شبکه چیست

شبکه چیست و شبکه کامپیوتری چه کاربردی دارد


شبکه چیست و تعریف ساده ی آن به چه شکل است

شبکه در دنیای فناوری اطلاعات به معنای متصل بودن تعدادی کامپیوتر برای به اشتراک گذاشتن امکانات سخت افزاری یا اطلاعات بین آنها می باشد، در جهت رسیدن به این هدف باید یکسری سرویس ها ارائه شده باشد و یا سخت افزار مورد نیاز جهت ایجاد زیرساخت فراهم آمده باشد. اما به چه دلیلی به چنین ساختاری نیاز وجود دارد.

شبکه چیست /1
Illustration of social media concept

در نظر بگیرید که یک شرکت کوچک هستید که شامل شما و دو نفر دیگر از دوستان شما است، هر کدام از شما یک کامپیوتر دارید و با آن کار میکنید. یک روز یکی از مشتریان شما نیاز به یک فایل دارد و ایجاد این فایل نیاز به همکاری شما سه نفر برروی همان فایل به صورت مشترک است، مثلا شما کار طراحی و ادیت عکس ها را انجام میدهید، دوست دیگر متن را ویرایش می کند، و نفر سوم ضمن بررسی و رفع غلط های متن ایجاد شده جدول قیمت های صفحه آخر فایل را تکمیل می کند و شما فایل نهایی را برای مشتری خود ایمیل میکنید.

در چنین سناریویی راه حل اولیه این است که شما عکس ها از اینترنت بگیرید و بعد از ویرایش آنها را برروی فلش کپی کنید و برای نفر دوم ببرید، نفر دوم هم فایل متنی را با عکس های شما ترکیب و برروی فلش ریخته و برای نفر آخر برده و در نهایت شما فایل نهایی را از نفر سوم تحویل بگیرید و برای مشتری ارسال کنید. در این صورت شما هزینه خاصی نکرده و وقت زیادی نیز برای حمل فلش بین شما سه نفر صرف نشده است.

حالا سناریو را گسترش دهیم.بعد از مدتی کسب و کار شما رونق میگیرد نفر چهارم استخدام میشود، شما برای ارسال اطلاعات بین یکدیگر همچنان از فلش استفاده می کنید. برای تسریع کار به جای یک فلش هر نفر فلش خاص خودش را دارد و اطلاعات را برروی سیستم شخصی خودش نگهداری می کند. شما نیاز به ارائه فایل دیگری به مشتری دارید ولی می توانید تولید متن را بین دو نفر تقسیم کنید تا سریع تر کار انجام بشود ، کار را به نتیچه می رسانید و باز هم بخشی از اطلاعات برروی کامپیوتر شخصی هر کدام است.

کسب و کار شما قدرتمند شده نفر پنجم که یک حسابدار است استخدام میشود و نیاز به نرم افزار حسابداری احساس می شود با همین نرخ رشد در نظر بگیرید که شرکت شما دارای چند بخش و هر بخش یک یا تعدادی کارمند دارد، شما همچنان با فلش اطلاعات را بین یکدیگر منتقل و به اشتراک می گذارید. در چنین حالتی وقت زیادی صرف جابجا کردن فلش بین افراد میشود ضمن اینکه هر قسمت از اطلاعات در نهایت برروی یک سیستم است و جستجوی اینکه کدام اطلاعات در اختیار چه شخصی و برروی کدام کامپیوتر است خود انرژی زیادی می طلبد، بنابراین شما به سراغ راه حل دیگری میروید.

چرا به جای جابجا کردن فلش بین کارمندان کامپیوتر ها به یکدیگر متصل نباشند؟ برای اینکار بررسی می کنید و قطعه ای به اسم کارت شبکه خریداری می کنید، برروی هر کدام از کامپیوتر های کاربرانتان یک عدد کارت شبکه متصل می کنید و با  استفاده از  کابل شبکه  شما می توانید هر کامپیوتر را فقط به یک کامپیوتر دیگر متصل کنید،  بنابراین نیاز به دستگاه دیگری دارید که تمامی کامپیوتر ها به آن متصل شوند، این دستگاه سوئیچ نام دارد، اما این به تنهایی کافی نیست، شما باید برای هر کامییوتر یک آدرس یا نشانی منحصر به فرد در نظر بگیرید تا سیستم عامل های کامپیوتر ها بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.این کار را می توانید به صورت دستی و برروی هر سیستم به صورت مجزا انجام دهید، حالا کامپیوتر های شما به هم متصل شده اند و اصطلاحا شبکه ایجاد شده است.

