آموزش ایجاد RAID 5 سرور اچ پی

آموزش ایجاد RAID 5 سرور اچ پی


RAID 5 چیست و آموزش ایجاد RAID 5 در سرور hp

همانطور که در مقالات قبل درباره اینکه مفهوم RAID چیست ، اشاره شده است، می توان گفت که RAID یعنی در کنار هم قرار گرفتن تعداد هارد دیسک یکسان و ایجاد یک گروه واحد که اعضا آن می توانند جایگزین یکدیگر بشوند، این گروه از هارد دیسک توسط سیستم عامل به عنوان یک هارد دیسک شناخته می شود. ایجاد شدن این گروه و توزیع اطلاعات بین اعضا این گروه (آرایه) و همچنین بازسازی آرایه (گروه) توسط قطعه ای به نام RAID Controller انجام می پذیرد. گروه های متفاوتی می توان ایجاد کرد که هر کدام با توجه به الگوریتمی که برای پیاده سازی آنها انتخاب میکنید ، دارای ویژگی های خاصی می شوند ، در مقالات دیگر سایت به معرفی مدل های مختلف RAID  همچون RAID 0 ، RAID 1 و … پرداخته ایم که در این مقاله قصد داریم به معرفی RAID 5 و ارائه توضیحی برای اینکه RAID 5 چیست خدمت شما ارائه کنیم ، کاربرد RAID 5 را ذکر کرده و نحوه ایجاد RAID 5 در سرور hp را خدمت شما آموزش دهیم .

درست است که برای ایجاد هرگونه RIAD برروی تمامی سرور ها از جمله محصولات شرکت HPE نیاز به در اختیار داشتن RAID Controller می باشد ولی لازم به ذکر است برخلاف RAID 0 و RAID 1 و RAID 10 که توسط تمامی مدل های سرور hp پشتیبانی می شود، برای ایجاد RAID 5 نیاز به RAID Controller قدرتمند تری می باشد که برروی تمامی محصولات سرور hp ممکن است به صورت پیش فرض وجود نداشته باشد و گاها نیاز به ارتقا سخت افزار جهت ایجاد RAID 5 وجود دارد .

RAID 5 چیست :

اگر شما نیاز به فضای بیشتری داشته باشید دیگر استفاده از RAID 1 از لحاظ اقتصادی بهینه نیست، زیرا به ازای هر دو عدد هارد دیسک که خریداری میشود و به سرور متصل می کنید فقط به اندازه ی یکی از آنها میزان فضای ذخیره سازی شما افزایش می یابد. پس راه حل چیست؟ در چنین سناریو هایی بوده است که در اواخر دهه 80 میلادی ایده به وجود آمدن مدل دیگری از RAID به وجود آمده است، اما RAID 5  دیگر نمی تواند از ایده ی آینه کردن هارد دیسک ها استفاده کند و راه حل دیگری را برای تامین قدرت جایگزینی اعضا گروه ارائه کرده است، در این مدل از RAID  برای پیاده سازی و ایجاد شدن گروه (آرایه) حداقل به سه عدد هارد دیسک یکسان نیاز است، و همچنین به RAID Controller قدرتمند تر، پس از اینکه هارد دیسک ها به کنترلر متصل شدند و گروه تشکیل داده شد الگوریتم خاصی برروی دیتا که میخواهد برروی آرایه درج شود اعمال میشود و جواب حاصل از اجرا این الگوریتم بر روی همه اعضا گروه پخش می شود.

الگوریتم RAID 5 چگونه عمل می کند؟

همان طور که اشاره شد هدف از اجرا چنین الگوریتمی این است که اگر یکی از اعضا گروه به هر علتی از مدار خارج شد و گروه با کمبود منابع مواجه شد بازهم اطلاعات از بین نروند، پس بنابراین الگوریتم باید بر روی اطلاعات ورودی عملیاتی انجام دهد که حاصل آن برگشت پذیر باشد به این معنی که اگر اصل اطلاعات از بین رفت با داشتن خروجی الگوریتم بتوان اطلاعات را مجددا بازسازی کرد.با پذیرش این ایده، حال به سراغ تشریح روش اجرا آن می پردازیم.

جواب به این صورت است که اطلاعات ورودی XOR می شوند و بعد از آن ، خروجی الگوریتم به تکه های کوچک تقسیم می شوند و با اسمParity  نامگذاری می شوند، سپس هر کدام از این Parity  ها بر روی یکی از هارد دیسک های عضو گروه (آرایه) نگهداری می شوند. به این ترتیب اصل اطلاعات و Parity آنها بین هر سه عدد هارد دیسک پخش می شوند و اگر یکی از هارد دیسک ها با مشکل مواجه شود اطلاعات از طریق معکوس کردن فرمول Parity  بازنشانی می شود. 

این بدان معنی است که از طریق این فرمول کلیه اطلاعات معکوس می شوند و این مقدار معکوس Parity نامیده می شود.

البته با استفاده از این مدل RAID  فقط و فقط اگر یکی از اعضا گروه از مدار خارج بشود اطلاعات باقی خواهد ماند و توجه داشته باشید که در شرایطی که تعداد اعضا که دچار مشکل شده اند افزایش یابد، اصل اطلاعات با خطر مواجه خواهد شد. به طور کلی در این RAID  به ازای N عدد هارد دیسک در هنگام ایجاد گروه، پس از ایجاد گروه به ازای N-1  عدد هارد دیسک توسط RAID Controller  در اختیار سیستم عامل قرار خواهد گرفت. در قسمت بعد نقاط مثبت و منفی این RAID را معرفی می کنیم تا بهتر بتوانیم با کاربرد RAID 5 آشنا شویم.

نقاط مثبت RAID 5  :

ایمنی بالا ساختار گروه

قابلیت ایجاد گروه با تعداد اعضا بیشتر نسبت به RAID 1

استفاده از هارد دیسک های عضو گروه در حالت بهینه از لحاظ اقتصادی (فقط یک عدد هارد دیسک از مجموع تمام اعضا گروه توسط کنترلر رزرو می شود)

نقط منفی RAID 5 :

نیاز به حداقل سه عدد هارد دیسک برای پیاده سازی الگوریتم

نیاز به در اختیار داشتن RAID Controller  قدرتمند جهت اجرای فرمول الگوریتم

سرعت درج اطلاعات پایین ، به علت اجرا الگوریتم برروی اطلاعات ورودی توسط RAID Controller  و دسته بندی اطلاعات و در ادامه توزیع آنها بین تمام هارد دیسک های عضو آرایه.

با تمامی این اوصاف RAID 5 کاربرد زیادی داشته و  ایجاد RAID 5 به علت قدرت فراوان در بازسازی آرایه یا به عبارتی RAID Rebuild و همچنین امکان افزایش تعداد اعضا ، بسیار محبوب است. برای ایجاد RAID 5 در سرور hp همانند سایر انواع RAID به دو طریق می توان اقدام کرد: از طریق Intelligent Provisioning و از طریق نرم افزار SSA داخل سیستم عاملی که برروی سرور hp نصب است.

برای آموزش ایجاد RAID 5 ؛ از طریق iLO و امکانات منحصر به فرد آن همچون ریموت کنسول Remote Console به صورت مستقیم از روی سرور DL380 G9 نحوه ایجاد RAID 5 را خدمت شما نمایش داده ایم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!