نصب ویندوز روی ML310E G8

نصب ویندوز روی ML310e G8

سرور hp در نسل های مختلف خود شامل رنج گسترده ای از محصولات برای پوشش نیاز تمامی طیف های کسب و کار بوده است، از سرور های قدرتمند DL580 مناسب پردازش اطلاعات بسیار بزرگ مانند بانک ها و سایر حوزه های اقتصادی با نرخ تبادل اطلاعات بالا ، تا سرور های تاور با قابلیت نصب حداقل سخت افزار برای کسب و کار های کوچک و یا برای اهداف خاص مثل نگهداری نسخه پشتیبان از اطلاعات، اما نکته مهم و به عنوان ویژگی تمامی محصولات سرور hp داشتن قابلیت ایجاد RAID با RAID Controller متناسب، که به نوعی مهمترین مشخصه یک سرور هر چقدر ضعیف با یک کامپیوتر معمولی با حداکثر قدرت ممکن است. دیگر ویژگی ارائه شده در تمامی سرور ها داشتن پورت iLO که به نوعی برگ برنده و مهمترین وجه تمایز سرور hp با محصولات سایر رقبا می باشد است. در این مقاله سعی داریم روش نصب ویندوز روی سرور ML310e G8 را خدمت شما نمایش دهیم. ممکن است شما عزیزان در هنگام نصب ویندوز روی سرور ML310 با مشکل عدم شناسایی هارد دیسک مواجه شده باشید و نتوانسته باشید به راحتی این کار را انجام دهید و یا سرور ML310e در اختیار داشته باشید و نیاز به تعویض ویندوز دارید، به هرحال امیدوارم مطالعه این مقاله برای شما مفید باشد، با ما همراه باشید.

در مقالات قبلی روش نصب ویندوز روی سرور hp را خدمت شما نمایش داده ایم اما سرور ML310e G8 و تعداد محدود دیگری از سرور های شرکت HP مانند سرور ML110 G7 نیاز به انجام یکسری مقدمات جهت نصب ویندوز دارند که در ادامه توضیحاتی پیرامون این موضوع خدمت شما ارائه می کنیم.

مشخصات سرور ML310e G8 

شرکت hp در شاخه سرور های ProLiant خود دو سبک طراحی سرور را در تمامی نسل های خود رعایت کرده است که به نوعی استاندارد طراحی و ارائه سرور نیز هستند، این دو گروه با دو مشخصه متفاوت در نام و ظاهر خود از یکدیگر متمایز می شود.

گروه اول : سرور DL یا سرور رکمونت hp

گروه دوم : سرور ML یا سرور تاور hp

شما می توانید برای مطاله دقیق تر نکات متمایز کننده و تشابهات این دو سری سرور به مقاله بررسی سرور ML و DL مراجعه کنید و در اینجا قصد مقایسه کلی این دو مدل از سرور را نداریم، اما به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که ، تفاوت ظاهری این دو سرور نکته مهم می باشد که سرور رکمونت DL قابلیت نصب داخل رک و قرار گیری برروی ریل کیت را داشته ولی سرور تاور ML قابل نصب برروی ریل کیت نیستند و مشابه سیستم های کامپیوتر شخصی و اداری بدنه کیس ایستاده دارند. نکته دیگر این است که سرور سری ML قالبا برای شرکت ها و کسب و کار های کوچک و متوسط طراحی و تولید شده بنابراین اقتصادی تر و قیمت پایین تری دارند. سرور ML310e  نیز همانطور که از نام آن مشخص است از دسته سرور ML یا تاور می باشد و با توجه به اینکه G8 یا نسل هشتم سرور hp می باشد یکسری قابلیت ها و محدودیت های تکنولوژی را نیز دارد که با توجه به پایان دوره تولید و پشتیبانی سرور نسل G8 توسط شرکت اچ پی ، این امر نیز طبیعی می باشد.به هر حال باید اشاره کرد که این سرور تاور قابلیت نصب یک عدد پردازنده اینتل Xeon 12XX V3 به همراه 4 عدد ماژول رم DDR3 سری E را دارد که برای هر ماژول حداکثر ظرفیت 8 گیگابایت و در مجموع 32 گیگابایت رم را پشتیبانی می کند. همچنن قابلیت نصب 4 عدد هارد دیسک SATA LFF را نیز دارد. این 4 عدد هارد توسط RAID Controller با نام B120i که به صورت On-board برروی سرور طراحی شده است مدیریت می شوند.

CPU: Intel 1200 v3

RAM: HP 4GB 10600E /HP 4GB 12800E / HP 8GB 10600E / HP 8G 12800E

HDD: SATA LFF 1TB / SATA 2TB / SATA 4TB / SATA 6TB / SATA 8TB

LAN: Ethernet 1Gb/s 2 Port

iLO : Version 4

RAID Controller: HP SmartArray B120i

همان طور که اشاره شد مهمترین مشخصه و عامل متمایز کننده سرور و کامپیوتر معمولی قابلیت ایجاد RAID است و مهمترین وجه تمایز سرور hp با محصولات سرور سایر تولید کنندگان قابلیت iLO سرور hp است که سرور ML310e G8  هر دو این قابلیت ها را دارا می باشد. اما در نظر داشته باشید که سرور ML قالبا ارزان قیمت می باشد چرا که قطعات قدرتمندی در اختیار ندارد مهمترین قطعه ای که در این سرور دارای قدرت زیاد نیست ، RAID Controller است. Smart Array B120i قابلیت ایجاد RAID0 ، RAID 1  و RAID 10 را داشته و از سایر مدل های دیگر RAID مانند RAID 5 و RAID 6 پشتیبانی نمی کند، ضمن اینکه این رید کنترلر فقط و فقط از هارد دیسک با پورت SATA پشتیبانی می کند بنابراین برروی این سرور امکان نصب هارد دیسک SAS وجود ندارد.

