10 توزیع عجیب لینوکس

10 توزیع کاربردی اما عجیب از لینوکس(بخش دوم)

سیستم عاملی که لینوس تروالتز هسته آن را نوشته است آنقدر محبوب شده است که توزیع های عجیب غریب ارائه شده از آن بیشتر از تعداد قهرمان های داستان های عامه پسند هستش، ما در ادامه مقاله قبل قصد داریم 10 توزیع عجیب لینوکس خدمت شما معرفی کنیم.

شما اسم توزیع های معروف را شنیده اید: اوبونتو، فدورا و … ولی توزیع های بسیار با نام های عجیب انقدر زیاد هستند که تعجب خواهید کرد. اما این دلیلی نیست که به این توزیع هایی که آنچنان معروف نیستند بی توجه باشید.تقریبا تمامی این توزیع ها که آنچنان هم از لحاظ امنیت سیستم عامل رده بالا نیستند برای هدفی خاص خلق شده اند. معرفی 10 توزیع عجیب لینوکس در دو بخش خدمت شما ارائه شده است که این بخش دوم میباشد.

درسته که عجیب و غریب به نظر می رسند ولی ممکن هستش یکروزی به یکی از آنها نیاز پیدا کنید و به راحتی نیاز خود را از طریق آن توزیع رفع کنید. نکته مهمتری که نمایان است قدرت خارق العاده و همگام شدن لینوکس با نیاز هایی که کاربران دارند، لینوکس سیستم عاملی است که توانایی برآورد همه آنها را دارد و برای هر فردی با هر نیازی و هر پیش زمینه ای مناسب است. ضمن اینکه در بخش سرور سیستم عاملی که بیشترین استفاده را دارد لینوکس می باشد، اما به هرحال این 10 توزیع کاربردی اما عجیب لینوکس که در این دو مقاله معرفی می شوند بیشتر مناسب استفاده برروی کامپیوتر های خانگی هستند.

6  UBUNTU Christian Edition

نسخه ی شیطانی مورد پسند شما نیست؟ در بین 10 توزیع عجیب لینوکس نیز ضد شیطان و مبارزه با ضد اخلاقیات نیز پارامتری ست که وجود دارد !

نگران نباشید، در اینجا توزیعی از لینوکس را به شما معرفی می کنیم که برای معتقدان به دین مسیحیت می تواند به عنوان بهترین توزیع در نظر گرفته شود. 

یکی از بهترین ویژگی این توزی چیزی است که برای والدین جذاب است: اگر شما نگران چیزی هستید که کودکان از بودن در فضای مجازی به دست می آورند، BUNTU CE دارای سیستم کنترل والدین بسیار قوی است.

اما چه ویژگی باعث شده که این توزیع ملقب به اوبونتو مسیحی باشد؟تصاویر پس زمینه ای که این توزیع استفاده می کند و نرم افزار هایی که در خود دارد. و البته اینکه اخرین نسخه ی آن که بر مبنای UBUNTU 12.04 بود شامل بزرگترین گروه اینترنتی مسیحیان درر سرتاسردنیای لینوکس بود.

7 Yellow Dog Linux

چقدر باید زحمت بکشید و وقت صرف کنید تا برای خودتان مجموعه از کنسول های Playstation 4 گردآوری کنید تا همچون یک Cluster در کنار یکدگر نقش یک سیستم واحد را به عنوان یک ابر کامپیوتر ایفا کنند؟

این  خواسته را Yellow Dog  حل کرده است. توزیعی بر مبنای Red Hat/CentOS    ، Yellow Dog در زمانی به وجود آمد که شرکت Apple  به شرکت های همکار خود اجازه داد تا سیستم های مک بر مبنای PowerPC تولید کنند. این دوره ی زمانی دیری نپایید و CPU  تولیدی PowerPC جای خود را به محصولات پیشرفته تر و سریع تر داد، اما Yellow Dog به پشتیبانی و ارائه این توزیع بر همان پایه که سخت و پیچیده بود، ادامه داد. 

این توزیع برای کسانی که با سیستم های توزیع پردازش موازی می خواهند کار کنند طراحی شده است. آخرین نسخه می تواند با محیط کاری IBM Cell SDK، Barcelona Superscalar  و E17 هماهنگ باشدکه با قرار گرفتن اینها در کنار هم یک محیط کار قدرتمند و یکدست برا محاسبات پیچیده در اختیار دارید.

