آموزش ایجاد RAID 1 در سرور اچ پی

آموزش ایجاد RAID 1 در سرور اچ پی


معرفی RAID 1 و کاربرد RAID 1 چیست و نحوه ایجاد RAID 1 در سرور hp

در مقالات قبلی تعریف کاملی از RAID و انواع آن خدمت شما معرفی کردیم اما به طور خلاصه می توان در پاسخ به این سوال که RAID چیست ؟ عنوان کرد که RAID به آرایه یا گروهی از هارد دیسک گفته می شود که از لحاظ مشخصات با یکدیگر مشابه هستند یعنی دارای ظرفیت و سرعت چرخش یکسان سیلندر بوده و نرخ انتقال اطلاعات آنها یکسان می باشد. البته باید عنوان کرد که این گروه (یا آرایه) دارای ویژگی های خاصی می باشد که به نوع الگوریتمی که برروی اعضا گروه اعمال می شود بستگی دارد. ولی به طور کلی می توان عنوان کرد که اعضا آرایه توانایی تقسیم وظیفه داشته و می توانند در صورت از بین رفتن یکی یا تعدادی از اعضا گروه همچنان به وظایف خود عمل کنند.به عبارت ساده تر، سیستم عامل تمامی اعضا گروه را به عنوان یک هارد دیسک واحد در نظر گرفته و وقتی اطلاعات را برروی آن هارد دیسک درج می کند ، در واقعیت اطلاعات بین اعضا گروه پخش می شود اما به گونه ای پخش می شود که اگر یک عضو (یا چند عضو ، بسته به نوع الگوریتم) به هر دلیلی از مدار خارج شد، همچنان اطلاعات برای سیستم عامل قابل دسترس باشد. نکته دیگری که از ویژگی RAID است این نکته می باشد که می توان هارد دیسک معیوب عضو گروه را با یک هارد دیسک سالم که مشابه آن است جایگزین کرد و الگوریتم ایجاد کننده RAID اطلاعاتی که قرار بود برروی هارد دیسک قبلی قرار بگیرد بر روی هارد دیسک جدید جایگزین می کند به این فرآیند RAID Rebuild گویند که در مقاله ای نحوه تعریف کامل آن و همچنین نحوه انجام بازسازی آرایه را خدمت شما معرفی کرده ایم.در ادامه مقاله با ما همراه باشید با آموزش ایجاد RAID 1 سرور hp و توضیح این مورد که RAID 1 چیست و چه ویژگی هایی دارد.اما باید در نظر داشته باشید که محصولات شرکت HPE نیز مانند هر سرور دیگری برای ایجاد هر مدل از RAID نیاز به قطعه ای تحت عنوان RAID Controller دارد.

همان طور که بیان شد با در نظر گرفتن انواع الگوریتمی که بر روی آرایه می توان اعمال کرد پس مدل های مختلف RAID نیز به وجود می آیند که متداول ترین نوع RAID (یا آرایه هارد دیسک) RAID 1 می باشد اما در ابتدا پاسخ به این سوال که RAID 1 چیست؟

 RAID 1 چیست:

با تعاریفی که برای RAID  بیان شد می توان گفت که RAID 1  نمونه ای واقعی از ایجاد RAID  است (برخلاف RAID 0) ، در این مدل قابلیت جایگزینی وجود دارد ضمن اینکه سرعت دسترسی به اطلاعات نیز خوب است، اما سرعت درج اطلاعات پایین است، چرا؟ به علت الگوریتم پیاده سازی این مدل از RAID ، در ادامه با توضحیاتی بیشتری در باره RAID 1  با ما همراه باشید.

الگوریتم RAID 1 به این صورت عمل می کند که RAID Controller فقط و فقط دو عدد هارد دیسک یکسان با ظرفیت و سرعت برابر را در یک گروه قرار می دهد و تشکیل آرایه می دهد، سپس در هنگام درج اطلاعات تمامی صفر و یک  دریافتی را برروی هر دو عدد هارد دیسک به صورت یکسان درج می کند به گونه ای که در انتها اطلاعات برروی هر دو هارد یکی باشد، به همین علت این مدل از RAID را آینه یا Mirror نیز نام گذاری می کنند. با این اقدام اگر یکی از هارد دیسک های عضو گروه به هر دلیلی از مدار خارج شود، هارد دیسک دوم که حاوی اطلاعات مشابه می باشد، می تواند به کار خود ادامه دهد و RAID Controller فقدان هارد اول را جبران می کند.

