شبکه چیست /1

سرور مناسب شبکه یه سازمان یا شرکت را چگونه انتخاب کنیم

انتخاب سرور مناسب برای یک شبکه به عوامل متعددی وابسته می باشد اما در ابتدا باید مشخص شود که به چه علت به سرور جدید نیاز داریم؟اگر برای سرور مالی میخواهید خرید انجام دهیم، اگر برای انتخاب سرور حسابداری دچار تردید هستید، یا به دنبال سرور اتوماسیون هستید می توانید برای انتخاب سرور مناسب این مقاله را مطالعه کنید.

با راه اندازی شبکه و اتصال کامپیوتر ها به یکدیگر نیاز به در اختیار داشتن سرویس های خاصی برای برقراری بهتر ارتباط کاربران با یکدیگر و مدیریت ارتبط کاربران بایکدیگر و همچنین اتصال به اینترنت و تامین امنیت آن جزو نیاز های ساختار شبکه می شوند. به این نیازمندی ها اضافه کنید که ممکن است نیاز به این یکسری تنظیمات در به اشتراک گذاری فایل و اطلاعات پیش بیاید، یا واحد کاری خاصی نیاز به نرم افزار یا سرویسی داشته باشد که تمام اعضا آن واحد بخواهند به صورت همزمان از آن سرویس یا نرم افزار استفاده کنند به عنوان مثال برای واحد مالی یک مجموعه نیازمند در اختیار قرار دادن نرم افزار مالی خاصی بشوید. در چنین شرایطی دیگر یک ساختار شبکه ساده که فقط سیستم های کامپیوتر کاربران به یکدیگر متصل شده است جوابگوی نیاز های روز افزون نخواهند بود و به یک ساختار منظبت با تعیین سطوح دسترسی با امکان ایجاد سرویس های مورد نیاز کاربران، نیازمند هستید.

سرور به عنوان سخت افزاری که می تواند ارائه کننده یک سرویس خاص به صورت 24*7 در ساختار شبکه باشد و همچنین قادر است مدیریت کننده زیرساخت شبکه، مدیریت کننده سطوح دسترسی، بستری برای سرویس های نرم افزاری ، وب سایت و …. باشد ، باید در ساختار شبکه شما قرار بگیرد. بنابراین اگر در شبکه خود نیاز به چنین مواردی دارید باید از سرور استفاده کنید، اما این سرور چگونه باشد و چه ویژگی هایی باید داشته باشد که پاسخگوی نیاز شما باشد.

در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که در موقع خرید سرور از تجهیزات سرور با کیفیت و با گارانتی پاسخگو خریداری نمایید ، نکته دوم این است که قطعات سرور و تجهیزات سرور مورد نظر خود را به گونه ای انتخاب کنید که اگر در آینده نیاز به ایجاد سرویس جدید یا نصب نرم افزار جدید بودید به راحتی بتوانید قطعات جدید را خریداری کنید و به فرض نمونه اگر دو یا سه سال آینده به دنبال قطعه ای برای سرور خود بودید با مشکل عدم وجود قطعه مناسب مواجه نشوید. این نکات در بازار ایران که سایه تحریم و عدم ثبات قوانین واردات کالا بر آن حاکم است شما را به سمت گزینه ای هدایت می کند که بخش عمده ای از بازار داخلی را در قبضه خود دارد، تجهیزات سرور hp در بازار ایران نیز همچون بازار جهانی که به عنوان لیدر بازار تجهیزات سرور شناخته می شود، به طور گسترده مورد اقبال واقع شده است. به طوری که می توان گفت گزینه اول خرید سرور ، اچ پی می باشد زیرا همانطور که اشاره شد می توان راحت از محصولات سایر تولید کنندگان ، برای دریافت خدمات و تامین تجهیزات سرور اقدام کرد و تنوع ارائه کنندگان بسیار بیشتر از سایر سرور ها می باشد.

آینده نگری برای مواقعی که نیاز به ارتقا سرور و خرید قطعات سرور می باشد و یا زمانی که نیاز به تعمیر سرور باشد شما را به سمت خرید تجهیزات سرور hp هدایت می کند اما شرکت اچ پی گستره ی وسیعی از سرور و تجهیزات ذخیره ساز برای نیاز های متفاوت و ساختار های مختلف شبکه در طول سالیان گذشته تولید کرده و همچنان نیز با ارائه آخرین تکنولوژی در صدد پاسخ به این نیاز روز افزون می باشد ، بنابراین در بین محصولات مختلف سرور hp نیز باید دقت کرد و سرور مناسب شبکه را برای مجموعه و کسب و کار خود انتخاب کرد. 

