عیب یابی سرور اچ پی

عیب یابی سرور اچ پی


عیب یابی سرور hp به صورت گام به گام

عیب یابی سرور hp و رفع مشکل سرور برای مسئول شبکه و مدیر سیستم امریست دشوار و گاهاً استرس زا ، علت چیست؟ همانطور که در مقالات قبلی در مورد ماهیت شبکه و اینکه سرور چه نقشی در شبکه دارد صحبت شد، اهمیت سلامت سخت افزار سرور و تجهیزات سرور برای شما مشخص خواهد شد. وقتی بخش مهمی از اطلاعات یک شرکت و یا مجموعه اقتصادی به دلیل استفاده از ابزار های فناوری اطلاعات مانند نرم افزارهای مالی و مدیریت فروش و … برروی سرور های مختلف قرار دارد، بنابراین نگهداری زیر ساخت شبکه و ارائه سرویس به صورت مداوم و با کمترین زمان قطعی و در دسترس بودن همیشگی سرویس ها مسئولیت سنگینی است که بر عهده مدیر سیستم و مسئول شبکه است. بنابراین وجود مشکلی در این بین و یا خرابی یک قطعه و یا سرور گاهاً می تواند به عنوان یک بحران در فرآیند کاری مسئول سیستم در نظر گرفته شود.با ما همراه باشید با مراحل رفع عیب سرور hp به صورت گام به گام.

در این مقاله همان طور که از عنوان آن مشخص است تلاش داریم روش عیب یابی سرور hp را به صورت گام به گام برای شما تشریح کنیم. اما چرا سرور hp ؟

در حوزه تولید سخت افزار سرور و تجهیزات سرور در سطح جهان شرکت های مختلف چند ملیتی مشغول ارائه محصولات خود هستند که از بزرگترین آنها می توان به DELL/EMC ، Cisco ، LENOVO و در قله ی این حوزه به اچ پی اشاره کرد، شرکت آمریکایی hp که با تکنولوژی بالا و بسیار پیشرفته طیف گسترده ای از محصولات سرور و تجهیزات سرور و دستگاه های ذخیره ساز و به طور کلی تجهیزات دیتا سنتر را برای گستره ی متنوعی از نیاز ها ارائه می کند و علاوه بر پیشرو بودن در تکنولوژی به واسطه امکانات متنوعی که در محصولات خود برای کاربران (مدیر سیستم) ارائه می کند بزرگترین سهم بازار فروش را نیز در اختیار دارد.

در کشور ما با وجود اینکه نمایندگی رسمی از طرف شرکت hp وجود ندارد و ارائه برخی سرویس ها به طور کل برای کاربران ایرانی مصدود می باشد، باز ههم سهم اصلی فروش تجهیزات سرور و دیتاسنتر و ذخیره ساز ها با اختلاف در اختیار شرکت hp می باشد.به همین دلیل در این مقاله نیز به ارائه روشی پیشنهادی برای عیب یابی سرور hp می پردازیم.

در ابتدا باید به نقش تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات اشاره شود و این نکته را خدمت شما عزیزان متذکر بشویم که همواره از اطلاعات خود تعدادی نسخه پشتیبان در بستر های مختلف و تجهیزات متفاوت نگهداری کنید تا در صورت رخ دادن هر اتفاقی، بابت از بین رفتن اطلاعات به هیچ عنوان نگرانی وجود نداشته باشد، زیرا گاها ممکن است ایرادات شناسایی شده برروی سرور مرتبط به تجهیزات ذخیره سازی مانند هارد دیسک و یا RIAD Controller باشد و در چنین موقعیت هایی ریسک از بین رفتن اطلاعات وجود دارد.ضمن اینکه باید توجه داشته باشید که انواع RAID مختلف برروی هر کدام از نسل های سرور hp ، توسط RAID Controller مختص آن سرور و آن نسل ایجاد می شود و اگر برای قطعه ی اصلی مانند مادربرد نیز مشکلی به وجود بیاید و سرور قدیمی بوده و یا مادربرد در بازار موجود نباشد، باز هم دسترسی به اطلاعات در صورت عدم وجود نسخه پشتیبان با مشکل مواجه می شود و موجب ایجاد وقفه در فرآیند کسب و کار مجموعه خواهد شد.

