post screen در سرور اچ پی

post screen در سرور اچ پی


POST یا Power On Self Test در سرور اچ پی

بعد از اینکه هر کامپیوتری روشن می شود، ابتدا ROM یا BIOS به عنوان یک نرم افزار سبک و اولین نرم افزاری که با سخت افزار در ارتباط است وارد مدار می شود، سخت افزار را چک می کند و برای ادامه روند کار کنترل سخت افزار را به سیستم عامل می سپارد. در طی این مراحل کاربر نیز می تواند از طریق اطلاعاتی که برروی صفحه مانتیتور نمایش داده می شود، در جریان روند اجرای مراحل تنظیمات BIOS قرار بگیرد و ببیند که در مرحله چک سخت افزار آیا مشکلی مشاهده شده است یا خیر. به این صفحه که کاربر می تواند نتیجه بررسی سلامت سخت افزار که توسط خود سیستم انجام میشود را مشاهده کند POST Screen  یا صفحه ی Power On Self Test می گویند.

این مرحله در تمامی کامپیوتر ها انجام می شود و هر تولید کننده مادربرد ROM مخصوص خود را دارد که در طراحی های متفاوت نحوه ی ارائه گزارش به کاربر یا مقدار دقت آن و موارد دیگر متفاوت است. شرکت اچ پی نیز به عنوان برترین تولید کننده سرور و تجهیزات سرور در معماری تجهیزات خود این استاندارد ها را رعایت می کند و همواره سعی داشته است تا موارد بیشتری به عنوان امکانات خاص سرور اچ پی ، در این فرآیند به کاربر ارائه کند. با این کار فرآیند تست سخت افزار در POST Sceen سرور اچ پی قابل اعتماد است به نحوی که اگر در این مرحله خطایی برروی سخت افزار مشاهده نشود یعنی با درصد بسیار بالایی مشکلی وجود ندارد. اگر مقاله SID Pannel را مطالعه کرده باشید، یا با این قطعه از قبل آشنا بوده باشید ، می دانید که SID Pannel به عنوان یک سخت افزار که وظیفه نمایش دادن قطعات خراب برروی سرور اچ پی را داشت از نسل نهم سرور اچ پی به بعد حذف شد، اما این وظیفه یعنی نمایش قطعه خراب در صفحه POST Screen وجود دارد و شما با بررسی گزارش های این صفحه می تواند از اینکه کدام قطعه خراب هست مطلع شوید، به عنوان مثال اگر برروی سرور 16 ماژول رم وجود داشته باشد که یکی از آنها خراب باشد، در POST Screen سرور اچ پی مشخص می شود که کدام یک از آنها دچار مشکل است ، اقدامی که در اکثر سرور ها شاهد آن نخواهید بود، بنابراین عیب یابی سرور در محصولات اچ پی ، بسیار راحت تر خواهد بود.

البته همانطور که اشاره شد با افزایش دقت تست سخت افزار در این مرحله نیاز به افزایش زمان انجام تست نسبت به حالت های دیگری است که سایر تولیدکنندگان تجهیزات سرور ارائه می کنند، بنابراین مشاهده می کنید که زمان اینکه کنترل سخت افزار سرور در اختیار سیستم عامل قرار بگیرد در سرور اچ پی بالاتر از سایر سرور ها است و یکی از دلایلی که زمان بوت شدن سیستم عامل بر روی سرور اچ پی از سایر سرور های دیگر بالاتر است می تواند همین دقت انجام تست سخت افزار باشد.

لازم به ذکر است که هرچقدر میزان منابع سخت افزار یا به عبارتی تعداد قطعاتی که برروی سرور اچ پی اضافه می شود بیشتر باشد، این مدت زمان برای تست کردن نیز افزایش خواهد یافت.

همچنین در این صفحه علاوه بر خود سخت افزار تجهیزات سرور ، سلامت Firmware این قطعات نیز تست خواهد شد و اگر مشکلی وجود داشته باشد گزارش خواهد شد.

در این صفحه  همانطور که اشاره شد در سرور اچ پی امکانات دیگری نیز در اختیار کاربران سیستم قرار می دهد که با زدن کلید های استاندارد برروی صفحه کلید می توانید به محیط هر کدام وارد شوید. مهمترین گزینه Intelligent Provisioning است که خود یکی دیگر از وجوه تمایز و برتری سرور اچ پی نسبت به سایر تولید کنندگان تجهیزات سرور می باشد که برای بررسی بیشتر این گزینه می توانید در مقاله مربوطه با ما همراه باشید.

گزینه دیگری که در این صفحه قابل دسترس است ورود به محیط BIOS سرور اچ پی می باشد که این نیز اگر چه در تمامی کامپیوتر ها فراهم شده است ، اما قابل اشاره است که محیط BIOS سرور اچ پی دارای تنظیمات کنترل سخت افزار بسیار بیشتر از آنچه از یک BIOS به عنوان Basic input / out put  system  انتظار می رود می باشد.

بنابراین به طور خلاصه می توان اشاره کرد که برای عیب یابی سرور اچ پی اولین گام می تواند بررسی صفحه POST Screen به عنوان یک مرجع برای بررسی خطای سخت افزار سرور اشاره کرد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!