بررسی درایور قطعات در لینوکس

بررسی درایور قطعات در لینوکس


بررسی درایور قطعات سیستم در اوبونتو

بررسی درایور قطعات در اوبونتو مقداری با سیستم عامل های تولید مایکروسافت مقداری متفاوت هستش. حتماً برای شما هم پیش آمده که بخواید ببینید قطعه ای که به کامپیوتر اضافه کرده اید در وضعیت درستی هست و به طور صحیح به سیستم عامل متصل شده یا نه. وقتی میخواید اینکار رو در سیستم عامل های خانواده ویندوز انجام بدید می تونید برروی this pc  کلیک راست کنید و در قسمت manage  وارد Device manager بشید و اونجا به طور کامل لیست سخت افزار های متصل به کامپیوتر مشاهده کنید و ببینید که آیا درایور برای اون قطعه مورد نظر، نصب هست یا خیر. برای اینکار راه حل های زیادی هستش که یکی از اونها استفاده از نرم افزار hardinfo هستش.

اما در این  مقاله روشی برای بررسی نصب بودن و دریافت اطلاعات مربوط به ورژن درایور قطعات متصل به سیستم در اوبونتو به شما ارائه می کنیم. چرا اوبونتو؟ به عنوان یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس در سرتاسر دنیا که همواره در حال توسعه و بروز رسانی می باشد و بسیار پر استفاده در دو حوزه سیستم های خانگی و اداری و همچنین برروی سرور های مختلف می باشد، استفاده از آن می تواند برای شما راحت تر نیز باشد و پیشنهاد میشود جهت مهاجرت به لیونکس از این توزیع خانواده Debian استفاده نمایید.

دایور قطعات حکم رابط یا مترجم بین قطعات کامپیوتر یا تجهیزات سرور با هسته اصلی سیستم عامل عمل می کنند. بدین ترتیب برای هر قطعه که میخواهد به هر روشی به یک کامپیوتر یا سرور متصل شود، متناسب با سیستم عاملی که برروی آن کامپیوتر یا سرور نصب است، یک درایور به کرنل سیستم عامل یا به عبارتی هسته سیستم عامل ارائه داد و برروی آن سیستم عامل نصب کرد.

برای بررسی درایور قطعات در اوبونتو نیز همانند ویندوز راهکاری وجود دارد و اگر به تازگی سیستم عامل لینوکس را نصب کرده اید و یا در حال بررسی ویژگی های سیستم عامل های ویندوز و توزیع های مختلف لینوکس هستید، این مقاله تلاش دارد کمک حال شما باشد.

برای مشاهده لیست سخت افزار متصل به پورت PCI برروی اوبونتو از طریق ترمینال:

sudo lspci

برای مشاهده لیست سخت افزار متصل به درگاه USB: 

sudo lsusb $

برای مشاهده لیست تمام سخت افزار متصل به اوبونتو با جزئیات بیشتر:

sudo lshw $ 

مشاهده لیست سخت افزار در اوبونتو همانند Device Manager در ویندوز

برای اینکار باید از نرم افزار خاصی به نام hardinfo استفاده کنید. اما توجه داشه باشید که این نرم افزار به صورت پیش فرض برروی ubuntu نصب نیست ، پس در ابتدا باید آن را نصب کنید. برای اینکار از طریق خط فرمان ترمینال دستور زیر را درج نمایید:

sudo apt-get install hardinfo $

پس از وارد کردن رمز عبور کاربر root مراحل دانلود نرم افزار و نصب آن به پایان خواهد رسید و با درج نام آن در خط فرمان ترمینال می توانید آن را فراخوانی نمایید.

hardinfo $

پس از درج این دستور و راه اندازی نرم افزار hardinfo مشاهده می کنید که ظاهر گرافیکی آن بسیار شبیه Device Manager  در ویندوز می باشد علاوه بر آن اطلاعات بسیار کامل تر و با جزئیات دقیق تر نسبت به سخت افزار سیستم و همچنین BIOS سیستم و فریم ویر های نصب شده برروی سیستم در اختیار شما می گذارد و با نرم افزار hardinof به راحتی می تونید درایور سخت افزار سیستم اوبونتو خودتون رو بررسی کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!