اگر تصمیم به خرید سرور دارید و انتخاب شما سرور hp شده است، با کمی بررسی با گزینه های متعددی مواجه می شوید که ممکن است انتخاب یکی از آنها برای شما سردرگم کننده باشد، اما شما اگر با سیستم نام گذاری سرور hp آشنا بشوید با خیال آسوده تری نسبت به انتخاب سرور مناسب کسب و کار خود اقدام می کنید.

نسل های مختلف سرور hp

اولین نکته ای که در خصوص تجهیزات سرور hp لازم به ذکر است و کمک بسیار زیادی در انتخاب سرور مناسب می کند معرفی نسل های مختلف اچ پی می باشد. شرکت اچ پی تجهیزات سرور خود را در قالب Generation مختلف (به معنی نسل) که هر نسل را با یک عدد نمایش می دهند از یکدیگر تفکیک می کنند، به طور کلی شرکت اچ پی با ارائه هر نسل ، تکنولوژی های مدرن و پیشرفته خود در حوزه سخت افزار را رو نمایی می کند و برای توسعه و تولید و ارائه خدمات برای تجهیزات سرور در هر نسل یک بازه زمانی ثابت را در نظر می گیرد.

به عنوان مثال در لحظه نگارش این مقاله سرور hp نسل 10 یا Generation 10 که به اختصار G10 معرفی میشود همچنان در حال تولید می باشد ولی نسل جدید تر از آن تحت عنوان G10 Plus نیز رو نمایی و وارد بازار جهانی شده است. با این تفاسیر می توان گفت که سرور G10 تا یکسال آینده همچنان داخل خط تولید باقی خواهد ماند و به مرور تولید آن متوقف، پس از 5 سال از پایان یافتن تولید هر نسل سرور ارائه خدمات پایان خواهند یافت و همچنین لازم به ذکر است که تجهیزات سرور hp توسط شرکت اچ پی دارای سه سال گارانتی می باشند که البته توجه داشته باشید به علت وجود تحریم و ممنوعیت های خاص موضوع گارانتی شامل تجهیزات سرور hp بازار داخل ایران نمی شود. 

بنابراین در هنگام خرید سرور hp به نسل هر سرور hp توجه ویژه کنید زیرا این عدد به نوعی نشان دهنده تکنولوژی به کار رفته در سرور و همچنین بازه ی زمانی تولید شده سرور می باشد، علاوه بر این ها به علت بالا بودن هزینه تامین سرور و تجهیزات سرور در ایران و با توجه به تمایل مجموعه اقتصادی به در اختیار داشتن سرور با کیفیت و با قیمت اقتصادی در بازار ایران فروش سرور دست دوم hp یا به عبارتی فروش سرور استوک hp از جذابیت خاصی برخوردار می باشد و در این مدل خرید سرور است که توجه به نکاتی از این دست در هنگام خرید سرور بسیار راه گشا خواهند بود.

تفاوت نسل های مختلف سرور hp فقط و فقط در مورد اختلاف تکنولوژی آنها نمی باشد و شما باید در هنگام خرید سرور دست دوم یا خرید سرور استوک به این نکته توجه کنید که ممکن است برخی قطعات مورد نیاز شما در آینده به علت قدیمی بودن تکنولوژی یا عدم تولید و پشتیبانی آنها توسط شرکت اچ پی به راحتی قابل خرید نباشند و تامین تجهیزات سرور با مشکل مواجه بشود و این نکته را در نظر داشته باشید که به علت اهمیت بالای نقش سرور در ساختار شبکه و به علت اهمیت اطلاعاتی که برروی آن نگهداری می شود، باید هر گونه مشکل سخت افزاری به سرعت رفع گردد و تا حد ممکن از اینکه سرور خارج از سرویس دهی بشود را مدیریت کرده و از آن جلوگیری کرد.

