سرور DL380 G9 SFF

سرور DL380 G9 SFF


Riser سرور hp و اضافه کردن کارت به اسلات PCIe

riser قطعه ای است که برروی سرور های DL قرار دارد. سرور hp در سری ProLiant دارای دو دسته اصلی طراحی است که با نام های ML و DL نام گذاری می شوند.هر کدام از این دو مدل کارکرد خاص خود را دارند و تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند که می توانید توضیحات کامل پیرامون تفاوت سرور DL و ML شرکت hp را در اینجا مطالعه کنید. اما با توجه به تعریف سرور که باید بتواند سرویس خاصی را در شبکه ارائه کند، ممکن است نیاز شود که کارت شبکه یا کارت گرافیک یا هر قطعه دیگری با اتصال به اسلات PCI یا PCIe سرور به لیست سخت افزار های سرور اضافه شود، riser قطعه ای است که در سرور hp مدل DL وظیفه تامین اسلات PCIe جهت اتصال انواع کارت شبکه و کارت گرافیک را به سرور hp به عهده دارد.

بر خلاف سرور ML ، در سرور DL طراحی بدنه سرور hp به گونه ای نیست که بتوان کارت شبکه یا کارت گرافیک را به صورت مستقیم به مادربرد سرور hp متصل کرد. به این خاطر که معمولا سرور DL یک یونیت یا 2 یونیت فضا خالی در بدنه خود دارد و این فضا جهت اضافه کردن کارت PCIe به صورت مستقیم را در اختیار مدیر سیستم نمی گذارد، اما همان طور که اشاره شد سرور hp به گونه ای طراحی شده است که قابلیت و ظرفیت اضافه کردن سخت افزار مورد نیاز و توسعه سخت افزاری در آینده را نیز برای مدیر سیستم یا مسئول شبکه ایجاد کند. دراین مورد است که RISER به مادربرد سرور متصل می شود و برروی خود معمولا دو یا سه عدد اسلات PCIe با اینترفیس های 16x و 8x را در اختیار مسئول شبکه قرار می دهد.

برای اتصال کارت PCI به RISER سرور hp باید حتماً سرور را خاموش کنید چون نه riser و نه هیچ کارت PCI که به آن متصل می شود در دسته قطعات Hot-Plug قرار ندارند، بنابراین مانند سایر قطعات non-hot plug باید برق سرور قطع شده باشد. بعد از آن طبق آموزشی که در ویدیو نمایش داده می شود riser را از سرور hp جدا کرده و کارت شبکه یا کارت گرافیک مد نظر خود را به اسلات PCIe موجود برروی RISER متصل کنید. سپس RISER را به جای اصلی خود برگردانده و آن را به طور کامل به مادربرد سرور متصل کنید و سرور hp خود را روشن کنید.

توجه داشته باشید که اگر riser به هر دلیل از سرور جدا شد حتما مجدد به جای اصلی خود بازگردانده شود زیرا سرور hp سری DL بدون متصل بودن RISER به مادبرد ، روشن نخواهد شد.

نکته : در سرور DL380 G10 بر خلاف سرور های مشابه در نسل های قبلی، برروی RISER علاوه بر اسلات PCIe اسلات اتصال SSD M.2 NVMe نیز وجود دارد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!