raid rebuild یا بازسازی raid

raid rebuild یا بازسازی رید


RAID Rebuild یا بازسازی RAID

RAID Rebuild چه تعریفی دارد و بازسازی RAID چه مواقعی کاربرد دارد؟ در ابتدا لازم است تعریفی از آرایه و RAID ارائه شود تا مفهوم بازیابی RAID  قابل درک شود. شما اگر با مفاهیم شبکه و سرور آشنایی داشته باشید حتماً لغت RAID به گوش شما رسیده است. در اینجا به طور خلاصه به این مفهوم اشاره می کنیم تا در ادامه بتوان توضیحاتی پیرامون RAID Rebuild یا بازسازی آرایه خدمت شما ارائه کرد.

به طور کلی برای ایجاد ارتبط بین کامپیوتر ها نیاز به ساختاری به عنوان شبکه است تا بتوان به کمک آن نسبت به اشتراک گذاری اطلاعات و یا امکانات سخت افزاری مثل پرینتر و … اقدام کرد. برای مدیریت امکانات شبکه و ایجاد دسترسی های مختلف و متمرکز کردن اطلاعات و منابع نیاز به سرور می باشد. اما سرور چیست؟ معنی لغوی کلمه ی Server “خدتمگذار” یا به نوعی ارائه کننده خدمات است. اما در ساختار شبکه تعریف خدمات با توجه به نوع کارکرد به “سرویس” تبدیل می شود. شما برروی بستر شبکه ، یکسری سرویس به کاربران ارائه می کنید که بدون نیاز به زیرساخت شبکه و ارتباط کامپیوتر ها به یکدیگر این امر ناممکن است. اما برای ارائه کردن این سرویس نیاز به راه اندازی یکسری پیش نیاز ها و تخصیص یک یا چند کامپیوتر به عنوان ارائه کنندگان آن سرویس به سایر کاربران و کامپیوتر های تحت شبکه دارید. 

نکته مهم و اساسی این است که کامپیوتری که برای ارائه کردن سرویس به عنوان سرور در نظر گرفته می شود باید ویژگی های سخت افزاری و نرم افزار خاصی (سیستم عامل مشخص و پایگاه داده خاص) در اختیار داشته باشد تا بتواند به صورت موثر اقدام به سرویس دهی کند، بنابراین نمی توان از یک کامپیوتر معمولی به عنوان سرور استفاده کرد (در صورتی که کیفیت ارائه سرویس دارای اهمیت باشد). اگر به گوشه ای از ویژگی های سخت افزاری یک سرور بخواهیم اشاره کنیم می توان به کیفیت بالای سخت افزار جهت ارائه سرویس به صورت مداوم و طولانی مدت با حداقل زمان خاموشی ، قدرت پردازش بالای اطلاعات و فضای ذخیره سازی قابل اطمینان و ایمن از مهمترین این مشخصات است.

وقتی چنین مشخصه هایی مورد نیاز است تجهیزات سرور باید قدرتمند تر از یک کامپیوتر معمولی باشند بنابراین محصولی خلق می شود برای انجام چنین اموری که به صورت اختصاصی ارائه کننده سرویسی خاص باشد. شرکت های تولید کننده سرور همچون hp ، دل ، سیسکو و … هر کدام تکنولوژی های خاص خود را دارند که باعث نمایش عملکرد متفاوت برروی سرور های هر کدام از آنها می شود اما نکته ای که وجود دارد یک ساختار استاندارد شده است که مربوط به حوزه فضای ذخیره سازی اطلاعات برروی سرور می باشد. با ارزش ترین دارایی یک شرکت یا فعالیت اقتصادی اطلاعات آن مجموعه است و نگهداری اطلاعات و حفظ ایمنی آن دارای اهمیت بسیار بالایی است. تولید کنندگان مختلف سرور برای ارائه بیشترین فضای ذخیره سازی که بالاترین سطح امنیت فیزیکی در طراحی تجهیزات سرور و قطعات داخلی خود به خصوص هارد دیسک را در اختیار کاربر می گذارد، مکانیزمی طراحی و پیاده سازی کرده اند که طی آن کاربر (ادمین سرور) می تواند تعدادی هارد دیسک با ظرفیت یکسان و سرعت چرخش برابر را در کنار یکدیگر قرار دهد و گروهی از هارد دیسک یا بعبارتی آرایه از هارد دیسک ایجاد کند، سپس از طریق الگوریتم هایی مشخص و استاندارد قابلیتی به این گروه یا آرایه اضافه کند که اطلاعات به گونه ای بین اعضا آرایه هارد دیسک پخش شود که با از بین رفتن یک یا چند عضو از این آرایه نیز همچنان اطلاعات قابل دسترس باقی بماند.

