ILO چیست

ILO چیست و نقش چیپ ILO در سرور اچ پی چیست


iLO چیست

iLO چیست و چه نقشی در سرور hp  دارد ، پورت iLO چیست؟ کاربرد پورت iLO در چه مواقعی است ؟ iLO یا Integrated Lights-Out Management مکانیزمی که توسط شرکت HPE برروی یک چیپست با همین نام طراحی شده است و برروی برد اصلی سرور های این شرکت نصب شده است iLO به عنوان برگ برنده محصولات شرکت اچ پی در برابر سرور های تولیدی سایر شرکت ها قلمداد میشود.

اگر به میزان سهم فروش شرکت های تولید کننده از بازار فروش تجهیزات سرور و دیتاسنتر دقت کنید، مشاهده می کنید که شرکت HPE به عنوان شرکتی پیشرو رهبری بازار را به عهده دارد. اما این مزیت اقتصادی ناشی از ویژگی های منحصر به فرد محصولات این شرکت می باشد. در گروه محصولات ProLiant شرکت HPE امکاناتی وجود دارد که پورت iLO مهمترین آنهاست و همین قابلیت است که مشتریان را مجاب به خرید سرور hp میکند.

iLO به عنوان مدیریت کننده عملکرد قطعات داخلی سرور همچنین نمایش دهنده وضعیت فعلی و سلامت قطعات برروی سرور hp طراحی شده و در اختیار کاربر قرار گرفته است. iLO با ارتبط گرفتن با Firmware قطعات نسبت به بررسی، کنترل و مدیریت آنها اقدام می کند. بدین ترتیب که بدون دخالت کاربر و به صورت اتوماتیک سلامت سرور بررسی می شود و اگر خطایی به وجود بیاید در لحظه و از طریق ماکنیزم های از قبل طراحی شده به اطلاع کاربر می رسد، به عنوان مثال : برروی سرور های قبل از نسل Generation 9 قطعه ای در قسمت جلو سرور تعبیه شده بود با نام SID Pannel که در صورت بروز هر گونه مشکل در تجهیزات سرور از طریق LED هایی متناظر با هر قطعه ای از سرور علامت هشدار مربوط به آن قطعه را با نمایش رنگ های نارنجی و قرمز ، اعلام می کرد. این مکانیزم همان طور که اشاره شد توسط iLO کنترل میشود و چنانچه چیپ iLO به درستی کار نکند، خطاهای نمایش داده شده توسط SID Pannel نیز ممکن است دقیق نباشند.

 از وظایف دیگر iLO کنترلر سرعت چرخش فن خنک کننده پردازنده سرور می باشد، همان طور که در مقلات دیگر اشاره شد سرور hp دارای مکانیزمی است که اگر دمای محیط برای نگهداری سرور مناسب نباشد، به صورت اتوماتیک اقدام به ایجاد جریان باد توسط فن های موجود در سرور می کند تا به این ترتیب مقداری از حرارت محیط داخل سرور که بسیار برای قطعات الکترونیکی و تجهیزات سرور که دارای حساسیت بالایی هستند، کاهش یابد. کلیه این فرآیند از تشخیص دمای فعلی توسط سنسور های دما و دستور فعالیت فن ها ، میزان شدت و قدرت عملیات آنها و همچنین مدت فعالیت آنها تا رسیدن به دمای نرمال توسط چیپ iLO بررسی و مدیریت می شود

با این تفاسیر مکانیزمی که iLO در اختیار کاربر قرار می دهد، شامل مدیریت سخت افزار ها به صورت مداوم می باشد و علاوه بر آن سیستم مانیتوریگ سخت سرور نیز قلمداد می گردد. کاربر می تواند از طریق پورت خروجی iLO که از طریق کانکتور Ethernet و با سوکت RJ45 امکان اتصال به آن وجود دارد، با چیپ iLO ارتباط برقرار کند و به وسیله پروتکل HTTP از امکانات iLO  بهره ببرد. و با این روش می توان از کاربرد پورت iLO بهره فراوان برد.

همانند هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه را دارد، جهت ارتباط با iLO نیز باید از آدرس IP آن مطلع باشید. که این آدرس یا به صورت STATIC توسط کاربر تعریف و در نظر گرفته شده است و یا از طریق DHCP Server در اختیار پورت iLO قرار گرفته است.

پس از اتصال به پورت iLO نیاز به اهراز هویت در جهت دسترسی به امکانات آن می باشد. به طور پیش فرض شرکت HPE برای دسترسی به iLO هر سرور یک رمز عبور منحصر به فرد در نظر گرفته است که این رمز عبور برروی لیبل مشخصات هر سرور درج شده و به بدنه آن سرور چسبیده است.

در ادامه ویدئو معرفی مکانیزم iLO را می توانید مشاهده کنید تا با این ویژگی سرور hp بیشتر آشنا بشوید.

برای بررسی کامل تر مکانیزم iLO می توانید ویدئو بخش دوم را مشاهده نمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!