گارانتی سرور hp

موضوع دیگری که دارای اهمیت ویژه می باشد توجه به گارانتی سرور hp می باشد. همانطور که اشاره کردیم شرکت اچ پی در ایران نمایندگی اصلی نداشته و فروش سرور با گارانتی معتبر امری بسیار با اهمیت می باشد.به عنوان مثال اگر شما به دنبال خرید سرور دست دوم hp یا به عبارتی خرید سرور استوک hp ، باشید و از سرور اچ پی G8 (نسل هشتم) و یا سرور اچ پی G9 (نسل نهم) خریداری نمایید. علاوه بر اینکه تکنولوژی به کار رفته در تولید این دو نسل سرور با یکدیگر بسیار متفاوت می باشد، مدت زمانی که هر کدام در حال فعالیت بوده اند و میزان زمانی که از تولید آنها سپری شده است بسیار بسیار متفاوت می باشد، بنابراین ریسک به وجود آمدن مشکل سخت افزاری در سرور و یا نیاز به تعمیر سرور در هر کدام متفاوت می باشد و اگر سرور دست دوم خریداری بشود و گارانتی و خدمات مناسبی در اختیار خریدار سرور نباشد، ممکن است علاوه بر آسیب سخت افزاری در جایگزین کردن سخت افزار خریداری شده نیز دچار مشکل بشوید. در این بخش لازم به ذکر است که شرکت DDR سرور hp در نسل G8 و G9 را با گارانتی بلند مدت یکساله خدمت شما عزیزان ارائه می کند.

مدل بدنه سرور hp ، محل نگهداری سرور ، شرایط اتاق سرور

موردی که در این بخش به آن میخواهیم اشاره کنیم با وجود اینکه در ظاهر عنوان این بخش اینگونه است که مربوط به سرور hp نمی باشد ولی با دقت در توضیجاتی که در ادامه بیان میکنم به اهمیت موضوع پی خواهید برد. 

به طور کلی باید سرور را در شرایط استاندارد نگهداری کرد و به عبارتی برای نگهداری سرور و تجهیزات دیتاسنتر از فضای اتاق سرور استاندارد برخوردار بود ، ولی این امر برای تمامی متقاضیان خرید سرور و توسط تمامی مدیران شبکه و اشخاصی که مسئول شبکه می باشند ، به دلایل مختلف ، ممکن است قابل تامین نباشد. بنابراین برخی از شرایط حیاتی نگهداری سرور را به طور حداقلی باید تامین کرد به عنوان نمونه از وجود خاک و ذرات غبار تا حد ممکن باید جلوگیری نمود و شرط حیاتی دیگر این است که حتما و حتما از به وجود آمدن نوسان برق در مسیر منبع برق سرور جلوگیری نمود تا سلامت سرور و توان ارائه سرویس به صورت 24*7 توسط آن را بتوان تضمین نمود. اما این تمامی شرط کافی نیست ، علاوه بر اینها باید دمای محیط نگهداری سرور را نیز مدیریت کرد. اما در شرایطی که تامین سرمایش برای سرور مقدور نباشد می توان راهکار جایگزینی در نظر گرفت که در ادامه توضیح میدهیم.

سرور hp در بحث نوع بدنه سرور یا شکل ظاهری سرور hp دو نوع کلی معماری را ارائه کرده است:

الف) سرور اچ پی DL

سرور رکمونت hp که داخل کابینت رک نصب می شوند که با حروف اختصاری DL معرفی می شوند.

ب) سرور اچ پی ML

سرور ایستاده یا سرور Tower اچ پی که همانند کیس کامپیوتر معمولی می توانند به صورت ایستاده و خارج از رک نیز نگهداری بشوند.

تفاوت عمده مدل های DL  و ML علاوه بر نوع نصب آنها در این است که سرور DL برای تامین سرمایش خود علاوه بر فن های داخلی که دارد ، نیاز بیشتری به تجهیزات سرمایشی دارد (چون تعداد و ابعاد و توان تامین سرمایش فن این مدل از سرور ، اکثرا محدود می باشد.) در طرف مقابل سرور مدل ML معمولا فن با قدرت و ابعاد بزرگ تر و همچنین تعداد بیشتر در اختیار دارد بنابراین در شرکت های کوچک و یا محل هایی که امکان تامین سرمایش اضافه برای سرور نمی باشد بهتر است از این مدل سرور استفاده شود که نگرانی کمتری در بحث تامین سرمایش سرور احساس نمایید. هرچند که توصیه ما همواره رعایت استاندارد های اتاق سرور می باشد.