به این گروه از هارد دیسک همانطور که اشاره شد آرایه ای از هارد دیسک ( Disk Array ) گفته می شود و وقتی الگوریتم مورد نظر ما برروی آرایه اعمال شود، RAID به وجود می آید. آرایه ای که این اگوریتم برروی آن اعمال شده است، ویژگی مهمی را کسب کرده است و آن این است که اگر یک (یا تعدادی) از اعضا آرایه، به هر علتی ، از مدار خارج بشوند، اطلاعات برروی سایر اعضا آرایه باقی خواهد ماند. تعدادی الگوریتم استاندارد برای ایجاد RAID تعریف شده اند که هر کدام از این الگوریتم ها نیز RAID منحصر به فرد ایجاد میکنند که اصطلاحا RAID Level نامیده می شوند، در مقاله “RAID چیست” می توانید به طور کامل و جامع ویژگی های هر کدام از انواع RAID را مشاهده کنید و متوجه بشوید که در هر کدام از انواع RAID تا چه تعداد از اعضا را می توان از دست داد ولی همچنان اطلاعات باقی بمانند.

ایجاد ضریب اطمینان برای اطلاعات با استفاده از مکانیزم RAID یکی از اصلی ترین ویژگی های سرور و از نقاط تمایز تجهیزات سرور با یک کامپیوتر معمولی می باشد. اما باید توجه کرد که ایجاد RAID به سادگی امکان پذیر نیست و کامپیوتری که میخواهد این الگوریتم ها را اجرا کند نیاز به قطعه ای با نام RAID Controller  دارد. سرور های تولید شده توسط تمامی شرکت های فعال در این حوزه دارای چنین قطعه ای هستند، اما همانطور که اشاره شد، هر شرکت تکنولوژی خاص خود را دارد بنابراین RAID Controller تولید شده توسط هر کدام قدرت خاص خود را دارد. اما باز نکته ای وجود دارد که در تمام آنها مشترک است.

RAID Rebuild یا بازیابی RIAD :

همانطور که اشاره شد، شما با اجرای هر کدام از انواع RAID ویژگی Redundancy یا “قابلیت جایگزینی” را برای آرایه هارد دیسک به دست می آورید. اما قابلیت جالب دیگری که برروی سرور برای شما وجود دارد این است که می توانید هارد دیسک معیوب که از آرایه خارج شده است را با هارد دیسک سالم جایگزین بکنید، و با اجرای فرآیندی خاص که متناسب با تکنولوژی و امکانات هر تولید کننده سرور است، اطلاعاتی که برروی عضو قبلی آرایه وجود داشته است را برروی هارد دیسک جایگزین منتقل نمایید.

به این فرآیند Rebuild گفته می شود . به چه معنا؟ به عنوان مثال در یک مدل از انواع RAID با نام RAID 5 این ویژگی برای آرایه ایجاد می شود که اگر یک عدد از مجموع اعضا آرایه از مدار خارج شد، اطلاعات برروی آرایه باقی بماند و عملکرد سرور در شبکه بدون وقفه و بدون مشکل ادامه یابد. اما برای ادمین سیستم این خطا قابل مشاهده است که ساختار RAID در خطر قرار گرفته است و اگر یک عضو دیگر از مدار خارج شود ، کلیه اطلاعات با خطر نابودی مواجه می شوند و ممکن است از دست بروند. در چنین موقعیتی باید بتوان مجدد وضعیت RAID  را به حالت اولیه بازگرداند تا آرایه با اعضا کامل به کار خود ادامه دهد. بنابراین یک هارد دیسک مشابه هار دیسک سابق، به مدار وارد و جایگزین هارد دیسک قبلی خواهد شد. به این عمل که موجب نجات ساختار آرایه می شود RAID Rebuild یا بازیابی RAID می گویند.

این عملیات زیر نظر RAID Controller اجرا می شود، بنابراین در هر RAID Controller که توسط تولید کننده خاص برروی سرورهای همان برند نصب شده است، نحوه ی اجرا عملیات RAID Rebuild نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برروی سرور اینتل این عملیات نیاز به ریست شدن سرور و در برخی مدل های آن تمامی زمان عملیات به گونه ای سپری میشود که سرور از مدار خارج خواهد بود و بعد از پایان عملیات و جایگزین شدن هارد دیسک جدید و پایان فرآیند RAID Rebuild است که سرور مجدد می تواند مورد استفاده و در شبکه اقدام به ارائه سرویس نماید. اما همین عملیات برروی سرور hp به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به خاموشی سرور مدیریت و اجرا میشود.

در اینجا باید به این نکته مجدد اشاره شود که بررسی وضعیت سلامت سرور و تجهیزات سرور امری بسیار حیاتی و یکی از اصلی ترین وظایف یک مدیر شبکه می باشد، زیرا اگر یکی از اعضا آرایه RIAD 5  از مدار خارج بشود و هارد دیسک جدید جایگزین آن نگردد و RAID Rebuild یا بازیابی نشود، ممکن است بعد از گذشت مدتی هارد دیسک دیگری نیز دچار مشکل شده و بنابراین کلیه اطلاعات موجود برروی آرایه از بین بروند.