اما این تمام ماجرا نیست، شما شبکه ای از کامپیوتر ها ایجاد کرده اید تا بتواند سرویس هایی که میخواهید را داشته باشید ، تا اینجا شما فقط جابجا کردن فلش بین یکدیگر را حل کرده اید. و هر کامپیوتر اطلاعات موجود برروی هارد خود را برای همه به اشتراک گذاشته است.

برای تجمیع اطلاعات چه راه حلی دارید؟ برای تعیین دسترسی هر کارمند به اطلاعات مشخص و در حوزه مسئولیت خودش چه راه حلی دارید؟ برای تامین امنیت این اطلاعات راه حل شما چیست؟ از تمام اینها گذشته اگر تعداد کامپیوتر های موجود در شبکه شما زیاد باشد، برای الصاق آدرس منحصر به فرد برای هر کامپیوتر چقدر زمان نیاز دارید. اگر نفرات بخش حسابداری شما افزایش یابند و نیاز به کار همزمان برروی نرم افزار حسابداری باشد نیز باید چاره ای داشته باشید.

از آنجا که باید اطلاعات در یک نقطه متمرکز باشند تا در موقع لزوم به هر قسمت از اطلاعات که نیاز بود دسترسی پیدا کرد، و این دسترسی به دیتا علاوه بر نیاز به تجمیع اطلاعات بررروی یک کامپیوتر، نیاز به این دارد که آن کامپیوتر توان لازم جهت سرویس دهی و تداوم این فعالیت به صورت 7*24 را داشته باشد، پس باید سخت افزاری قوی و قابل اطمینان برای این هدف در نظر گرفت.

با پاسخ دادن به این پرسش ها و مسائل و نیازمندی هایی از این دست است که شما با کاربرد شبکه و تجهیزاتی که برای رسیدن به این اهداف نیاز دارید آشنا می شوید.

برای داشتن هر کدام از این سرویس ها شما نیاز به وسیله ای دارید که این سرویس را به شما ارائه کند، در دنیای فناوری اطلاعات به کامپیوتری که برای کاربران شبکه اقدام به ارائه یک یا چند سرویس مشخص می کند سرور می گویند. پس شما نیاز به داشتن سرور و اتصال آن به شبکه خود دارید. برای اینکه آن سرور بتواند سرویس های مد نظر شما را به صورت دلخواه شما ارائه کند نیاز به اعمال تنظیمات خاصی دارید که نیروی متخصص خود را می طلبد. درکنار آن شما برای استفاده از اطلاعات مالی و انبار داری خود بر بستر این شبکه نیاز به نرم افزار های خاص حسابداری تحت شبکه دارید. مجموعه این سخت افزار ها زیرساخت شبکه شما را ایجاد و با راه اندازی تنظیمات متناسب با نیاز کسب و کارتان سرویس های شبکه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

حالا شما با ایجاد ارتباط (شبکه) بین کامپیوتر ها و سرور می توانید قابلیت های دیگری برروی کامپیوتر های کاربرانتان داشته باشید، به عنوان مثال می توانید اتصال کامپیوتر ها به اینترنت را برقرار کنید. اما در نظر داشته باشید با ایجاد اتصال از شبکه خود به اینترنت مسئله ی دیگری به وجود خواهد آمد و آن تامین امنیت اطلاعاتتان است.

به طور کلی با ایجاد شبکه بین کامپیوتر ها علیرقم اینکه ممکن است هزینه تامین تجهیزات و زیرساخت برای شما ایجاد شود و یا اینکه ریسک تامین امنیت اطلاعات بالا برود، منتها از هزینه های جانبی و اتلاف وقت در فرآیند های کاری شما کاسته میشود ضمن اینکه توسعه کسب و کارتان بسیار سریعتر خواهد بود.

در این ساختار نقش اساسی و نقطه ی کلیدی سرور است، کامپیوتری که مهم ترین دارای هر مجموعه که همان اطلاعات آن است را نگهداری می کند. معمولا وقتی شرکت یا مجموعه ای اقتصادی نیاز به راه اندازی، ارتقا و یا ایجاد سرویسی جدید در شبکه دارد، با لیستی از پیش نیاز های سخت افزاری مواجه می شوند، که بخش اصلی هزینه های اجرا پروژه مربوط به این سخت افزار است. باید توجه کنید که علاوه بر مقایسه قیمت سرور های متنوع باید به نحوه دسترسی به قطعات  آن سرور و خدمات پس از فروش آن بسیار توجه کنید ، زیرا به نوعی دارایی اصلی مجموعه برروی این دستگاه نگهداری خواهد شد.

این تعریف ابتدایی برای این سوال بود که شبکه چیست ولی اگر شما مدیر سازمانی هستید که نیاز به راه اندازی شبکه دارید و یا نیاز به نیرویی حرفه ای برای قبول مسولیت نگهداری شبکه و پشتیبانی شبکه خود هستید با ما تماس بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!