hot-Plug

قیمت سرور G9


Hot-Plug چه قطعه ای است؟

برای تعریف قطعه Hot-Plug ابتدا باید اشاره کرد که، سرور hp به گونه ای طراحی شده است که برای رفع نیازهای آینده شبکه قابلیت ارتقا سخت افزاری تا حد قابل قبولی داشته باشد و یا اینکه برای رفع یکسری عیوب سخت افزاری آن بتوان اقداماتی انجام داد که کمترین زمان وقته در زیرساخت شبکه به وجود بیاید. اما قطعات سرور hp به دو دسته اصلی تقسیم می شوند فارق از اینکه چه وظیفه ای به عهده دارند.

دسته اول: قطعه Hot-Plug 

دسته دوم: قطعه NonHot-Plug

برای معرفی قطعه Hot-Plug باید ابتدا به معنی لغات آن بپردازیم این اصطلاح از دو بخش تشکیل شده است Hot و Plug که در ادامه هر دو قسمت را تفسیر می کنیم. Plug کردن یک قطعه یعنی متصل کردن آن به سرور یا کامپیوتر معمولی و در مدار قرار دادن آن، به عنوان مثال در نظر بگیرید که یک کامپیوتر معمولی دارید و می خواهید منبع تغذیه یا Power آن را تغییر دهید، باید کامپیوتر خود را خاموش کنید و قطعه مورد نظر را به آن نصب کنید. Hot بودن در دنیای سخت افزار نیز به این مفهوم اشاره دارد که جریان برق داخل قطعه وجود دارد و در طرف مقابل آن این است که جریان برق در قطعه وجود نداشته باشد یا اصطلاحا سیستم خاموش باشد که به این حالت Cold می گویند. اگر بخواهیم در مثالی که در بالا آورده شد این توضیحات را روشن کنیم باید اینگونه بیان کرد که تعویض پاور در کامپیوتر معمولی نیاز به خاموش کردن کل سیستم داشت پس تعویضا این قطعه کامپیوتر را از حالتی که برق در داخل آن جریان داشت Hot به حالتی که برق در آن جریان ندارد Cold تغییر و ضعیت می دهد.

با توضیحات فوق می توان اینگونه بیان کرد که:

قطعه Hot-Plug : برای نصب و جداسازی از سرور hp نیازمند این نست که سرور خاموش شود و در همان حالتی که سرور در حال فعالیت هست می توان آن را به سرور اضافه و یا از سرور جدا کرد.

قطعه NonHot-Plug : قطعه غیر Hot-Plug برای نصب شدن به سرور hp یا جدا شدن از سرور نیاز به خاموش کردن سرور دارد.

لیست قطعات Hot-Plug در سرور hp :

1) پاور یا منبع تغذیه سرور hp

همان طور که در مثال بالا بیان شد در کامپیوتر معمولی برای تعویض پاور نیاز به خاموش کردن سیستم است ولی باید اشاره کرد که تعویض پاور سرور hp نیاز به خاموش کردن سرور ندارد و به راحتی می توان پاور سرور hp را جدا و یا به آن اضافه کرد بدون اینکه اختلالی در سرور به وجود بیاید اما یک شرط در این کار وجود دارد.

شرط اول : باید سرور مورد نظر دارای دو عدد پاور مشابه و یکسان باشد که هردو به برق متصل باشند تا در هنگام تعویض پاور قدیم با پاور جدید، برق مورد نیاز سرور hp از پاور دیگر که به سرور متصل است تامین شود. به این قابلیت سرور hp در تعویض پاور Redundancy گفته میشود.

شرط دوم: حتما و حتما مدل و پارت نامبر هر دو پاور متصل به سرور یکی باشد و اگر نیاز بود پاور جدید جایگزین یکی از پاور های متصل به سرور hp بشود، مدل و پارت نامبر این پاور نیز با قبلی یکسان باشد.

البته لازم به ذکر است که برروی برخی از مدل های اقتصادی سرور hp پاور جزو قطعات Hot-Plug شمرده نمی شود.

2) هارد دیسک سرور hp

در اکثر مدل های سرور hp هارد دیسک جزو قطعات Hot-Plug شمرده می شود، بنابراین متصل کردن هارد دیسک جدید و یا جدا کردن آن از سرور hp نیازمند خاموش کردن سرور نیست. با این قابلیت اتصال هارد دیسک جدید به سرور hp ایجاد RAID نیازمند قطع سرویس دهی سرور و خاموش کردن سیستم عامل نیست ، و یا اگر یکی از هارد دیسک های عضو آرایه RAID به هر دلیلی دچار مشکل بشود و از مدار خارج بشود، جایگزین کردن آن با هارد دیسک جدید و بازسازی آرایه یا به عبارت Rebuild کردن RAID نیازمند خاموش کردن سرور نیست.