بازسازی RAID سرور hp :

همانطور که اشاره شد تجهیزات سرور hp در حوزه ذخیره سازی اطلاعات، شامل RAID Controller و هارد دیسک و … از تکنولوژی پیشرفته با ظاهری کاربر پسند استفاده می کنند و به عنوان مثال در موضوع این مقاله و برای RAID Rebuild عملا این عملیات بدون نیاز به دخالت کاربر (ادمین سیستم) انجام میشود. چنین قابلیت هایی در محصولات سرور و تجهیزات سرور hp موجب این شده است که این شرکت به عنوان برترین شرکت تولید کننده تجهیزات دیتاسنتر سهم بزرگ بازار حوزه سخت افزار و تجهیزات دیتاسنتر و ذخیره ساز ها را به خود اختصاص دهد.

اما در اینجا باید دو نکته را بررسی کنیم:

1: با وجود اینکه فرآیند RAID Rebuild در سرور hp ، بعد از قرار دادن هارد دیسک جدید به جای هارد دیسکی که از RIAD خارج شده است ، به صورت اتومات انجام می شود، اما شما باید این فرآیند را مانیتور کنید، برای اینکار می توان از ابزار های مختلفی که خود شرکت hp برای مدیریت هارد دیسک و RAID طراحی و تولید کرده است استفاده کنید.

2: ابتدایی ترین اقدام در جهت RAID Rebuild شناسایی مشکل توسط مدیر سیستم است که همانطور که اشاره شد، بررسی مداوم سلامت تجهیزات سرور جزو شرح وظایف مسئول شبکه است. که برای این امر نیز می توانید از پورت iLO سرور hp استفاده کنید و یا با استفاده از نرم افزار SSA از داخل ویندوز وضعیت سلامت هارد دیسک ، RAID  و قطعه RAID Controller را بررسی کنید. اما بعد از اینکه وجود مشکل شناسایی شد باید در اولین فرصت هارد دیسک جدید جایگزین هارد دیسک معیوب عضو آرایه شود. این قسمت از کار نیز نیاز به دخالت مدیر سیستم دارد، اما باید بسیار دقت کرد که دقیقا هارد دیسک معیوب از سرور جدا شود و هارد دیسک سالم و جدید دقیقا در همان مکان از سرور که هارد قبلی متصل شده بود، قرار بگیرد. (در اینجا یک استثنا وجود دارد و آن هم هارد دیسک اسپیر HOT-Spare است، که از ابتدا به سرور متصل شده است و اگر یکی از هارد دیسک های عضو آرایه از مدار خارج شود، هارد دیسک HOT-Spare بدون نیاز به دخالت مدیر سیستم ، جایگزین هارد دیسک معیوب خواهد شد.)

البته جایگزین کردن هارد دیسک سرور با هارد جدید فقط در مدل هایی از سرور hp به صورت آنلاین (بدون خاموش کردن سرور) امکان پذیر است که هارد دیسک در آنها جزو تجهیزات hot-plug دسته بندی و طراحی شده باشد. مانند مدل های DL360 , DL380 در نسل های مختلف. در مدل های ساده تر و ارزان قیمت سرور hp (مانند ML310 , ML10 , ML110 ,ML30 ) – برای مشاهده تفاوت سرور سری DL و ML کلیک نمایید. – ، هارد دیسک به صورت HOT-Plug طراحی نشده است بنابراین برای جایگزین کردن هارد دیسک جدید با هارد معیوب و ادامه فرآیند RAID Rebuild نیاز به خاموش کردن سرور می باشد.

در ادامه با ویدیو آموزشی نحوه بازیابی RAID در سرور hp ، به صورت تصویری این عملیات را خدمت شما نمایش می دهیم. لازم به ذکر است از طریق iLO سرور می توانید با قابلیت Remote Console به صورت ریموت به Intelligent Provisioning سرور اچ پی متصل شوید و بر نحوه صحیح رخ دادن عملیات بازیابی RAID نظارت کنید. همچنین در ویندوز نیز با استفاده از نرم افزار SSA می توانید این اقدامات را انجام بدهید.

توجه داشته باشید که اگر در هنگام ایجاد RAID برای آرایه هارد دیسک خود یک هارد دیسک را به عنوان HOT SPARE تعریف کرده و به سرور متصل کرده باشید بازیابی آٰرایه یا RAID Rebuild به کمک هارد دیسک hot spare به صورت اتوماتیک انجام می شود. چنین کانفیگی در مواقعی که حساسیت اطلاعات بالا می باشد و یا دسترسی به سرور برای جایگزین کردن هارد دیسک معیوب با هارد دیسک سالم و آغاز فرآیند بازیابی RAID دشوار است بسیار پر کاربرد است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!