شرکت ddr و تعمیر سرور با ddr

تفاوت سرور DL با سرور ML شرکت hp

در مقالات قبل در خصوص اینکه سرور چیست و نقش سرور در ساختار شبکه اشاره کرده ایم و به صورت کامل توضیح داده شد که برای تامین و انتخاب سرور مناسب شبکه چه معیارهای فنی مد نظر قرار دهیم و فقط براساس قیمت نسبت به مدل سرور تصمیم گیری نکنیم.اگر انتخاب شما سرور hp باشد حتما با نام سرور ML اچ پی و سرور DL  اچ پی آشنا شده اید.در این مقاله میخواهیم تفاوت سرور ML و DL را با ذکر مشخصات سرور DL و مشخصات و ویژگی های سرور ML بیان کنیم تا بتوانید به راحتی سرور مناسب شبکه خود را انتخاب کنید.

شرکت اچ پی به عنوان بزرگترین تولید کننده تجهیزات سرور و دیتاسنتر در بازار جهانی سری های مختلف سرور را برای نیازمندی های متفاوت در خط تولید خود دارد که سری سرور های ProLiant اچ پی در بازار ایران بسیار پرفروش هستند. در دسته سرور های ProLiant اچ پی دو دسته کلی سرور وجود دارد که تفاوت عمده آنها در ظاهر و نوع بدنه و قرارگیری آنها مربوط می شود.

1: تفاوت ظاهری و نحوه قرارگیری

شرکت اچ پی در بحث نوع بدنه سرور یا شکل ظاهری سرور hp دو نوع کلی معماری را ارائه کرده است:

الف) سرور اچ پی DL

سرور رکمونت hp که داخل کابینت رک نصب می شوند که با حروف اختصاری DL معرفی می شوند.

ب) سرور اچ پی ML

سرور ایستاده یا سرور Tower اچ پی که همانند کیس کامپیوتر معمولی می توانند به صورت ایستاده و خارج از رک نیز نگهداری بشوند.

البته این بدان معنا نیست که سرور ML اچ پی به گونه ای است که داخل رک قرار نگیرد ، خیر از لحاظ ابعاد طول و عرض و عمق دستگاه به گونه ای است که داخل رک استاندارد قرار خواهد گرفت.

2: تعداد و ابعاد فن خنک کننده و نیاز به سرمایش

تفاوت عمده مدل های DL  و ML علاوه بر نوع نصب آنها در این است که سرور DL برای تامین سرمایش خود علاوه بر فن های داخلی که دارد ، نیاز بیشتری به تجهیزات سرمایشی دارد (چون تعداد و ابعاد و توان تامین سرمایش فن این مدل از سرور ، اکثرا محدود می باشد.) در طرف مقابل سرور مدل ML معمولا فن با قدرت و ابعاد بزرگ تر و همچنین تعداد بیشتر در اختیار دارد بنابراین در شرکت های کوچک و یا محل هایی که امکان تامین سرمایش اضافه برای سرور نمی باشد بهتر است از این مدل سرور استفاده شود که نگرانی کمتری در بحث تامین سرمایش سرور احساس نمایید. هرچند که توصیه ما همواره رعایت استاندارد های اتاق سرور می باشد ولی همان طور که اشاره شد اگر امکان تامین سرمایش مجزا برای سرور به هر دلیلی وجود ندارد، یکی از راه حل های پیش روی شما استفاده از سرور های سری ML اچ پی می باشد.

3: ابعاد شاسی دستگاه و توانایی نصب انواع کارت به اسلات PCI

همان طور که در بخش قبل اشاره شد شرکت اچ پی مدل های مختلف سرور برای نیازمندی های متفاوت طراحی و تولید کرده است و یکی از جنبه های تفاوت در طرح سرور اچ پی نوع بدنه آن می باشد که در دو دسته کلی تحت عنوان :

الف) سرور رکمونت DL 

 ب) سرور ایستاده ML

در بخش قبل توضیح داده شد که سرور سری ML در داخل بدنه خود فضای خالی بیشتری را در اختیار دارند بنابراین برای اتصال کارت های مختلف به اسلات PCI مناسب تر می باشند. البته همواره قبل از تامین کارت جدید و تصمیم گیری برای توسعه سخت افزار مدل های مختلف سرور اچ پی به داکیومنت ارائه شده توسط شرکت اچ پی برای آن مدل بخصوص از سرور مراجعه کنید و اطمینان حاصل کنید که سرور شما قادر به پشتیبانی از سخت افزاری که قصد خرید یا قصد متصل کردن آن به سرور را دارید، می باشد یا خیر.

البته اینکه اشاره شد سرور ML ظرفیت بیشتری برای اتصال کارت به اسلات PCI دارد به این معنی نیست که برای سرور مدل DL چنین امکانی وجود ندارد. در سرور های رکمونت نیز مدل های متنوعی وجود دارند که تعداد اسلات PCI متفاوت و همچنین فضای خالی جهت اتصال انواع کارت را در خود دارند به عنوان نمونه سرور DL580 یا سرور DL560 ضمن در اختیار داشتن مادربرد بسیار پرقدرت و توان پشتیبانی از سخت افزار قدرتمند ، فضای خالی جهت اتصال کارت مختلف به اسلات PCI را نیز تامین می کند و یا سرور پر فروش DL380 در نسل های مختلف حداقل 3 عدد اسلات PCIe تامین می کند. 