3) فن خنک کننده سرور hp 

قطعه سومی که در اکثر مدل های سرور hp به صورت Hot-Plug طراحی شده است FAN می باشد، بدین ترتیب اگر FAN خنک کننده سرور خراب بشود به راحتی می توان آن را با نمونه سالم جابه جا کرد و به هیچ عنوان نیاز به خاموش کردن سیستم عامل و از مدار خارج کردن سرور نباشد. باید توجه داشته باشید که سرور اگر روشن باشد و یکی از ماژول های FAN متصل به آن دچار مشکل بشود فشار وظیفه خنک کردن سرور بر دوش باقی ماژول های فن متصل به سرور می افتد، بنابراین سرعت چرخش آنها بیشتر خواهد شد تا بتوانند دمای سرور hp را در حالت استاندارد نگهدارند.پس اگر خواستید ماژول FAN سرور را از آن جدا کنید و با افزایش صدای چرخش فن های دیگر رو به رو شدید، نترسید و نگران هیچ مشکلی برای سرور نباشید. اما دقت کنید که این اتفاق به صورت طولانی مدت ادامه پیدا نکند زیرا چنین سرعت چرخشی در بلند مدت برای باقی فن های سرور hp مناسب نیست و باید هرچه سریعتر نسبت به تعویض FAN سرور اقدام کرد.

لیست قطعات غیر Hot-Plug یا اصطلاحاً NonHot-Plug:

همان گونه که اشاره شد تمامی قطعات سرور hp اینگونه نیستند که قابلیت Hot-Plug بودن را داشته باشند.بنابراین برای تعویض بخش دیگری از قطعات یا اضافه و کم کردن آنها از سرور نیاز به خاموش کردن سرور و جدا کردن جریان برق از آن می باشد.

1) پردازنده مرکزی یا CPU:
قلب تپنده سرور و مغز کامپیوتر پردازنده آن است و باید توجه داشته باشید که حتما حتما برای تعویض آن علاوه بر خاموش کردن سرور جریان برق را نیز از سرور hp جدا کنید.

برای نصب CPU به سرور hp می توانید از مقاله آموزش نصب CPU استفاده کنید. توجه داشته باشید که در مدل هایی از سرور hp که دو یا 4 عدد CPU به صورت همزمان قابل استفاده هستند باید همه آنها از یک مدل و پارت نامبر باشند تا بتوانند در کنار یکدیگر کار کنند.

2) RAM:

اکثر مدل های سرور hp به گونه ای طراحی شده اند که در آینده اگر مدیر سیستم یا مسئول شبکه نیاز به افزایش قدرت پردازش سرور داشت بتواند به میزان RAM متصل به سرور خود مقدار مورد نظر را اضافه کند، اما برای اینکار باید سیستم عامل از مدار خارج و سرور خاموش شود تا بتوان RAM جدید را به سرور متصل و یا رم خراب را از آن جدا و با ماژول سالم جایگزین کنید. برای آموزش نحوه چینش استاندارد RAM روی سرور hp می توانید کلیک نمایید.

3) اتصال کارت های اسلات PCIe:

همانند متصل کردن CPU و RAM به سرور hp برای اتصال انواع کارت به اسلات PCIe در سرور hp باید جریان برق قطع و سرور خاموش باشد، ضمن اینکه برروی سرور های نسل DL شرکت hp طراحی به گونه ای است که اسلات های PCIe روی قطعه ای به نام Riser قرار دارند و باید آن را از سرور جدا، کارت PCI را به آن متصل و مجدد Riser سرور به سر جای خود بازگردد.

4) کارت شبکه FLR:

اسلات FLR در سرور hp یک اسلات PCI می باشد که به صورت مستقیم به مادربرد سرور متصل است و برای نصب کارت به آن نیاز به استفاده از Riser نمی باشد ولی یک محدودیت برروی آن وجود دارد و آن این است که فقط و فقط یکسری از انواع خاص کارت شبکه تولید شرکت hp را می توان روی این اسلات نصب کرد که آن کارت های شبکه نیز با نام کارت شبکه FLR معرفی می شوند. برای اتصال این کارت شبکه نیز به سرور باید سرور hp خاموش شده باشد. 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!