10 توزیع عجیب لینوکس

انواع توزیع لینوکس و ویژگی دسته بندی های کلی لینوکس

 لینوکس سیستم عامل متن باز که در سال ۱۹۹۱ با آغاز پروژهٔ شخصی یک دانشجوی فنلاندی به اسم لینوس تروالدز شروع شد، تروالدز قصد داشت یک سیستم‌عامل رایگان بسازد و درنهایت پروژه وی منجر به خلق هسته لینوکس شد. از اولین نسخهٔ کد هسته ارئه شدهٔ آن در سال ۱۹۹۱ توسط تروالدز این پروژه با پروژه نرم افزار آزاد گنو ادقام شد و محصولی تحت عنوان گنو/لینوکس خلق شد که روز به روز رشد کرده‌است.در خلال این توسعه و به دلیل نوع پروژه متن باز با استاندارد گنو، تعدادی بی شماری توزیع مختلف از لینوکس به وجود آمد که در بین تمامی آنها برخی از توزیع لینوکس توانستند جامعه کاربری خوبی پیدا کرده و توزیع های دیگر لینوکس برمبنای آنها خلق شوند.

اگر با دنیای نرم افزار های آزاد و پروژه گنو آشنا باشید می دانید که گنو/لینوکس از کپی لفت استفاده می کند، بنابراین هرکسی می تواند کد های منبع یا کرنل لینوکس را در اختیار داشته باشد و آن را به نحوی که مد نظر دارد تغییر بدهد و شاخه ای جدید از این پروژه خلق کند، بنابراین نه تنها افراد بلکه گروه های نرم افزاری و شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات نیز می توانند توزیع لینوکس منحصر به فرد خود را داشته باشند.از سال 1991 به بعد چنین اتفاقی رخ داد و توزیع لینوکس متفاوت و متنوع با ویژگی های منحصر به فرد جهت پوشش نیاز های خاص توسعه یافتند و وارد بازار شدند. اما از میان تمامی توزیع لینوکس که در طول زمان به وجود آمدند تعدادی به عنوان توزیع اصلی شناخته می شوند زیرا برنامه نویسان بهتر و یا شرکت های بزرگتر از توسعه یافتن آن توزیع لینوکس پشتیبانی کرده اند که همین امر باعث به وجود آمدن توزیع بهتر و موثر تری شده است، بعد از آن گروه های نرم افزار کوچک تر یا اشخاص شروع به توسعه توزیع های دیگر با زیر شاخه گرفتن از توزیع های اصلی لینوکس کردند، در ادامه با توزیع لینوکس مختلف بیشتر آشنا می شویم.

توزیع لینوکس خانواده RED HAT

شرکت RED HAT جزو اولین شرکت های بزرگی است که به عنوان توسعه دهنده حرفه ای لینوکس و حامی پروژه لینوکس خلق شد، با تلاش های تیم برنامه نویس این شرکت از ابتدای هزاره جدید ، RED HAT به عنوان اولین شرکت فعال در حوزه نرم افزار آزاد است که موفق ورود به بازار بورس نیویورک شده است، این شرکت توزیع لینوکس تولید شده توسط خود را با نام RED HAT Enterprise ارائه می کند. این شرکت توزیع خود را با هدف نصب برروی سرور برای کسب و کار های بزرگ و سرور های قدرتمند ایجاد کرده و با ارائه پشتیبانی بسیار قدرتمند به عنوان قوی ترین توزیع لینوکس شناخته می شود. به طوری که برای شرکت های بزرگ و در سمت سرور بیشترین میزان استفاده را در به خود اختصاص داده است. با انتخاب این هدف و ارائه سرویس مناسب و به روز رسانی و برطرف کردن مشکلات امنیتی به صورت منظم توزیع لینوکس رد هت به انتخاب مطمئنی در حوزه سرور تبدیل شده است اما از آنجایی که نرم افزار آزاد لزوما به معنی نرم افزار رایگان نیست بنابراین باید توجه داشته باشید که توزیع لینوکس RED HAT نیازمند پرداخت حق استفاده سالیانه و تمدید اشتراک در پایان قرارداد می باشد.

اما همین توزیع RED HAT که رایگان نیست دو زیر شاخه محبوب و معروف دارد که آنها رایگان هستند.