اما تاثیر این الگوریتم در سرعت درج اطلاعات و دسترسی به اطلاعات نیز باید بررسی کرد، با اجرای این الگوریتم سرعت درج اطلاعات برروی آرایه نصف می شود ودلیل آن هم همانطور که توضیح داده شد این است که اطلاعات باید به صورت یکسان برروی هر دو هارد دیسک درج شود و این فرآیند زمانبر خواهد بود. از طرف دیگر به علت اینکه اطلاعات برروی هر دو هارد عضو گروه وجود دارد، در هنگام دسترسی به اطلاعات سرعت افزایش می یابد، زیرا هر هارد دیسک هد مستقل دارد و می تواند به صورت مستقل دسترسی به کل اطلاعات داشته باشد، در این صورت هر هارد دیسکی که سریعتر به اطلاعات برسد، پاسخ را برای RAID Controller و در نهایت سیستم عامل ارسال خواهد شد.
RAID 1 یا Mirror به نوعی متداول ترین و پرکاربردترین مدل RAID است. این مدل مناسب است برای نصب سیستم عامل و آرشیو اطلاعات فایل Share Server البته اگر حجم اطلاعات و برآوردی که از حجم آتی آنها دارید ، محدود به ظرفیت های موجود در بازار می باشد. در ادامه نقاط مثبت و منفی RAID 1 را عنوان کرده و بعد از آن آموزش ایجاد RAID 1 در سرور hp را بیان می کنیم. 

نقاط مثبت RAID Mirror  :

*قابلیت اطمینان بالا به ساختار این مدل از RAID

*سرعت بالا دسترسی به اطلاعات

*پیاده سازی ساده بدون نیاز به سخت افزار RAID Controller قوی  به طوری که RIAD Controller های نرم افزاری نیز از این مدل پشتیبانی میکنند.

*قابلیت بازیابی سریع اطلاعات نسبت به سایر انواع RAID در صورت به وجود هر گونه مشکل برای RAID  و یا خود سخت افزار هارد ها

نقاط منفی RAID Mirro :

*محدودیت در تعداد اعضا عضو آرایه (همانطور که اشاره شد فقط و فقط دو عدد هارد دیسک)

*سرعت پایین درج اطلاعات نسبت به RIAD 0 

ایجاد RAID 1 سرور hp :

پس از معرفی RAID 1 نوبت به آموزش ایجاد RAID 1 در سرور hp می رسد. لازم است اشاره کنیم که در سرور نسل G5 , G6 , G7 برای ایجاد RAID و بررسی فرآیند بازسازی RAID یا RAID Rebuild باید از یک دیسک نوری تحت عنوان Smart Start استفاده می شد که این عملیات در مدل های جدیدتر و از نسل G8 به بالا به عنوان بخشی از iLO و به صورت Embaded تحت عنوان Intelligent Provisioning قبل از بوت شدن سیستم عامل و در صفحه POST Screen قابل دسترس می باشد. 

یک روش برای ایجاد هر مدل از RIAD منجمله RAID 1 در سرور hp این است که پس از روشن شدن سرور و در صفحه POST Screen با فشردن کلید F10 روی صفحه کلید ، وارد محیط Intelligent Provisioning شوید و در ادامه در قسمت Perform and Maintain وارد ابزار Smart  Storage Administrator (SSA) بشوید و همان طور که در ویدیو آموزشی برای شما به صورت گام به گام نمایش می دهیم فرآیند ایجاد RAID 1 سرور hp را تا انتها ادامه دهید.

اما اگر بر روی سرور اقدام به نصب سیستم عامل ویندوز سرور کرده اید و به عنوان مثال می خواهید فضای ذخیره سازی جدیدی در اختیار سیستم عامل خود قرار دهید می توانید بدون نیاز به ریست کردن سرور و اینکه بخواهید به محیط Intelligent Provisioning وارد شوید از ابزار SSA در محیط سیستم عامل ویندوز استفاده کنید.

به هر حال هر دو روش یکسان بوده و موارد استفاده متفاوت آنها را از یکدیگر متمایز می کند، در ادامه می توانید ویدیو آموزش ایجاد RAID 1 سرور hp را مشاهده کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!