8 Zeroshell Linux

آیا از دیدن نرم افزار های مختلف بر روی لینوکس خود خسته شده اید؟ آیا به نظر شما توزیعی مثل Damn Small Linux  هم دارای تعداد نرم افزار های زیاد است؟

 این نسخه از لینوکس مناسب حال شماست، توزیعی که به طور مشخص جهت سیستم های embedded مانند: روتر، فایروال،  سرور های پراکسی و سرور DNS ، طراحی شده است.

اینگونه است که توزیع Zeroshell مناسب سیستم هایی برپایه دستگاه های Raspberry Pi می باشد. این توزیع دارای هیچگونه رابط کاربری گرافیکی یا GUI نیست و فقط از طریق web Browser قابل کنترل و مدیریت است. این سیستم عامل دارای سرور RADIUS  برای مکانیزم های اهراز هویت است و می تواند با استفاده از مکانیزم های Shpping کیفیت ترافیک شبکه را مدیریت کند(Qos) از دیگر سرویس هایی که این سیستم عامل ارائه می دهد می توان به multi-zone DNS  و Kerberos 5 برای مکانیزم اهراز هویت اشاره کرد. 

بر همه ی محاسن آن می توان این را اضافه کرد که برای استفاده از این توزیع نیاز به نصب آن نیست و با Live CD یا دانلود نسخه Bootable  و اجرای آن از روی حافظه ی Flash  نیز می توان به مقصد رسید.

9  Tails Linux

اگر احساس می کنید که حریم خصوصی  شما از بین رفته است ، باید بگویم که در این حس تنها نیستید.این ترس باعث شده که موسساتی برای محافظت از حریم خصوصی در فضای آنلاین چاره اندیشی کنند و توزیعی تحت عنوان Tails  ارائه نمایند. 

توزیعی که  برمبنای Debian خلق شده و ازطرف دو تیم قدرتمند Mozila  و Tor browser پشتیبانی می شود، اینها باعث شده که Tail Linux برای افرادی که نگران حریم خصوصی خود هستند بسیار ایده آل باشد. خوشبختانه این توزیع به گونه ای طراحی شده که نیاز به نصب ندارد، شما می تواند بر روی Live CD آن را اجرا کنید و به اینترنت متصل شده، به فعالیت خود بپردازید و پس از انجام کار از اینترنت قطع ارتباط کرده و دیگر نگران ردیابی فعالیت های خود نباشید.

 تمامی ارتباطات صورت گرفته بر روی بستر شبکه Tor  مبادله می شود و ابراز رمز نگاری به راحتی در دسترس شما است تا اطلاعات  و پیام های ارسالی و دریافتی و حتی ایمیل های خود را محفوظ نگهدارید.

10 Hannah Montana Linux

آخرین توزیع از بین 10 توزیع عجیب لینوکس که در این مجموعه مقالات معرفی می کنیم هم مشخص شد Hannah Montana Linux بله در دنیای لینوکس یک تیم وجود دارد که از طرفداران نمایش های قدیمی کمپانی Disney  هستند و یکی از اسطوره های این نمایش ها به نام Hannah Montana . 

به طور خاص باید گفت که این توزیع ارتقا یافته و مدرن است ولی به شما نشان می دهد که لینوکس دارای طرفداران زیاد و با سلایق متنوعی است که لینوکس می تواند نیاز همه آنها را برآورد کند. همانطور که حدس می زنید این توزیع دارای میزکار صورتی رنگ است !

 البته باید اشاره کرد که تیم پشتیبان HML از طرفداران دو آتشه این شخصیت کارتنی نیستند بلکه سعی می کنند با استفاده از این الگو کاری کنند که نوجوانان لینوکس را به ویندوز ترجیه دهند. این توزیع بر مبنای kubuntu  با میزکار KDE 4.2 طراحی شده است، اما آیا این تصاویر باعث می شود که کودکان و نوجوانان به لینوکس علاقه مند شود؟

 

در این مقاله دو بخشی لیست ۱۰ توزیع کاربردی اما عجیب لینوکس را مشاهده کردید. در اینجا لازم به ذکر است که جهت مشاهده انواع سرشاخه های توزیع لینوکس و مشاهده از دو خانواده ی اصلی توزیع های لینوکسی می توانید مقاله ای ‌پیرامون موضوع خانواده های اصلی لینوکس مطالعه کنید.

ComputerWorld

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!