به عنوان یک مدیر سیستم یا مسئول شبکه وظیفه اصلی شما ایجاد پایداری در ساختار ارائه سرویس های تحت شبکه است و شما عزیزان ممکن است طرح های مختلف و راهکار های پیشرفته ای برای دستیابی به این هدف ارائه کرده باشید اما دستیابی به نقطه ای که با هیچ مشکلی در ارائه سرویس رو به رو نشوید و بتوانید به صورت  24*7 ساختار شبکه و سرویس ها را در مدار فعالیت نگهدارید امریست بسیار سخت و گاهاً نا ممکن.پس خود را برای رفع مشکلات سخت افزاری مربوط به سرور نیز آماده کنید.

در نظر داشته باشید که یک مدیر سیستم یا مسئول شبکه سالها تجربه در حوزه شبکه و نگهداری سیستم عامل های مختلف داشته باشد اما به دلیل اینکه تعداد مواردی که با خرابی سخت افزار سرور مواجه شده باشد محدود است، ممکن است در این حوزه تجربه کافی را نداشته و یا ترجیح داشته باشد که از متخصص این امر کمک بگیرید تا قطعات حساس و گران قیمت سرور و تجهیزات سرور با مشکل مواجه نشوند ما در تیم DDR برای عیب یابی سرور hp  و رفع مشکلات سخت افزاری سرور و تعمیر سرور hp ، تعمیر اینتل ، تعمیر ایسوس در کنار شما هستیم . برای سرور hp که مهلت گارانتی آن به پایان رسیده و شما قصد عیب یابی سرور hp را دارید پیشنهاد می شود مراحل زیر را به صورت مرحله انجام دهید تا در سریع ترین حالت ممکن، مشکل شناسایی و عیب یابی انجام بشود و بعد از آن اقدامات لازم جهت تعمیر سرور انجام گیرد.

برای عیب یابی سرور hp باید از امکانات و ابزاری که این شرکت برروی محصولات خود در اختیار مدیر سیستم قرار داده است کمک گرفت. کدام ابزار؟

همانطور که اشاره شد شرکت اچ پی بیشترین سهم فروش را در بازار تجهیزات دیتا سنتر و سرور به خود اختصاص داده است و پرچمدار بازار و صاحب تکنولوژی اصلی می باشد. اما این حجم از سود را به دلیل ارائه امکانات خاص که برروی سایر محصولات رقیب مشاهده نمی شود از آن خود کرده است. امکاناتی که در ادامه خواهیم دید چطور در بررسی وضعیت سلامت سرور ، مدیریت تجهیزات سرور و یا در صورت بروز مشکل چگونه در عیب یابی سرور اچ پی به ما کمک خواهند کرد.

post screen در سرور اچ پی

اولین گام در بررسی مشکل سخت افزار و عیب یابی سرور hp ، بررسی گزارش های صفحه POST  می تواند باشد. این درست است که POST Screen  یا  Power On Self Test توسط BIOS یا ROM تمامی کامپیوتر ها اجرا می شود، اما در سرور اچ پی این گزارش بسیار دقیق تر و گزارش نهایی جزئیات بیشتری را شامل میشود. حتی گزارش های تست سخت افزار، ارئه شده برروی تجهیزات سرور hp از نسل 9 به بعد و بعد از حذف قطعه ی SID Pannel بسیار دقیق تر از قبل نیز شد.

به عنوان مثال اگر برروی سرور تجهیزات متنوعی داشته باشید و یکی از آنها دچار مشکل شود ، در POST Screen در گزارش تست سخت افزار به طور دقیق مشخص می شود که کدام یک از تجهیزات سرور دچار مشکل شده است. یعنی اگر 16 عدد ماژول رم برروی سرور داشته باشید و یکی از آنها دچار مشکل شده باشد ، در POST Screen به طور دقیق مشخص می شود که کدام یک از این مجوعه 16 تایی خراب است و شما می توانید جهت خرید رم جدید و جایگزین کردن آن اقدام کنید.