محصولات شرکت ddr

مدل بدنه سرور hp ، افزودن کارت های مختلف به اسلات PCI

همان طور که در بخش قبل اشاره شد شرکت اچ پی مدل های مختلف سرور برای نیازمندی های متفاوت طراحی و تولید کرده است و یکی از جنبه های تفاوت در طرح سرور hp نوع بدنه آن می باشد که در دو دسته کلی تحت عنوان :

الف) سرور رکمونت DL 

 ب) سرور ایستاده ML

در بخش قبل توضیح داده شد که سرور سری ML در داخل بدنه خود فضای خالی بیشتری را در اختیار دارند بنابراین برای اتصال کارت های مختلف به اسلات PCI مناسب تر می باشند. البته همواره قبل از تامین کارت جدید و تصمیم گیری برای توسعه سخت افزار مدل های مختلف سرور hp به داکیومنت ارائه شده توسط شرکت اچ پی برای آن مدل بخصوص از سرور مراجعه کنید و اطمینان حاصل کنید که سرور شما قادر به پشتیبانی از سخت افزاری که قصد خرید یا قصد متصل کردن آن به سرور را دارید، می باشد یا خیر.

البته اینکه اشاره شد سرور ML ظرفیت بیشتری برای اتصال کارت به اسلات PCI دارد به این معنی نیست که برای سرور مدل DL چنین امکانی وجود ندارد. در سرور های رکمونت نیز مدل های متنوعی وجود دارند که تعداد اسلات PCI متفاوت و همچنین فضای خالی جهت اتصال انواع کارت را در خود دارند به عنوان نمونه سرور DL580 یا سرور DL560 ضمن در اختیار داشتن مادربرد بسیار پرقدرت و توان پشتیبانی از سخت افزار قدرتمند ، فضای خالی جهت اتصال کارت مختلف به اسلات PCI را نیز تامین می کند و یا سرور پر فروش DL380 در نسل های مختلف حداقل 3 عدد اسلات PCIe تامین می کند. 

اما به عنوان نمونه مدل سرور DL360 در نسل های مختلف با وجود تمامی نکات مثبت، به علت اینکه طراحی آن به گونه ایست که بدنه سبک و کوچکی در اختیار دارد، علاوه بر اینکه برای تامین سرمایش سرور حساسیت بالا وجود دارد ، برای ارتقا سرور و اضافه کردن کارت به اسلات PCI سرور محدودیت فراوانی وجود دارد و فضای خالی به میزان کافی وجود ندارد تا به عنوان مثال کارت گرافیک قدرتمند به آن سرور افزوده بشود.

مجددا توصیه اکید می کنیم قبل از خرید یا اضافه کردن هرگونه کارت (گرافیک ، فیبر و …) به سرور خود اطمینان حاصل نمایید که آن قطعه قابل نصب برروی سرور شما می باشد.

مدل بدنه سرور hp ، تعداد و مدل هارد دیسک قابل اتصال به سرور

با گسترش دنیای فناوری اطلاعات عصر انفجار اطلاعات رخ داد و حجم اصلی این اطلاعات برروی سرور های مختلف قرار می گیرند به همین نسبت در شبکه شرکت شما نیز بخش اعظم اطلاعات برروی سرور قرار می گیرد که یا در قالب اطلاعات خام و فایل های مشترک بین کاربران می باشند یا اسناد نرم افزار اتوماسیون اداری و یا دیتابیس سرور مالی و یا هر سرویس و نرم افزار دیگری که همه ساله بر تعداد آنها اضافه می شود.

گسرتش روز افزون سرویس ها مستلزم افزایش فضای ذخیره سازی سرور نیز می باشد، بنابراین یکی از مهمترین قابلیت های یک سرور قدرت در افزایش فضای ذخیره سازی از یک طرف و توان ایجاد مکانیزمی همانند RAID  – ایجاد گروهی از هارد دیسک – می باشد. با مکانیزم RAID ضریب اطمینان شما برای حفظ اطلاعات افزایش یافته و همچنین نرخ انتقال اطلاعات نیز با توجه به نوع RAID ایجاد شده می تواند کم تر یا بیشتر از حالت عادی شود.

