امنیت لینوکس امنیت_لینوکس

امنیت لینوکس بهتر است از ویندوز و مک


مقایسه امنیت لینوکس با مک

در بخش دیگر این مقاله تحت عنوان مقایسه امنیت لینوکس و سیستم عامل های دیگر ، به مقایسه امنیت لینوکس در برابر ویندوز و برتری های لینوکس در حوزه امنیت اشاره کردیم، حال در این مقاله به مقایسه امنیت لینوکس در مقابل سیستم عامل “مک” محصول شرکت اپل می پردازیم.

مقایسه امنیت لینوکس با امنیت سایر سیستم عامل ها ، این قسمت " مک "

اگر ، محبوب ترین سیستم عامل همیشه به هدف اصلی حملات تبدیل می شود پس بهتر نیست برای حفظ امنیت به یک سیستم عامل دیگر که مورد استفاده تعداد کابران کمتری قرار دارد رجوع کنیم؟

سیستم عامل “مک” و حفظ امنیت با ایجاد ابهام

 

این ایده نسخه ای جدید از مفهومی قدیمی است به نام ” حفظ امنیت با ایجاد ابهام”، به این معنی که کارکرد درونی نرم افزار به صورت مخفی صورت پذیرد بنابراین این مخفیانه عمل کردن تبدیل به بهترین روش برای مقابله با تهدیدات می شود. آقای “ویلکینسون” به درستی بیان می کند که “سیستم عامل “مک” بسیار امن تر از ویندوز است.” ولی او اضافه می کند که “سیستم عالم  “مک” می خواهد به  یک سیستم عامل کاملا امن تبدیل شود که کمترین میزان معایب امنیتی را دارد، اما در چند سال اخیر مشاهده کرده ایم که هکر ها روش های مختلف را جهت هجوم به سیستم عامل “مک” استفاده کرده اند” . به عبارت دیگر، هکر ها تجدید نظر کرده اند و دیگر از دنیای سیستم های اپل چشم پوشی نمی کنند.

یک محقق حوزه امنیت با نام “لی موسان” می گوید:“سیستم عامل “مک” به تدریج به هدف اصلی حملات تبدیل خواهد شد” .

وقتی که صحبت از انتخاب ایمن ترین سیستم عامل می شود او با احتیاط می گوید که تا آنجایی که پی برده است “مک” غیر قابل نفوذ نیست.به اعتقاد وی مزیت اصلی مک اینست که “هنوز مزایایی استفاده از استراتژی حفظ امنیت با ایجاد ابهام در مقابل مقدار کمتر جامعه کاربری آن نسبت به مایکروسافت ویندوز، ارجحیت دارد”

البته کارشناس دیگری با نام “جو مور” از Wolf Solutions کمی اعتبار بیشتری برای شرکت اپل قائل است و می گوید:
” در یک دسته بندی ، سیستم عامل “مک” ردپای زیادی در مسیر امنیت از خود به جای گذاشته است، که البته بخشی از آن به علت کم مخاطب تر بودن نسبت به ویندوز است و بخشی هم به خاطر اینست که شرکت اپل کار خود را در غلبه بر مشکلات به درستی انجام داده است”

امنیت لینوکس به واسطه ویژگی های خاصی که دارد از سیستم های مطرح فعلی که برای کاربران استفاده می‌شود مانند ویندوز و “مک” بهتر است

و اما برنده ی رقابت مقایسه امنیت لینوکس با مک

احتمالا می دانید و از ابتدا مشخص بود : اجماع قاطع کارشناس مبنی بر اینست که در مقایسه لینوکس با مک و به مراتب بیشتر ، ویندوز “لینوکس” امن ترین سیستم عامل موجود است. اما این درحالی است که این سیستم عامل بیشتر برای سرور مورد استفاده قرار می گیرد و تعداد شرکت ها و مجموعه های بزرگ که از این سیستم عامل برای کامپیوتر کارکنان خود استفاده می کنند بسیار کم است.در حالی که در مقایسه لینوکس با مک استفاده مک در سمت کامپیوتر های تولیدی شرکت اپل ، مک سهم بیشتری در سیستم های کاربران دارد هرچند به گستردگی ویندوز نه.

اما اگر شما تصمیم گرفته اید که به از سیستم عامل فعلی خود مهاجرت به لینوکس انجام دهید ، یک سوال دیگر هم وجود دارد که باید در مورد آن تصمیم گیری کنید: “کدام توزیع؟” و در این قسمت است که اوضاع پیچیده تر می شود.

کاربران شما می خواهند با سیستم عاملی کار کنند که رابط کاربری آشنا و راحت داشته باشد و شما به عنوان مسئول امنیت اطلاعات به دنبال امنیت سیستم عامل هستید.

پس با وجود اینکه در مقایسه امنیت لینوکس با مک و ویندوز ، برنده مشخص است، اما پارامتر های دیگر میزان استفاده لینوکس بین کاربران را کم می کند.

در این بار “جو مور” می گوید:

” لینوکس این پتانسیل را دارد که امن ترین سیستم عامل باشد ولی در ابتدا کاربران باید بخواهند که ازاین قدرت استفاده کنند”

البته این مشخص است که همه با این قضیه کنار نمی آیند. از توزیع هایی از لینوکس که بر امنیت به عنوان ویژگی اصلی خود تاکید دارند می توان به Parrot Linux  نام برد، توزیعی بر پایه Debian که به گفته ” جو مور” ابزار های مختلفی در حوزه امنیت فراهم کرده که فراتر از انتظارات شما است.