توزیع لینوکس Cent OS:

توزیع لینوکس Cent OS به دلیل شباهت های زیاد به RED HAT Enterprise و به دلیل اینکه رایگان می باشد به عنوان یکی از محبوب ترین توزیع لینوکس در سمت سرور شناخته می شود،این توزیع تا سال 2021 توسط شرکت RED HAT پشتیبانی می شد و بسیاری از ایده های نو که هنوز برروی نسخه های پایدار RED HAT Enterprise ارائه نشده بودند در این سیستم عامل مورد استفاده قرار می گرفت ، بدین ترتیب کاربران به صورت رایگان از این سیستم عامل بهتره میبردند و در عوض شرکت RED HAT نیز سیستم عامل خود را در محیط های مختلف عملیاتی و زیر بار پردازشی توسط جامعه کاربری گسترده مورد تست قرار می داد، اما توجه داشته باشید که پس از اینکه شرکت IBM سهام کمپانی RED HAT را خریداری کرد اعلام شد که RED HAT پس از سال 2024 دیگر به ادامه پشتیبانی توزیع لینوکس Cent OS ادامه نخواهد داد و عملا این نسخه لینوکس به پایان راه خود رسید.

توزیع لینوکس فدورا Fedora:

فدورا به دلیل در اختیار داشتن برنامه های کاربردی با ظاهر کاربر پسند که به افرادی که به تازگی با دنیای لینوکس آشنا شده اند این امکان را می دهد که به راحتی شروع به کار کنند، به عنوان یکی از کاربرپسندترین توزیع ها شهرت دارد.
اما این توزیع لینوکس از زیر شاخه RED HAT Enterprise آنچنان هم زیادی ندارد ولی جامعه کاربری قدرتمندی دارد که متشکل از دو گروه ادمین های سیستم sysadmin و برنامه نویسان developer ها می باشد بنابراین بیشتر کاربران آن افراد متخصص حوزه فناوری اطلاعات هستند. این سیستم عامل با پشتیبانی شرکت RED HAT توسعه پیدا میکند و متعلق به کمپانی Red Hat است با این تفاوت که برنامه نویسان و توسعه دهندگان آن افرادی داوطلب هستند. توزیع لینوکس Fedora یک سیستم عامل قدرتمند و انعطاف پذیر است که برای کامپیوتر معمولی و لپ تاپ ها و حتی برای تجهیزات ioT توسعه یافته است.
 

توزیع لینوکس خانواده debian

برخلاف توزیع های مبتنی بر سرشاخه RED HAT Enterprise که با پشتیبانی شرکت RED HAT که خود زیر مجموعه شرکت چند ملیتی IBM است در حال توسعه و به روز رسانی است و بر مبنای کسب درآمد و منفعت اقتصادی به روز رسانی و پشتیبانی می شود، توزیع لینوکس debian و اکثرا زیر شاخه های آن همچنان متعهد به پروژه های نرم افزار آزاد هستند و اکثرا رایگان توزیع و به روز رسانی می شوند. debian را که سرشاخه بسیاری از دیگر نسخه های معروف لینوکس مثل Ubuntu می باشد می توان به عنوان یکی از اولین توزیع های لینوکس شناخت. برخلاف RED HAT این نسخه از سیستم عامل درایورها و نرم افزار های رایگان را پشتیبانی می‌کند. اما در کنار تعهد به بنیاد نرم افزار آزاد و رایگان بودن ابزار و توسعه دائمی رایگان یک مشکل بزرگ وجود دارد و این است که نصب این سیستم عامل خیلی ساده نیست و قبل از آغاز مراحل نصب باید کارهایی را انجام دهید که سخت افزار را برای نصب آماده می کند.debian برای افرادی مناسب است که تجربه بالایی از کار با سیستم عامل های لینوکسی دارند. در کنار این سختی ها، توسعه دائمی و رفع نواقص آن به صورت مستمر باعث شده است که این سیستم عامل بسیار پایدار و بدون باگ باشد به همین دلیل در سرور ها خصوصا وب سرورها بسیار زیاد استفاده می‌شود، برای به روز رسانی و رفع عیب توزیع لینوکس debian هر یک تا سه سال یک نسخه جدید و بدون باگ از آن ارائه می‌شود.توجه داشته باشید که با وجود اینکه سرشاخه توزیع لینوکس debian کاربر پسند نمی باشد اما دو زیرشاخه از این توزیع لینوکس با نام Mint و Ubuntu که از این سیستم عامل مشتق می‌شوند، جزو کاربر پسند ترین انواع توزیع لینوکس دسته بندی می شوند.