ایجاد RAID نیز مستلزم وجود قطعه ای به نام RAID Controller برروی سرور می باشد که تمامی مدل های سرور hp دارای این قطعه می باشند منتها نکته ی آن این است که ایجاد مدل های مختلف RIAD ممکن است در توان هر نوع از RAID Controller نباشد بنابراین باید در هنگام خرید سرور به نوع و قدرت RAID Controller نیز دقت کرد. لازم به ذکر است تغییر در مدل قطعه RAID Contrller امریست بسیار سخت زیرا ممکن است RAID Controller که در آینده قصد اضافه کردن آن به سرور را دارید توسط سرور شما پشتیبانی نشود و دلیل مهم تر این است که تغییر در این قطعه به معنی ایجاد دوباره RAID می باشد که این خود به معنی از بین رفتن اطلاعات قبلی برروی هارد دیسک های سرور خواهد بود، بنابراین باید سرور با RAID Contrller قدرتمند انتخاب کرد که اگر در آینده نیاز به افرایش تعداد هارد دیسک و یا ایجاد RAID Level جدید بود ، نیاز به تغییر در سخت افزار RAID Contrller نباشد.

اما نکته ی اصلی که در این بخش به آن می خواهیم اشاره کنیم در مورد مدل بدنه سرور hp و نوع هارد دیسک که می توان به سرور اضافه کرد می باشد. از پارامتر های انتخاب سرور مناسب شبکه این است که بررسی کنیم چه میزان فضا در حال حاضر برای ذخیره اطلاعات مورد نیاز است و پیش بینی برای افزایش اطلاعات در آینده به چه مقداری خواهد بود . با محاسبه تقریبی این عدد است که میزان هارد دیسک و نوع RAID مورد نیاز مشخص می گردد. اما نکته ای در مورد مدل بدنه سرور hp وجود دارد و آن این است که اندازه هارد دیسکی که به سرور hp می توان متصل کرد نیز در مدل سرور تاثیر گذار است که با توضیحاتی که در ادامه خدمت شما ارائه می کنیم این موضوع روشن خواهد شد.

دو نوع هارد دیسک از لحاظ اندازه فیزیکی وجود دارد ، هارد دیسک  3.5 اینچ یا LFF  و هارد دیسک 2.5 اینچ یا SFF که هر کدام از این دو مدل برای اتصال فضای خاصی را در بدنه سرور اشغال می کنند و همان طور که مشخص می باشد هارد دیسک های 2.5 اینچ به فضای کمتری احتیاج دارند، اما نکته ی اصلی این است که هارد دیسک SFF که برروی سرور با تکنولوژی SAS و SSD ارائه می شود دارای میزان فضای ذخیره سازی کمتری نسبت به هارد دیسک LFF که معمولا با تکنولوژی SATA می باشد، ارائه می کنند. بنابراین اگر نیاز به فضای زیاد برای ذخیره سازی هستید بهتر است از سرور مدل LFF استفاده کرده و اگر به دنبال نرخ بالای انتقال اطلاعات هستید بهتر است از سرور مدل SFF استفاده کنید که از هارد دیسک پر سرعت SAS و SSD پشتیبانی می کند.

برخی از سرور های با قابلیت پشتیبانی از هارد دیسک LFF از این قرار هستند:

DL380 4 LFF
DL380 8 LFF 
DL380 12 LFF
DL360 4 LFF
ML30 4 LFF
ML110 4 LFF
ML310 4 LFF

با توضیحاتی که در جهت معرفی سرور مناسب شبکه در این مقاله ارائه شد متوجه خواهید شد که به عنوان مثال سرور DL380 12 LFF یعنی سرور رکمونت از مدل 380 که دارای قابلیت پشتیبانی از 12 عدد هارد دیسک LFF می باشد. یا مثالی دیگر، سرور ML310 4 LFF یعنی سرور ایستاده (تاور) از مدل 310 که قابلیت اتصال 4 عدد هارد دیسک LFF را دارا می باشد.

برخی از سرور های با قابلیت پشتیبانی از هارد دیسک SFF از این قرار هستند:

DL380 24 SFF
DL380 16 SFF
DL380 8 SFF
DL360 8 SFF
ML350 8 SFF

همانند توضیحات سرور LFF در اینجا نیز سرور DL380 8 SFF یعنی سرور رکمونت مدل 380 که دارای قابلیت اتصال 8 عدد هارد دیسک SFF می باشد و یا ML350 8 SFF یعنی سرور ایستاده (تاور) مدل 350 با قابلیت اتصال 8 عدد هارد دیسک SFF.