HPE ILO 5

پورت iLO برگ برنده سرور hp

شما ممکن است مدیر سیستم باشید و در مواجه با این قسمت این سوال را مطرح کنید که iLO چیست؟ کما اینکه تجربه نشان داده است برخی از عزیزان اقدام به خرید سرور hp می کنند و از محصولات این شرکت در زیر ساخت شبکه خود بهره می برند بدون اینکه از تمامی امکاناتی که شرکت hp برروی سرور های خود تعبیه کرده است استفاده نمایند.

iLO یا Integrated Lights-Out Management مکانیزمی که توسط شرکت HPE برروی یک چیپ ست با همین نام طراحی شده است و برروی برد اصلی سرور های این شرکت نصب شده است iLO به عنوان برگ برنده محصولات شرکت hp در برابر سرور های تولیدی سایر شرکت ها قلمداد میشود. iLO به عنوان مدیریت کننده عملکرد قطعات داخلی سرور همچنین نمایش دهنده وضعیت فعلی و سلامت قطعات برروی سرور hp طراحی شده و در اختیار کاربر قرار گرفته است. iLO با ارتبط گرفتن با Firmware قطعات نسبت به بررسی، کنترل و مدیریت آنها اقدام می کند. بدین ترتیب که بدون دخالت کاربر و به صورت اتوماتیک سلامت سرور بررسی می شود و اگر خطایی به وجود بیاید در لحظه و از طریق ماکنیزم های از قبل طراحی شده به اطلاع کاربر می رسد.

مکانیزمی که iLO در اختیار مدیر سیستم قرار می دهد، شامل مدیریت سخت افزار ها به صورت مداوم می باشد و علاوه بر آن iLO به نوعی سیستم مانیتوریگ سخت افزار سرور نیز قلمداد می گردد. مدیر سیستم می تواند از طریق پورت iLO که از طریق کانکتور Ethernet و با سوکت RJ45 امکان اتصال به آن وجود دارد، با چیپ iLO ارتباط برقرار کند و به وسیله پروتکل HTTPS از امکانات iLO  بهره ببرد.

به یاد داشته باشید که مثل هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه را دارد، جهت ارتباط با iLO نیز باید از آدرس IP آن مطلع باشید. که این آدرس یا به صورت STATIC توسط کاربر تعریف و در نظر گرفته شده است و یا از طریق DHCP Server در اختیار iLO قرار گرفته است.

پس از اتصال به iLO نیاز به اهراز هویت در جهت دسترسی به امکانات آن می باشد. به طور پیش فرض شرکت HPE برای دسترسی به iLO هر سرور hp یک رمز عبور منحصر به فرد در نظر گرفته است که این رمز عبور برروی لیبل مشخصات هر سرور درج شده و به بدنه آن سرور چسبیده است.

پس از ورود به محیط مدیریت iLO با امکاناتی مواجه می شوید که در همان گام شما را شگفت زده خواهد کرد و به نقش مکانیزم iLO در فرآیند عیب یابی سرور hp به سرعت پی خواهید برد. شما می توانید با دقت بسیار بالا از روی لاگ iLO سرور hp نسبت به عیب یابی سرور و رفع مشکل سخت افزاری سرور خود اقدام کنید. برای مشاهده عیب یابی سرور hp به کمک iLO می توانید این مقاله را مطالعه کنید.(عیب یابی سرور hp با بررسی لاگ در iLO)

سایر ابزار های عیب یابی سرور اچ پی

همان طور که اشاره شد اگر سرور hp نسل قبل از G9 در اختیار دارید ، در کنار مراحل ذکر شده در بالا می توانید از ابزار SID Panel سرور hp نیز استفاده کنید که برای تسهیل این کار برای شما ویدیو نمایش SID Panel در سرور hp را در این بخش قرار می دهیم.