توزیع لینوکس اوبونتو Ubuntu:
 
اوبونتو که توسط شرکتی متعلق به کشور آفریقای جنوبی با نام Canonical ایجاد و نگهداری می‌شود، یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس است که افراد مبتدی، کاربران متوسط ​​و حرفه‌ای از آن در سراسر جهان استفاده می کنند معروفترین زیرشاخه خانواده توزیع debian می‌باشد. اوبونتو به طور خاص برای تازه واردان به دنیای متن باز و سیستم عامل گنو/لینوکس یا کسانی که از مک و ویندوز در حال مهاجرت به لینوکس هستند طراحی شده است. اوبونتو با محیط دسک‌تاپ گنوم با برنامه‌هایی با کاربرد زیاد مانند فایرفاکس، لیبره آفیس، و برنامه‌های ویرایش تصویر مانند GIMP، پخش‌کننده‌های موسیقی و پخش‌کننده‌های ویدیویی مانند Audacious و Rhythmbox عرضه می‌شود و این ابزار ها به صورت پیش فرض برروی آن نصب هستند.
توزیع لینوکس اوبونتو به دلیل جامعه کاربری بزرگ و قدرتمند به گونه ای در حال توسعه است که خود به نوعی به عنوان یکی از سرشاخه های توزیع لینوکس می تواند قلمداد شود و بر اساس آن چندین توزیع لینوکس تشکیل شده و درحال توسعه هستند. برخی از توزیع های مبتنی بر اوبونتو 20.04 عبارتند از Lubuntu 20.04 LTS، Kubuntu 20.04 و Linux Mint 20.04 LTS (Ulyana).
اوبونتو به دلیل کاربر پسند بودن و رابط کاربری زیبای خود، برای کاربران دسکتاپ و تازه واردانی که سعی دارند لینوکس را یاد بگیرند، ایده آل است. آن‌ها می‌توانند به‌راحتی با برنامه‌های پیش‌فرض همانطور که قبلاً گفته شد، شروع کنند، زیرا در مسیر رسیدن به درک بهتر لینوکس تلاش می‌کنند.
 
توزیع لینوکس مینت Linux Mint:
 
مینت  Mint در لغت به معنی نعنا است، توزیع لینوکس مینت نیز مانند نعناع حس سبکی و راحتی را برای شما به عنوان کاربر این توزیع تداعی خواهد کرد.این نسخه از لینوکس نیز کاربرد زیادی برای افرادی که به تازگی از ویندوز به لینوکس مهاجرت کرده اند و کامپیوتر های معمولی در اختیار دارند،دارد، زیرا نرم افزار های مولتی مدیای زیادی را پشتیبانی میکند و برای افرادی که علاقه زیادی به شخصی سازی سیستم عامل خود دارند، بسیار توصیه می‌شود. این سیستم عامل مبتنی بر سرشاخه debian می باشد که خود از توزیع لینوکس Ubuntu زیر شاخه گرفته شده است.
دراختیار داشتن نرم افزار های رایگان کاربر پسند که مختص استفاده روزمره طراحی و توسعه پیدا کرده اند موجب شده است که توزیع لینوکس Mint بهترین توزیع برای کاربر عادی لینوکس باشد. آخرین نسخه پایدار این توزیع لینوکس ، Mint 20 نام دارد که یک نسخه طولانی مدت است و تا سال 2025 پشتیبانی خواهد شد.
 
 
 
در نهایت و در جمع بندی نهایی باید عنوان کرد که توزیع های مختلف لینوکس بالغ بر 600 گونه مختلف هستند که دو سرشاخه اصلی دارند : RED HAT  و debian البته که توزیع های دیگری مانند suse نیز در این میان هستند که با جامعه کاربری بالا هستند و از هیچکدام از دو سرشاخه اصلی منشعب نشده اند ولی در دسته بندی کلی می توان انواع لینوکس را در این دو خانواده تفکیک کرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!