توجه: شما می توانید هارد دیسک SFF را با قرار دادن داخل قاب تبدیل به 3.5 اینچ ، به سرور LFF نیز متصل کنید در چنین سناریو ای به عنوان مثال شما نیاز به هارد دیسک پرسرعت SAS یا SSD دارید برای نصب سیستم عامل که از دو عدد هارد دیسک مشابه و دو عدد قاب تبدیل به 3.5 اینچ استفاده می کنید و سیستم عامل خود را برروی سرور LFF نصب میکنید و تعداد دیگری هارد دیسک با توجه به نیاز خود و ظرفیت سرور ، از مدل LFF به سرور متصل می کنید تا فضای ذخیره سازی شما را نیز با حجم بالا تامین کند. با این کار هم سرعت بالا برای سیستم عامل و هم ظرفیت بالا برای ذخیره اطلاعات تامین می شود.

مقدار RAM و قدرت CPU مورد نیاز شما

یکی از مهمترین نکاتی که باعث صرف هزینه و خرید سرور می شود علاوه بر اینکه برروی سرور می توان RAID را ایجاد کرد و یا اینکه توان سخت افزاری کافی برای ارائه سرویس به صورت 24*7 را دارا می باشد ، این است که میزان منابع RAM و CPU بیشتر و قوی تری نسبت به یک کامپیوتر معمولی در اختیار شما قرار می دهد. اما همانند قسمت های قبل که توضیح دادیم مدل سرور در میزان قدرت سرور در هر بخش تاثیر گذار می باشد، در این موضوع نیز همین امر وجود دارد.

نکته بسیار مهم در خصوص تعیین سرور مناسب شبکه برای کسب و کار شما این است که بتوانید نیاز سرویس های مختلفی که میخواهید برروی یک سرور داشته باشید را محاسبه کنید. در گام بعدی با توجه به هزینه ای که می توانید در این موضوع انجام دهید را برآورد کنید و در موازنه ای بین تامین نیازمندی خود و بودجه ای که در اختیار دارید به سراغ گزینه های خود در بین محصولات سرور hp بروید.

اما راهنمایی ما به شما چیست؟ برای انتخاب سرور مناسب همواره تلاش کنید از جدید ترین نسل تکنولوژی استفاده کنید، چرا؟ تجهیزات شما طول عمر بیشتری خواهند داشت، قدرت بالاتری را می توانند تامین کنند، در آینده ارتقا و افزایش توان سرور راحت تر امکان پذیر است، در صورت نیاز قطعات جانبی راحت تر قابل تامین هستند و …

بنابراین برای سرور مناسب شبکه توصیه به این است که تا جای ممکن از سرور های نسل جدید اچ پی استفاده کنید. اما ممکن است موقعیتی رخ دهد که میزان RAM یا CPU که نیاز دارید توسط سرور نسل قبل نیز قابل تامین باشد و هزینه کمتری نیز پرداخت نمایید. در این موقعیت باید به میزان گارانتی سرور ارائه شده توجه فرمایید.

اما برای اینکه راحت تر از توان سخت افزاری مدل های مختلف سرور hp مطلع شوید مجددا توضیحی در خصوص نحوه نام گذاری سرور hp در مدل های گوناگون به شما ارائه می کنیم بنابراین با مشاهده نام سرور معرفی شده از میزان توان پردازشی آن سرور تا حدود خوبی مطلع می شود. با ما همراه باشید.

نکته ی بسیار مهم در خصوص تشخیص سرور مناسب شبکه در بین محصولات سرور hp توجه به نسل سرور می باشد و همانطور که در بخش های قبلی این مقاله اشاره گردید هر نسل سرور hp را با حرف اختصاری G (یا Generation ) از نسل های قبل متمایز می کنند.هر چه عدد نسل بزرگتر باشد به معنی بروز تر بودن تکنولوژی می باشد. در لحظه نگارش این مقاله سرور نسل G10 توسط شرکت اچ پی در حال تولید و در بازار ایران به صورت دست اول و نیو در حال فروش می باشد، لازم به ذکر است که سرور G10 Plus نیز وارد خط تولید شرکت اچ پی شده است . بنابراین طبق قاعده ای که توضیح داده شد سرور نسل نهم یا G9 که به صورت سرور استوک یا سرور دست دوم hp معرفی می شوند نسل قبلی سرور hp می باشد و یک نسل قبل از آن یعنی نسل هشتم G8 نیز در بازار ایران به عنوان سرور استوک hp در حال فروش می باشد. با این تفاسیر اگر نیاز به خرید سرور دارید توصیه ما به شما این است که تا حد ممکن از سرور نسل بالاتر خریداری نمایید.