مراحل تشخیص مشکلات مربوط به هارد و RAID سرور hp

با انجام مراحل عیب یابی سرور hp ممکن است با ارور و خطا مربوط به هارد دیسک سرور و یا RAID Controller و … مواجه شوید که اطلاعات کاملتری در جهت تشخیص مشکل اصلی ممکن است در گام های اولیه دریافت نکنید، اگر در این موقعیت هستید نگران نباشید، به راحتی با ابزار های متنوع و نرم افزار اختصاصی سرور hp می توانید مشکلات مربوط به هارد دیسک و RAID را نیز شناسایی کرده و مراحل عیب یابی سرور hp خود را تا تشخیص کامل ادامه دهید. در ادامه به سراغ معرفی دو ابزار می رویم :

1 – Intelligent Provision یا F10 سرور hp

2 – نرم افزار SSA برای مشاهده وضعیت هارد دیسک و RAID و .. در ویندوز

قبل از هرچیز لازم به ذکر است که برای هر دو ابزار فوق مقاله جداگانه در سایت موجود است بنابراین در این بخش به صورت خلاصه تر به ذکر قابلیت های آنها و اقداماتی که باید برای دریافت گزارش دقیق از آنها انجام داد بسنده می کنیم.

همان طور که در ابتدا مقاله ذکر شد در POST Screen سرور hp گزارش سلامت قطعات درج می شود، اما گاها ممکن است این گزارش کامل نباشد همانند مشکلات مربوط به RIAD و هارد دیسک سرور hp ، اما این پایان ماجرا نیست، شما می توانید در همان صفحه POST Screen با فشردن کلید F10 صفحه کلید ، وارد محیط Intelligent Provisioning بشوید و از آنجا بعد از تایید مراحل ابتدایی وارد محیط Perform and maintenance شده و با طیف گسترده ابزار موجود در Intelligent Provision سرور hp رو به رو شوید، از بین تمامی این ابزار ، برای عیب یابی مشکلات مربوط به هارد و RAID نیاز به اتصال به RAID Controller دارید که با استفاده از ابزار SSA در Intelligent Provision امکان پذیر است.

در ابتدا ویدیو معرفی امکانات Intelligent Provision را مشاهده کنید. 

اما استفاده از گزارش POST Screen و سپس ورود به محیط Intelligent Provision مستلزم این است که ابتدا سرور خود را ریست کنید، ممکن است امکان این امر مهیا نباشد و یا نیازی به این کار احساس نشود، اما همچنان می خواهیم از ریشه مشکل سرور hp مطلع بشویم، در این مواقع می توانیم بدون خاموش کردن سرور و ورود به POST Screen  و … با استفاده از امکانات پورت iLO مشکل را مشاهده کنیم و اگر مشکلات مشاهده شده مربوط به هارد دیسک یا  RAID بود به فکر استفاده از SSA باشیم،حال در اینجا است که امکانات فوق العاده سرور hp راهگشا می شوند.

شما برای دسترسی به ابزار SSA لزوما مجبور به وارد شدن در محیط Intelligent Provision نیستید و می توانید به راحتی از داخل سیستم عامل خود به ابزار SSA دسترسی پیدا کنید، البته این نکته را در نظر داشته باشید که نرم افزار SSA تحت ویندوز به صورت کاملا مشابه ابزار SSA در F10 می باشد ولی ممکن است در سایر سیستم عامل ها با چنین تجربه ای مواجه نشوید.به هر ترتیب اگر از سیستم عامل ویندوز بررروی سرور hp خود استفاده می کنید می توانید از نرم افزار SSA تحت ویندوز استفاده نمایید. ویدیو معرفی نرم افزار SSA در ویندوز را می توانید مشاهده کنید.

بعد از آنکه با انجام مراحل عیب یابی سرور hp خود را انجام دادید و توانستید مشکل سرور مشخص کنید باید به سراغ رفع مشکل بروید، برای انجام اقدامات اولیه تعمیر سرور hp نیز مقاله ی دگیری با همین عنوان تهیه کرده ایم که می توانید در ادامه این مراحل مشاهده بفرمایید.شما همچنین می توانید جهت تعمیر سرور با ما تماس بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!