آموزش ایجاد RAID 6 سرور اچ پی

آموزش ایجاد RAID 6 سرور اچ پی


RAID 6 چیست ، آموزش ایجاد RAID 6 سرور hp

 برای پاسخ به این پرسش که RAID 6 چیست در ابتدا باید تعریفی از RAID ارائه کنیم ، در ادامه آموزش ایجاد RAID 6 سرور hp را خدمت شما ارائه خواهیم کرد . سرور چه تفاوتی با کامپیوتر معمولی دارد؟ اگر در پاسخ به این سوال شروع به مطالعه کنید قطعا با قطعه ای به نام RAID Controller رو به رو خواهید شد، قطه ای که هارد دیسک ها را مدیریت میکند، آنها را در کنار یکدیگر داخل یک گروه قرار می دهد و اطلاعات را بین آنها پخش می کند و در نهایت وضعیت سلامت این گروه از هارد دیسک ها را بررسی و به کاربر گزارش میدهد. این گروه از هارد دیسک ها را RAID  می نامند. برای توضیحات کامل و جامع تر در ادامه مقاله همراه ما باشید. کلمه RAID  مخفف عبارت  Redundant Array of Independent Array می باشد به این معنی که آرایه (یا به عبارتی) گروه از هارد دیسک های مستقل را RAID  می نامند. اما ایجاد گروه یا آرایه ای از هارد دیسک چه پیش نیازی دارد، چه کاربردی دارد و چگونه امکان پذیر است؟ نکته ای که باید در اینجا به آن اشاره شود که پیاده سازی RAID مدل های مختلفی دارد که هر کدام را یک نوع RAID  یا به عبارت دیگر RAID Level جداگانه در نظر میگیرند.

به طور خلاصه برای ایجاد یک آرایه از هارد دیسک باید به این نکته توجه داشت که ظرفیت و سرعت چرخش هارد دیسک های عضو گروه باید یکسان باشد،  بعد از این پیش شرط باید تعداد هارد دیسک شما متناسب با نوع RAID که می خواهید پیاده سازی کنید باشد. چرا؟ چون گروه ایجاد شده دارای ویژگی های خاصی است که اصلی ترین آن این است که اگر یک یا تعدادی (بستگی به نوع  RAID دارد) از  هارد دیسک های عضو گروه، به هر علتی از مدار خارج بشوند و یا به صورت کامل خراب بشوند، اطلاعات برروی باقی اعضا گروه باقی خواهد ماند و سرویس دهی متوقف نخواهد شد (البته به جز RAID 0)

همانطور که اشاره شد ، قراردادن یک یا تعدادی هارد دیسک هم نوع و هم ظرفیت در یک گروه، به صورتی که سیستم عامل این گروه را به عنوان یک هارد دیسک واحد در نظر بگیرد RAID نامیده می شود و یادآور شدیم که برای این گروه بندی (ایجاد آرایه) روش های مختلفی خلق شده که هر کدام را یک RAID Level  می نامیم. برای ایجاد هر کدام از انواع RAID  الگوریتم خاصی پیاده سازی می شود و برروی اعضا گروه اعمال میشود. کلیه این اتفاقا تحت مدیریت قطعه ای به نام RAID Controller رخ میدهد، پس شما علاوه بر در اختیار داشتن تعداد مناسب هارد دیسک که با یکدیگر هم مدل باشند، باید RAID Controller مناسب که بتواند همه انواع RAID را ایجاد کند نیز در اختیار داشته و هارد دیسک های خود را به آن متصل نمایید. در ادامه به معرفی RAID 6 و آموزش ایجاد RAID 6 برروی سرور اچ پی می پردازیم، با ما همراه باشید.

RAID 6 چیست:

هدف از ایجاد RAID این است که اطلاعات به روشی خاص (RAID Level) بین اعضا گروه هارد دیسک پخش شود تا اگر یک یا تعدادی از اعضا گروه از مدار خارج شدند اطلاعات از بین نرود. بنابراین انواع مختلف RAID بر حسب ایجاد اطمینان دسته بندی می شوند، به نحوی که با پیاده سازی قوی ترین RAID شما اطمینان بیشتری در مواقعی مثل سوختن سخت افزار هارد دیسک خود داشته باشید. اما در کنار قابلیت اطمینان باید سرعت دسترسی به اطلاعات و هزینه پیاده سازی هر کدام از روش ها را نیز در نظر گرفت.