اما شرکت اچ پی برای نام گذاری مدل های خود فرمول خاصی را دارد که بخشی از آن را در قسمت قبل این مقاله شرح دادیم و آن هم تفاوت نام مدل ها بر حسب ظاهر بدنه آنها است:

سرور DL یا سرور رکمونت
سرور ML یا سرور ایستاده (تاور)

این دو گونه سرور در تمامی نسل ها تولید شده اند و در همه نسل ها به همین صورت نام گذاری شده اند به این معنی که سرور ML G9 یعنی سرور ایستاده نسل نهم و یا DL G8 یعنی سرور رکمونت نسل هشتم ، علاوه بر این در هر گونه از سرور مدل های متنوع برای پاسخگویی به نیاز مشتریان توسط شرکت اچ پی طراحی و تولید شده است و این بخش نیز مکانیزم نام گذاری خاص خود را دارد که آشنا شدن با روش نامگذاری مدل های سرور hp می توانید به راحتی سرور مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

در گروه سرور ایستاده یا تاور که با حروف ML مشخص می شوند مدل هایی که در بازار ایران بیشتر به چشم می خورند عبارتند از:

ML30
ML350

همان طور که اشاره شد نام گذاری به این صورت در تمامی نسل های سرور hp  به صورت استاندارد رعایت شده است به این صورت که برای نمونه سرور ML350 در نسل های مختلف با همان نام وجود دارد و تفاوت سرور های این مدل با یکدیگر در نسل های مختلف در تکنولوژی معماری پردازنده و نسل رم آنها می باشد :

HP ML350 G10
یعنی:
سرور ایستاده اچ پی
نسل دهم 
مدل 350
تکنولوژی DDR4

HP ML350 G9
یعنی:
سرور ایستاده اچ پی
نسل نهم 
مدل 350
تکنولوژی DDR4

HP ML350 G8
یعنی:
سرور ایستاده اچ پی
نسل هشتم 
مدل 350
تکنولوژی DDR3

تفاوت در نام گذاری نشان دهنده تفاوت در ویژگی های این دو مدل می باشد:

  • در مدل ML350 قابلیت اتصال دو پردازنده به مادربرد وجود دارد ، در حالی که در مدل ML30 یک عدد پردازنده (از نسل ضعیف تر) قابل اتصال می باشد.
  • تعداد ماژول RAM قابل آدرس دهی در ML350 با توجه به نسل سرور و تکنولوژی تولید آن قالبا 24 عدد RAM  می باشد که این قابلیت در سرور ML30 در نسل مختلف 4 عدد می باشد.
  • در سرور ML350 از RAID Controller قدرتمند تر استفاده شده است و علاوه بر توانایی تشکیل انواع آرایه در سطح های مختلف به صورت پیش فرض امکان اتصال هارد دیسک SAS در ابعاد SFF نیز به این مدل سرور فراهم است، این درحالی است که به سرور مدل ML30 معمولا به صورت پیش فرض فقط می توان هارد دیسک SATA که سرعت بسیار پایین تر نسبت هارد دیسک SAS دارند را به سرور متصل کرد.

به طور کلی سرور ایستاده ML350 سرور مناسب شبکه شرکت های بزرک و متوسط می باشد در حالی که سرور مدل ML30 مناسب شرکت های کوچک می باشد.

