بررسی کامل intelligent provisioning

intelligent provisioning


intelligent provisioning در سرور hp

intelligent provisioning چیست؟ ابتدا اجازه بدهید در مورد نقاط تمایز محصولات شرکت اچ پی به عنوان برگ برنده این برند در برابر رقبا کمی توضیح ارائه کنیم. مهمترین مزیت سرور hp مکانیزم iLO است، اما در اینجا ممکن است سوال جدیدی داشته باشید که، iLO چیست؟ iLO یک چپپست برروی مادربرد برخی از انواع سرور اچ پی است که برروی آن یک Firmware قرار دارد، از طریق پورت شبکه که در انتهای سرور قرار دارد و با کانکتور RJ45 می توان به آن متصل شد قادر خواهید بود که برروی پروتکل HTTPS به این چیپست متصل شوید، بعد از اتصال به محیط Firmware از طریق مرورگر، متوجه قابلیت های ویژه iLO خواهید شد. 

iLO می تواند با سایر تجهیزات سرور در ارتباط قراربگیرد و از آنها گزارش وضعیت و سلامت دریافت کرده و به کاربرد نمایش دهد. اما این همه قابلیت های iLO نیست. حال که با iLO آشنا شدیم، به سراغ intelligent provisioning می رویم و در ادامه ارتباط این دو بایکدیگر را بررسی میکنیم.

وقتی از یک سرور در شبکه استفاده می کنیم، علاوه بر در اختیار داشتن منابع سخت افزاری مانند CPU  و RAM بیشتر از آن مقداری که یک کامپیوتر معمولی می تواند تامین کند، به این نکته توجه می کنید که سرور محل نگهداری اطلاعات شما و زیر ساخت شبکه برروی آن برقرار شده است.بنابراین باید تفاوت دیگری بین سرور و کامپیوتر معمولی نیز باشد تا به وسیله آن بتوان از حفاظت اطلاعات برروی سرور تا حدود بیشتری نسبت به یک کامپیوتر معمولی اطمینان داشت. در اینجا است که قابلیت ایجاد آرایه ای از هارد دیسک یا RAID به عنوان بزرگترین تفاوت یک کامپیوتر معمولی و سرور نمایان می شود.

ایجاد RAID و بررسی سلامت RAID توسط تولید کنندگان مختلف سرور به عنوان یکی از قابلیت های اساسی محصولات آنها ، توسط کاربر یا ادمین سیستم قابل انجام است. اما هر تولید کننده مکانیزم خاص خود را برای این کار دارد و هر کدام تجهیزات خاص خود را دارند . به عنوان مثل برروی سرور INTEL یک RIAD Controller قرار دارد، مانند هر سرور دیگری که برای ایجاد RAID نیاز به RAID Controller دارد، اما تفاوت در این نکته است که این قطعه برروی سرور اینتل با مکانیزم های خاصی که مهندسان آن شرکت در نظر گرفته اند اقدام به ایجاد مفهوم RIAD  می کند و ضمن اینکه برای ایجاد RAID در سرور اینتل توسط ادمین یا مدیر سیستم نیز ، نرم افزار خاص شرکت اینتل وجود دارد که با نرم افزار متناظر این کار برروی محصولات سایر تولیدکنندگان سرور متفاوت خواهد بود. به همین نسبت نحوه دسترسی به محیطی که در آن بتوان سلامت هارد دیسک ها و سلامت RAID را بررسی کرد در سرور اینتل و یا هر سرور از هر شرکتی با دیگری متفاوت است و همین امر می تواند فرآیند عیب یابی سرور را و در نهایت تعمیر سرور را برای هر برند متفاوت و در برخی برند ها به واسطه پیچیدگی نرم افزاری آنها سخت کند.

تمامی توضیحات فوق برای این بود که ضرورت وجود یک مکانیزم جامع و دارای رابط کاربری زیبا و کاربردی ، برای مدیریت هارد دیسک ها ، بررسی سلامت آ«ها ، ایجاد آرایه از هارد دیسک و تنظیم یک RAID متناسب با نیاز کاربر برروی این آرایه و نصب سیستم عامل برروی این RAID و اقداماتی از این دست ، برای شما ملموس بشود. حال می توان گفت intelligent provisioning محیط نرم افزاری است که توسط شرکت hp برروی سرور های تولیدی این شرکت از نسل هشتم به بعد قرار گرفته است که تمامی اقدامات اشاره شده در بالا را در این محیط می توان به راحتی انجام داد و علاوه برآن تنظیمات سایر قطعات و تجهیزات سرور را مشاهده و تغییراتی اعمال کرد.

کاربرد intelligent provisioning در سرور hp بسیار گسترده است و در آن می توان گزارش سلامت سخت افزار موجود در سرور را مشاهده کرد و تست سلامت سخت افزار را نیز انجام داد که این قابلیت کمک بسیار زیادی در فرآیند تعمیر سرور hp دارد. در ابتدای این مقاله اشاره شد که iLO سرور hp نیز همین قابلیت ها را دارد و لازم است بدانید که این کاربرد intelligent provisioning نیز به واسطه آن است که این قابلیت بخشی از مکانیزم iLO است ، بنابراین اگر چیپست iLO برروی سرور دچار مشکل بشود، intelligent provisioning نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

برای دسترسی به intelligent provisioning باید بعد از روشن کردن سرور hp و در صفحه POST Screen کلید F10 را بفشارید. بعد از چند لحظه وارد محیطی می شوید که می توانید در آن اقداماتی که اشاره شد را اعمال کنید و برای آشنایی بیشتر با این محیط می توان ویدیو این مقاله را نیز مشاهده بفرمایید.

مهمترین قابلیت در intelligent provisioning بخشی است تحت عنوان SSA یا SMART ARRAY ADMINSTRATOR که در آن می توان موارد مربوط به تنظیمات RAID را در سرور hp انجام داد، لازم به ذکر است که این بخش را برروی سیستم عاملی که برروی سرور خود نصب میکنید نیز می توانید به عنوان یک نرم افزار اضافه کنید ( نرم افزار SSA داخل ویندوز ) و از امکانات آن بدون نیاز به ریست کردن سرور و رسیدن به صفحه ی POST Screen و بدون نیاز به ورود به F10 سرور hp بهره مند بشوید.

در ادامه ویدیو کامل از لحظه ورود به Intelligent Provision سرور hp با فشردن دکمه F10 تا معرفی کامل قابلیت های ابزار Intelligent Provision برای شما تولید کرده ایم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!