تعیین اولویت RAID در سرور اچ پی

تعیین اولویت RAID در سرور اچ پی


تعیین اولیت RAID سرور hp و افزایش سرعت بوت سیستم

برروی سرور های مختلف می توان تعداد متفاوتی هارد دیسک نصب کرد. همچنین می توان تمامی این هارد دیسک ها را در یک گروه قرار داد و به عبارتی یک آرایه تشکیل داد. همچنین می توان گروه بندی متفاوتی بر حسب نیاز خود انجام داد و تعداد RAID (آرایه) متفاوت برروی یک سرور داشت.اما به هر حال همواره سیستم عامل برروی یک هارد دیسک مشخص یا برروی یک RIAD مشخص نصب خواهد شد و اگر بیش از یک RIAD برروی سرور hp موجود باشد، ممکن است طی یک اتفاق ترتیب پیش فرض بوت شدن RIAD های موجود روی سرور hp به هم خورده و بوت شدن سیستم عامل با مشکل مواجه شود، بنابراین باید ترتیب بوت boot شدن RAID یا به عبارتی ترتیب اولویت RAID سرور hp را به صورت کامل برای RAID Controller مشخص کرد.

انوع RAID ویژگی های متفاوتی دارند اما هر گروه هارد دیسک با هر مدل RAID از دید سیستم عامل به عنوان یک هارد دیسک واحد در نظر گرفته می شود. با این تعریف شما باید کامپیوتری را در نظر بگیرید که به عنوان مثال 4 عدد هارد دیسک دارد و سیستم عامل برروی یکی از آنها نصب است. اگر ترتیب BOOT شدن را در BIOS کامپیوتر تعریف نکنید و اولویت بندی هارد دیسک ها را مشخص نکنید، ممکن است در برخی موارد که سیستم را روشن میکنید مدت زمان زیادی طول بکشد تا سیستم عامل بوت بشود و یا به طور کل اصلا بوت نشود.زیرا بعد از اینکه BIOS کنترل سخت افزار را به دست گرفت و مرحله POST را پشت سر گذاشت، به دنبال Master Boot Record می گردد تا از طریق آن کنترل سیستم و سخت افزار در اختیار سیستم عامل نصب شده برروی کامپیوتر قرار بگیرد، اما اگر توسط کاربر (مدیر سیستم) مشخص نشده باشد که کدام فضای ذخیره سازی حاوی Master Boot Record است ، خود BIOS باید به دنبال جستجوی آن برروی تمامی قطعاتی که در لیست BOOT شدن قرار دارد بگردد، توجه داشته باشید که نمی توان به صورت صد در صد مطمئن بود که BIOS بتواند به صورت قطعی سیستم عامل را بوت کند، بنابراین همواره توصیه می شود که ترتیب بود سیستم توسط مدیر سیستم مشخص گردد.

چنین اتفاقی در سرور نیز ممکن است رخ دهد بنابراین باید اولویت RAID در سرور  توسط ادمین یا مدیر شبکه مشخص شود. در سرور hp با مکانیزم های پیشرفته مثل iLO و ابزار های کاربر پسند مثل Intelligent Provisioning به راحتی هرچه تمام تر می توان RAID Controller را مدیریت کرد و مانیتور کرد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. شما از طریق ورود به Intelligent Provisioning با فشردن کلید F10 کیبرد در صفحه POST screen  و بعد از آن اجرا کردن نرم افزار SSA (Smart Storage Administrator) می توانید اقدام به ایجاد RAID کنید. به عنوان مثال روی سرور DL380 G9 که قابلیت نصب 8 هارد دیسک SFF دارد، 8 هارد دیسک متصل کرده اید. دو عدد هارد دیسک اول را داخل RAID 1 قرار می دهید (آموزش ایجاد RAID 1) سپس شش عدد هارد دیسک دیگر را داخل RAID 5 قرار می دهید (آموزش ایجاد RAID 5) و سیستم عامل خود را روی RAID 1 نصب می کنید. در اینجا و برروی سرور hp ، در ترتیب بوت شدن BIOS تعداد مختلف RAID قابل مشاهده و درک کردن توسط بایوس نیست و فقط و فقط نام قطعه RAID Controller در لیست ترتیب بوت شدن BIOS وجود دارد، بنابراین اگر چند آرایه برروی RAID Controller وجود دارد، باید در تنظیمات RAID Controller مشخص گردد که از بین این تعداد RAID کدام یک حاوی Master Boot Record است و قابلیت بوت شدن را دارد.

برای چنین سناریو ای به شما توصیه می کنیم که اولویت RAID سرور hp خود را در نرم افزار SSA تعیین کنید، یعنی LOGICAL DRIVE 1 یا به عبارتی RAID 1 که برای سیستم عامل در نظر گرفته اید را اولین اولویت بوت سرور معرفی کنید.

با این اقدام سیستم عامل برروی سرور با سرعت بیشتری BOOT می شود. برای مشاهده ویدیو آموزش تعیین اولویت RAID سرور hp می توانید ویدیو زیر را مشاهده نمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!