در گروه سرور رکمونت که با حروف DL مشخص می شوند مدل هایی که در بازار ایران بیشتر به چشم می خورند عبارتند از:

DL360
DL380

در بخش های مختلف همچون تعداد پردازنده قابل اتصال و تعداد ماژول RAM و ظرفیت رم این دو مدل سرور در هر نسل مشابه یکدیگر هستند به این صورت که اگر DL360 G8 دو عدد پردازنده از سری E5-26XX V1 و E5-26XX V2 ساپورت می کند و 24 اسلات رم DDR3 در اختیار دارد ، DL380 G8 نیز دقیقا به همین صورت است منتها با این تفاوت که سرور DL360 یک یونیت از رک را اشغال می کند و سرور DL380 دو یونیت و این یعنی سرور مدل DL380 فضای بیشتری برای نصب کارت برروی اسلات PCI دارد و همچنین قدرت فن های خنک کننده آن بیشتر هستند، علاوه بر اینها به صورت پیش فرض در مدل DL360 SFF حداکثر 8 عدد هارد دیسک SAS SFF می توان به سرور متصل کرد این درحالی است که در مدل DL380 به صورت پیش فرض 8 عدد هارد دیسک SFF متصل می شود و در صورت نیاز با تامین قطعات می توان تا حداکثر 24 عدد هارد دیسک SFF برروی سرور داشت. یا در مدل سرور LFF در سرور DL360 LFF حداکثر 4 عدد هارد دیسک LFF می توان به سرور متصل کرد ولی در DL380 LFF می توان تا حداکثر 12 عدد هارد دیسک برروی سرور داشت.

بنابراین اگر نیاز فعلی شما در بخش RAM و CPU مشخص است و نیاز به فضای ذخیره سازی خاصی برروی سرور ندارید می توانید به خرید سرور DL360 نیز بیندیشید زیرا تفاوت های اشاره شده در بخش تعداد هارد دیسک قابل اتصال موجب ارزانتر بودن سرور های DL360 در هر نسل در مقایسه با سرور DL380 در همان نسل می باشد.

در سری سرور DL دو محصول دیگر نیز وجود دارند که استفاده خاص داشته فقط جهت معرفی در این بخش به آنها اشاره می کنیم سرور DL560 و سرور DL580 این دو مدل سرور از 4 عدد پردازنده پشتیبانی می کنند و بسیار پرقدرت هستند.

سیستم عامل مورد نیاز شما و قدرت RAID Controller

تفاوت اخری که سرور های متنوع شرکت اچ پی با یکدیگر دارند و در هنگام خرید سرور باید به آن توجه داشت موضوع سیستم عامل که سرور پشتیبانی می کند می باشد که در این موضوع نیز پارامتر های مختلفی از جمله تکنولوژی BIOS یا UEFI ساپورت بودن سرور و … موثر هستند اما در به طور اخص به قدرت RAID Controller بپردازیم.

شما برای داشتن یک سرویس خاص نیاز به سیستم عاملی دارید که تولید کننده نرم افزار برای شما مشخص می کند، بنابراین باید برای راه اندازی از آن سرویس ، سرور شما قابلیت نصب آن سیستم عامل را نیز داشته باشد و جالب است بدانید با قطعات متنوعی که انواع سرور hp دارند لیست سیستم عامل های قابل پشتیبانی برروی آنها نیز با یکدیگر متفاوت است.

اینکه یک سیستم عامل توسط یک سرور پشتیبانی بشود یا خیر به درایور قطعات آن سرور به خصوص قطعه RAID Controller باز میگردد و برروی یکسری سیستم عامل های خاص مانند برخی توزیع های لینوکس و یا سیستم عامل ESX ممکن است برای برخی مدل های ضعیف تر سرور hp مانند ML30 درایور متناسب با RAID Contrller آن سرور تولید نشده باشد بنابراین امکان نصب آن سیستم عامل بخصوص برروی سرور مقدور نخواهد بود. بنابراین توصیه اکید داریم قبل از انتخاب سرور مناسب شبکه برای کسب و کار خود به این نکته نیز توجه بفرمایید و یا در هنگام خرید سرور با کارشناسان فروش مطرح کنید که چه سیستم عاملی مورد نیاز شما است تا در انتخاب سرور مناسب مشاوره دریافت نمایید.

علاوه بر اینها باید در نظر داشته باشید که هرچه قدرت RAID Controller بالاتر باشد از هارد دیسک های سریعتر و همچنین از مدل های مختلف RAID بر روی سرور مورد نظر خود می توانید استفاده کنید که این امر به ارائه سرویس بهتر و سریعتر با ایمنی بالاتر می تواند کمک شایانی داشته باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!