دستور ls و دستور tree در لینوکس

دستور ls و دستور tree در لینوکس


معرفی دستور ls و دستور tree در لینوکس

دستور ls که کاربرد آن برای لیست کردن فایل های داخل یک دایرکتوری می باشد، یکی از پرکاربردترین دستورات لینوکس است. شما وقتی به عنوان کاربر سیستم عامل لینوکس داخل محیط ترمینال باشید برای مشاهده و بررسی فایل هایی که در سیستم وجود دارد نیازمند استفاده از یکسری دستور مانند دستور ls هستید. با درج دستور ls در دایرکتوری که داخل آن هستید نام تمامی فایل های موجود در آن مسیر مشخص (شامل فایل های اجرایی و نام دایرکتوری های داخل آن مسیر) برای شما نمایش داده می شود.

اما اکثر دستورات لینوکس با درج یکسری آرگومان اضافه سایر قابلیت های خود را نیز در اختیار کاربر قرار می دهند، دستور ls نیز چنین ویژگی را دارد در ادامه تعدادی از آرگومان های کاربردی دستور ls را معرفی میکنیم و بعد از آن دستور tree را خدمت شما معرفی خواهیم کرد. همان طور که اشاره شد با دستور ls لیست فایل های داخل یک مسیر نمایش داده می شود، اما ممکن است یکسری فایل ها به حالت مخفی تغییر وضعیت داده شده باشند که در چنین حالتی دستور ls آنها را نمایش نمی دهد و باید از آرگومان a- استفاده کنید تا تمامی فایل ها چه به صورت مخفی باشند یا نه ، برای شما لیست شوند. 

دستور ls در لینوکس

ممکن است شما به عنوان کاربر لینوکس در محیط ترمینال نه تنها به دنبال مشاهده نام فایل ها و دایرکتوری های موجود در یک مسیر مشخص باشید، بلکه بخواهید اطلاعات بیشتری شامل حجم فایل، نوع فایل، کاربر ایجاد کننده فایل و … را نیز مشاهده کنید، برای این منظور یک آرگومان تعریف شده است که مشخصات فایل و مسیر لیست شده را به صورت بلند و طولانی نمایش می دهد. برای این کار این دستور را با آرگومان l- درج کنید.

دستور ls در لینوکس

مشاهده می کنید که با درج دستور ls -l  اطلاعات مفصلی ظاهر می شود ، برای تشریح معنی هر کدام از اطلاعات نمایش داده شده مربوط به هر فایل می توانید اینجا کلیک کنید. حال اگر داخل یک دایرکتوری تعداد زیادی فایل و دایرکتوری دیگر وجود داشته باشد، برای اینکه لیست حاصل از دستور ls -la مرتب شود می توان آن را بر اساس آخرین زمان modify مرتب کرد، برای اینکار از آرگومان t- استفاده می کنیم. حال برای اینکه آخرین فایل ادیت شده در نزدیک ترین مکان برای مشاهده قرار بگیرد می توان از آرگومان معکوس کننده r- استفاده می کنیم. که دستور نهایی چنین است ls -ltr 

دستور ls در لینوکس

این دستور آرگومان های دیگری نیز دارد که در این مقاله به همین تعداد آرگومان پرکاربرد تر می پردازیم. حال با دستور tree  آشنا شود. اگر با درج ls می توانستید فایل و دایرکتوری موجود در یک مسیر دلخواه را مشاهده کنید، با اعمال دستور tree علاوه بر مشاهده تمامی فایل ها و دایرکتوری موجود در یک مسیر بلکه، فایل و دایرکتوری در زیر شاخه های آن مسیر را نیز به صورت یک گراف می توانید مشاهده کنید. این قابلیت می تواند بسیاز کاربردی باشد ولی باید در نظر داشته باشید که دستور tree به صورت پیش فرض برروی توزیع های متداول لینوکس نصب نیست. برای استفاده از دستور tree باید اقدام به نصب این دستور نمایید.

جهت نصب دستور tree در توزیع های بر پایه red hat به این روش عمل می کنیم.

yum install tree#

جهت نصب دستور tree در توزیع های بر پایه debian به روش زیر عمل می کنیم.

Sudo  apt_get  install tree$

با انجام این مراحل در ترمینال لینوکس، دستور tree برروی توزیع لینوکس شما نصب می شود و می توانید از قابلیت های آن استفاده کنید.

در اینجا لازم به ذکر است که دستور tree نیز مانند دستور ls به صورت پیش فرض فایل های مخفی را نمایش نمی دهد و برای حل این مشکل می توانید از آرگومان a- استفاده کنید.

 

دستور tree در لینوکس

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!