اما به عنوان نمونه مدل سرور DL360 در نسل های مختلف با وجود تمامی نکات مثبت، به علت اینکه طراحی آن به گونه ایست که بدنه سبک و کوچکی در اختیار دارد، علاوه بر اینکه برای تامین سرمایش سرور حساسیت بالا وجود دارد ، برای ارتقا سرور و اضافه کردن کارت به اسلات PCI سرور محدودیت فراوانی وجود دارد و فضای خالی به میزان کافی وجود ندارد تا به عنوان مثال کارت گرافیک قدرتمند به آن سرور افزوده بشود.

مجددا توصیه اکید می کنیم قبل از خرید یا اضافه کردن هرگونه کارت (گرافیک ، فیبر و …) به سرور خود اطمینان حاصل نمایید که آن قطعه قابل نصب برروی سرور شما می باشد.

البته لازم به ذکر است که در سری سرور DL اچ پی دو مدل DL560 و DL580 نیز قابلیت نصب انواع کارت به اسلات PCI را در اختیار دارند منتها با این تفاوت که اختلاف قیمت این دو مدل با مدل ML350 به عنوان یک سرور ایستاده، بسیار چشمگیر است.

4: قدرت مادربرد و توانایی نصب CPU و RAM :

شرکت اچ پی به گونه ای سرور های سری ML و DL خود را طراحی کرده است که به جز تفاوت های ظاهری در قدرت پردازش و نحوه عملکرد تا حد ممکن مشابه یکدیگر بتوانند عمل کنند ، به این معنی که هم در دسته سرور ML سرور ارزان قیمت و با قدرت کم تر وجود دارد و هم در سری DL چنین محصولاتی وجود دارد و برعکس هم در بین سرور های ML سرور پرقدرت تولید شده است که مسلما قیمت بالایی دارد و همچنین در بین سرور سری DL نیز چنین محصولاتی وجود دارد اما نکته ای که قابل اشاره است تنوع و رویکرد طراح و سازنده سرور در ارائه هر دو سری است. اینگونه می شود بیان کرد که در سری سرور ML محصولات ارزان قیمت با قدرت مادربرد کم ، تنوع بیشتری دارند و در طرف مقابل در سری سرور DL محصولات گران قیمت با مادربرد پرقدرت بیشتر به چشم می خورند.

به عنوان نمونه از سرور های مطرح سری ML در نسل های اخیر می توان به مدل های زیر اشاره کرد:

ML310e G8 / ML30 G9
این دو مدل سرور به عنوان سرور ارزان قیمت و مناسب سرویس دهی در شرکت های کوچک، با قابلیت نصب یک پردازنده سری و 4 عدد RAM  با حداکثر ظرفیت 8 گیگ برروی هر ماژول و 32 گیگ به عنوان حداکثر ظرفیت RAM قابل آدرس دهی. همچنین روی این سرور می توان از حداکثر 4 عدد هارد دیسک SATA LFF یا SSD SFF استفاده کرد. ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کرد که RAID Controller این سری از سرور تنها قابلیت ایجاد RAID 0 ، RAID 1 و RAID 10 را در اختیار دارد، علاوه بر اینکه سرور ML30 G9 قابلیت نصب سیستم عامل ESX را نیز دارا نیست.

ML350

سرور سری ML350 را می توان با مشابه خود در سری DL یعنی سرور DL380 مقایسه کرد، به این معنی که به عنوان مثال سرور ML350 G9 که از نسل نهم محصولات سرور اچ پی می باشد، شباهت بسیار زیادی با سرور DL380 G9 که در همان نسل نهم طراحی و روانه بازار شده است، دارد. با این تفاوت که به صورت ایستاده قابل نصب می باشد، فن خنک کننده بزرگ تر در اختیار دارد و فضای بیشتری برای افزودن کارت های مختلف به اسلات PCI در اختیار کاربر قرار می دهد.

معمولا برروی سرور های ML350 در نسل مختلف می توان از دو عدد پردازنده به همراه 24 اسلات RAM بهره برد به علاوه اینکه RAID Controller قدرتمند با قابلیت ارائه انواع مختلف RIAD و پشتیبانی از هارد دیسک SAS نیز برروی این مدل از سرور ، در نسل های مختلف محصولات سرور اچ پی وجود دارد.

حال این محصولات را با نمونه های سری DL مقایسه کنید، در گروه سرور DL نیز محصولات ارزان قیمت به چشم خواهند خورد مانند DL120 اما طیف اصلی محصولات سرور سری DL دارای مادربرد قدرتمند با توان پردازش بسیار بالا می باشد که محصولات سری DL560 و DL580 گواه بر رویکرد شرکت اچ پی در تولید سری سرور DL می باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!