ضمن اینکه به صورت پیش فرض هارد دیسک متصل شده به این سرور برخلاف اکثر سرور های شرکت اچ پی به صورت Non Hot-Plug نصب می شود.(جهت مطالعه مقاله معرفی قطعات Hot-Plug و Non Hot-Plug کلیک کنید)

RAID Controller چیست و چه نقشی در سرور دارد

رید کنترلر قطعه ای سخت افزار ای برروی سرور است که وظیفه مدیریت هارد دیسک و  ایجاد RAID و ارائه فضای تولید شده پس از اعمال RAID مورد نظر کاربر بر روی آرایه هارد دیسک به عنوان یک فضای یکپارچه و واحد را به سیستم عامل به عهده دارد و به گونه ای RAID Controller رابط بین هارد دیسک و سیستم عامل می باشد. به عبارت دیگر اگر شما دو عدد هارد دیسک به یک سرور متصل کنید و با استفاده از RAID Controller این دو عدد هارد دیسک را درون آرایه ای با RAID 1 قرار دهید، پس از انجام این فرآیند، RAID Controller به سیستم عامل فضایی معادل یک عدد از دو هارد دیسک موجود را تحت نام یک هارد دیسک به سیستم عامل ارائه می کند و سیستم عامل از این اطلاع نخواهد د اشت که در پشت این هارد دیسک و فضای ذخیره سازی که رید کنترلر دریافت کرده است در واقعیت دو عدد هارد مشابه که آینه (Mirror) یکدیگر هستند قرار دارد و اطلاعات عینا بر روی هر دو هارد دیسک ثبت می شود.

مشکل نصب ویندوز و عدم شناسایی هارد در سرور ML310e G8

نقش درایور در سیستم عامل چیست؟

درایور به عنوان رابط و مترجم قطعات سخت افزاری با سیستم عامل است و اگر با معماری کامپیوتر آشنا باشید می دانید که پردازنده (CPU) ، حافظه اصلی (RAM) و حافظه جانبی (Hard Disk) قطعات اصلی یک کامپیوتر هستند که سیستم عامل آنها را شناسایی کرده و با استفاده از آنها درخواست های کاربر و سایر نرم افزار هایی که کاربر نصب می کند را مدیریت می کند. بنابراین هر قطعه ای که می خواهد به سیستم متصل شود و سیستم عامل به آن دسترسی داشته و آن را مدیریت کند نیاز به درایور یا به عبارتی مترجم دارد، مانند کارت شبکه جدیدی یا کارت گرافیک جدیدی که به سیستم متصل می کنید و باید درایور Driver یا مترجم آن را نصب کنید تا سیستم عامل بتواند قطعه جدید را شناسایی کند و بعد بتواند با آن کار کند و اطلاعات را برای قطعه جدید ارسال کند. RAID Controller نیز مانند هر قطعه دیگری نیاز این دارد که توسط سیستم عامل شناسایی شود تا سیستم عامل بتواند با آن به تبادل اطلاعات پرداخته و آن را مدیریت کند. این موضوع شناسایی قطعه و برقراری ارتباط با سیستم عامل برای قطعه ی حساسی مانند رید کنترلر بسیار بیشتر از هر قطعه دیگر دارای اهمیت است به خصوص در سرور که محل نگهداری اطلاعات مجموعه است. با توجه به تعریفی که از رید کنترلر ارائه دادیم حال می دانیم که در موقع نصب ویندوز ، ما به صورت مستقیم با هارد دیسک متصل به سرور در ارتباط نیستیم بلکه به واسطه RAID Controller فضای حاصل از ایجاد RAID بر روی آرایه هارد دیسک مورد متصل به سرور را تحت یک هارد دیسک از رید کنترلر تحویل می گیریم، بنابراین باید سیستم عامل درایور یا مترجم آن رید کنترلر را در اختیار داشته باشد تا بتواند با آن در ارتباط بوده و فضای حاصل از اعمال RAID را مشاهده کند و بتواند ویندوز برروی آن نصب بشود.

دلیل مشکل عدم شناسایی هارد دیسک در موقع نصب ویندوز روی سرور ML310 G8 و مشکل نصب ویندوز روی سرور ML110 G7  هم همین موضوع است یعنی بر خلاف سایر سرور های پر فروش مثل سرور hp مدل DL380 که درایور رید کنترلر آن به همراه دیسک ویندوز توسط شرکت ماکروسافت ارائه می شود، درایور رید کنترلر سرور ML310 G8 و سرور ML110 G7 توسط ماکروسافت برروی دیسک سیستم عامل ویندوز سرور قرار ندارد. پس ما باید خودمان به صورت دستی درایور مربوط به سیستم عامل مورد نظر را در مراحل نصب ویندوز به سرور معرفی کنیم.

برای نصب ویندوز روی سرور ML310 G8 می توانید از ویدیو زیر کمک بگیرید و مشکل عدم شناسایی هارد در موقع نصب ویندوز را با اضافه کردن درایور رید کنترلر مطابق روش نمایش داده شده در ویدیو حل کنید و به راحتی ویندوز را بر روی این سرور نصب کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!