مقایسه تجهیزات سرور و قطعات کامپیوتر معمولی

مقایسه تجهیزات سرور و قطعات کامپیوتر معمولی


مقایسه تجهیزات سرور با قطعات کامپیوتر معمولی

مقایسه تجهیزات سرور با قطعات کامپیوتر معمولی و اداری به ما در درک نیاز شرکت های کوچک و بزرگ برای در اختیار داشتن سرور کمک می کند. اما در ابتدا بهتر است به نقش سرور در توسعه کسب و کار یک مجموعه اقتصادی به طور کلی و نقش سرور در شبکه به صورت تخصصی بپردازیم تا با میزان اهمیت این تجهیز آشنا شده و بعد از آن بررسی کنیم که برای تامین این نیاز چه سخت افزاری مناسب است.

همان طور که پیش بینی می کنید، در عصر حاضر توسعه اطلاعات به واسته ساختار های فناوری اطلاعات باعث ایجاد ارزش بیش از پیش آن شده است و می توان گفت بزرگترین دارایی یک مجموعه اقتصادی اطلاعات آن است. بنابراین برای حفط و نگهداشت این دارایی چاره ای اندیشید.

با ورود به هر مجموعه یا شرکتی خواهید دید که تمامی کارمندان از کامپیوتر اداری استفاده می کنند و به نوعی می توان اشاره کرد که فرآیند های داخلی هیچ شرکتی بدون کامپیوتر و اینترنت ادامه نخواهد داشت. با یان تفاسیر شما بازدید کننده عزیز با کامپیوتر و نقش آن در توسعه کسب و کار آشنا هستید، اما نکته ای که وجود دارد استفاده بهینه از تمامی قدرت و قابلیت هایی ست که یه یک کامپیوتر می تواند در اختیار شما قرار دهد.

برای استفاده از قابلیت های یک کامپیوتر شما باید ساختاری داشته باشید که برروی آن بستر بتوانید منابع و امکاناتی که یک سیستم که در اختیار یکی از اعضا مجموعه است بتواند توسط سایر افراد نیز مورد استفاده قرار بگیرد، به عنوان مثال یک عدد پرینتر که در اختیار یکی از کارمندان یک واحد بخصوص قرار دارد می تواند توسط سایرین نیز مورد استفاده قرار بگیرد و به این ترتیب از یک امکان سخت افزاری دیگران نیز استفاده کنند. برای داشتن چنین امکانی باید از شبکه استفاده کرد.

اتصال کامپیوتر ها به یکدیگر جهت اشتراک گذاری منابع سخت افزاری و نرم افزاری بین آنها ، تعریف شبکه کامپیوتری می باشد. بنا بر تعریف با ایجاد ساختار شبکه علاوه بر امکان اشتراک گذاری سخت افزار می توان منابع نرم افزاری را نیز بر بستر شبکه به اشتراک یا به نوعی در دسترس تمامی کاربران قرارداد.

به عنوان نمونه نرم افزار حسابداری که خریداری میشود می تواند به گونه ای باشد که تمامی افراد شاغل در واحد مالی به آن نرم افزار متصل بشوند.

برای چنین منظوری شما نیاز به یک کامپیوتر دارید که نرم افزار مورد نظر برروی آن نصب شده و سرویس دهی نرم افزار برروی شبکه از طریق آن کامپیوتر ارائه شود. به نقشی که این کامپیوتر در شبکه ارائه می کند “سرور” یا به عبارتی “ارائه کنند سرویس” می گویند. همان طور که از ترجمه کلمه server  نیز استنباط می شود، سرور باید کامپیوتری باشد که خدمات رسانی به سایر کامپیوتر ها میکند منتها باید توجه داشته باشید که این خدمات رسانی اولاً در حوزه ای خاص رخ میدهد، ثانیاً کامپیوتری که برای خدمات رسانی مورد استفاده قرار میگیرد باید قدرتمند باشه، چرا؟

در جهت مقایسه تجهیزات سرور و کامپیوتر معمولی باید در نظر داشته باشید که خدمات رسانی در حوزه فناوری اطلاعات و بر بستر شبکه باید به توانایی پیاده سازی به صورت 7*24 و با حداقل وقفه را دارا باشد و این امر مستلزم بالا بودن کیفیت تجهیزات سرور است.

شما می توانید این نرم افزار را برروی یه کامپیوتر معمولی نیز نصب و آن را سرور نام گذاری کنید و جوابگوی نیاز شما نیز باشد ولی برای دست یابی به کیفیت بالا در دریافت سرویس، عدم ایجاد وقفه و یا کند شدن سرویس دهی نیاز به دستگاهی دارید که برای چنین کاربردی طراحی و ساخته شده باشد. این محصول است که یک سرور واقعی و به معنای کامل قابلیت سرویس دهی در شبکه را دارد.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، مهمترین دارایی یک مجموعه اقتصادی اطلاعات آن مجموعه است. علاوه بر مشکلاتی که می تواند در سناریو ای که از یک کامپیوتر معمولی برای سرویس دهی در شبکه استفاده کنید، پیش بیاید، به علت عدم وجود قطعه ای به نام RAIC Controller  امکان ایجاد RAID وجود ندارد و به این علت احتمال از دست رفتن اطلاعات به شدت افزایش می یابد.

تا به اینجای کار اقدام به ارائه توضیحاتی در این باره کردیم، حال به صورت جزئی اقدام به مقایسه تجهیزات سرور و قطعات کامپیوتر معمولی می کنیم:

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!