همینجا در مقایسه امنیت لینوکس با مک و سیستم عامل ماکروسافت باید اشاره کرد که بزرگترین تفاوت لینوکس با مک و هر سیستم عامل دیگری این است که لینوکس متن باز است(Open Source). این حقیقت که برنامه نویس می تواند کد های هر عملکردی را بخواند و یا تغییر دهد به یک کابوس امنیتی شبیه است، اما در واقع این دقیقا همان دلیلی است که لینوکس را به امن ترین سیسم عامل تبدیل کرده است.

به طوری که به گفته “ایگور بیدنکو” مدیر مجموعه Simple Solutions :
” لینوکس امن ترین سیستم عامل است، هر اندازه که متن باز است به همان اندازه دارای امنیت است، هر کسی می تواند کد های متن را بخواند و مطمئن شود که در آنها عیب و یا راه نفوذ مخفیانه ای نیست.”

آقای ویلکینسون بیان می کند که
” لینوکس یا هر سیستم عاملی که بر مبنای یونیکس باشد کمترین نقصان امنیتی قابل مشاهده را دارد که در دنیای امنیت اطلاعات مطرح شده باشد.کد های متن لینوکس به وسیله ی اعضا انجمن های تخصصی باز بینی می شود که این باعث افزایش امنیت آن می شود و با چنین مکانیزم اصلاحی کمترین میزان خطا، مشکل و تهدیدی باقی می ماند.”

این چیزی است نامحسوس و شاید توضیح آن سخت باشد اما با داشتن یک گروه از افراد که هر خط از کد یک سیستم عامل را بررسی می کنند، حقیقتا که آن کد قدرتمندتر می شود و شانس خطا و لغزش به طور زیادی کاسته می شود.

فعالیت و کار از سرتاسر دنیای کامپیوتر دلیلی است که گفته می شود لینوکس امن ترین سیستم عامل است به طوری که “کاترین نویز” توضیح می دهد:
” مایکروسافت ممکن است یک تیم بزرگ از توسعه دهندگان داشته باشد اما متاسفانه یک تیم را نمی توان با دنیای کاربران لینوکس و توسعه دهندگانی که در سرتاسر جهان بر روی آن فعالیت می کنند مقایسه کرد و امنیت مزیتی است که از زیر نظر این تعداد بیننده بودن حاصل می شود.”

دلیل دیگری که در مقایسه امنیت لینوکس برنده می شود

دیگر دلیل برتری لینوکس این است که قدرت کاربر در لینوکس بیشتر است، یعنی:
کاربران ویندوز به صورت پیش فرض دسترسی ادمین دارند که چیزی شبیه دسترسی داشتن به همه امکانات سیستم است. در صورتی که در لینوکس چنین نیست.

کاربر root ، خدای لینوکس

بر طبق مقاله ی ” کاترین نویز” لینوکس دارای کاربری بدون محدودیت به  نام “root” است. خانم “نویز” اضافه می کند که تنوع ایجاد شده در محیط لینوکس در مقایسه با یکنواختی قالب ویندوز یک حصار بلند در برابر نفوذ به سیستم به شمار می آید.

درحال حاضر تعداد بسیار زیادی از توزیع های لینوکس در دسترس است و تعدادی از آنها مسیری جدا از مسیری که یک سیستم ایمن به آن اشاره می کند را طی کرده اند.

“لی موسان” در مقام مقایسه پیشنهاد می دهد که برای توزیع های مختلف لینوکس،” توزیعی با نام “Qubes OS” در بین گزینه های موجود به عنوان یک نقطه شروع مناسب است، که به گفته ی وی “ادوارد اسنودن” آن را تایید کرده است”


سایر کارشناسان امنیت به توزیع های ایمن دیگری از لینوکس مانند “Tails Linux” اشاره کرده اند، توزیعی که طراحی شده است برای کار به صورت ناشناس و ایمن از روی یک فلش و یک حافظه خارجی که از طریق درگاه USB به سیستم متصل می شود.

خلق تکانه ی امنیت

اینرسی یک قدرت عظیم است. اگرچه در مقایسه امینت لینوکس با سایر سیستم عامل ها، اجماع قاطع وجود دارد که امن ترین انتخاب برای کامپیوتر های خانگی چیست اما واقعیت اینست که هیچ تاییدی برای کنار گذاشتن ویندوز و “مک” وجود ندارد.

اگرچه  کوچک اما قابل توجه است که میزان مهاجرت به لینوکس در حال افزایش است و نتیجه ی آن داشتن کامپیوتر امن تر برای همه است.

البته باید در نظر داشت که بدلیل مکانیزم بازار آزاد، ایجاد رقابت و نیاز به حفظ سهم خود از بازار  باعث می شود که با مشاهده گسترش سهم بازار لینوکس، مایکروسافت و اپل نیز برای حفظ بازار خود اقدام به افزایش امنیت محصولات خود کنند.

برای مطالعه مقاله مربوط به بررسی مقایسه امنیت لینوکس و ویندوز کلیک نمایید.

computerworld

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!