اگر در تعریف RAID 5 دقت کرده باشید می بینید که فقط و فقط تا هنگامی که یک عدد هارد دیسک از گروه حذف بشود می توانید اطمینان داشته باشید که اطلاعات توسط Parity  قابل بازیابی و بازنشانی هست، اما اگر تعداد هارد دیسک معیوب بیشتر شود در این مواقع موجودیت گروه در خطر قرار می گیرد و اطلاعات ممکن است به طور کامل از بین برود. چنین سناریویی وقتی تعداد هارد دیسک های عضو گروه بیشتر می شوند محتمل تر و خطر ایجاد شده نیز به مراتب بیشتر خواهد شد. به طور کلی در ساختاری که اطلاعات ارزش بالایی دارند و هزینه به فایده تامین تجهیزات به شما اجازه خرید تجهیزات سرور قدرتمند تر را می دهد، می توانید به جای استفاده از RAID 5 به گزینه های ایمن دیگری نگاهی بیندازید.

برای بالا بردن ضریب اطمینان خود به آرایه ای که هارد دیسک ها را در آن قرار داده اید می توانید از الگوریتم RAID 6 استفاده کنید. با ایجاد RAID 6 شما به میزان 2 عدد هازد دیسک از مجموع اعضا آرایه را به عنوان Parity در اختیار دارید بدان معنی که اگز 2 عدد هارد دیسک هم از مدار خارج شوند همچنان اطلاعات برروی سایز اعضا گروه باقی خواهد ماند و مشکلی پیش نمی آید.

اما ساختار RAID 6  چگونه است و به چه طریقی ایجاد RAID 6 صورت می گیرد :

با ایجاد RAID 6 از میزان امینت بالاتری نسبت به سایر انواع RAID که تا به اینجا بررسی کردیم برخوردار می شوید، اما باید در نظر داشته باشید که داشتن امنیت بالاتر نیاز به صرف هزینه بیشتر می باشد. این امنیت زیر سایه اجرای الگوریتم پیچیده تری حاصل میشود و الگوریتم RAID 6 مقداری با عملکرد RAID 5 متفاوت است.

نحوه ی عملکرد الگوریتم RAID 6 بدین صورت است که برای هر دیتا وارد شده به آرایه در دو مرحله Parity ایجاد شده و هر کدام از این دو Parity  برروی هارد دیسک های متفاوتی از اعضا گروه درج می شوند. بدین ترتیب ضریب اطمینان بالاتر نسبت به RAID 5 حاصل می شود و این امکان وجود دارد که اگر 2 عدد هارد دیسک از مجموع اعضا گروه نیز از بین رفتند همچنان اطلاعات در دسترس باشد.

در این مدل RAID نیز همچنان Parity حاصل XOR کردن اطلاعات است اما چون دو مرتبه باید درج شود نیاز به RIAD Controller قوی نیز می باشد ضمن اینکه سرعت درج اطلاعات نیز کاهش می یابد.

نقاط مثبت RAID 6  :

ایمنی بالا ساختار گروه حتی نسبت به RAID 5.

نقط منفی RAID 6 :

نیاز به حداقل چهار عدد هارد دیسک برای پیاده سازی الگوریتم ایجاد RAID 6 .

عدم توجیح اقتصادی اجرای این مدل RAID در سناریو های وجود آرایه با تعداد کمتر از 8 عدد هارد دیسک.

نیاز به در اختیار داشتن RAID Controller  قدرتمند جهت اجرای فرمول الگوریتم.

سرعت درج اطلاعات پایین حتا نسبت به RAID 5 ، به علت اجرا الگوریتم برروی اطلاعات ورودی توسط RAID Controller  و دسته بندی اطلاعات و در ادامه توزیع آنها بین تمام هارد دیسک های عضو آرایه.

همان طور در بخش آموزش ایجاد RAID 5 و آموزش ایجاد RAID 1 در سرور hp مشاهده کرده اید، برای ایجاد RAID در اکثر مدل های متفاوت سری ProLiant  سرور hp شامل DL380 و DL360 و ML350 و … محیط ایجاد RAID و دسترسی به تنظیمات RAID Controller توسط نرم افزار SSA قابل دسترسی می باشد که در سرور های قدیمی نسل G6 و G7 شرکت اچ پی برای استفاده از نرم افزار SSA و ایجاد RAID از دیسک بوتیبل تحت عنوان SMART START استفاده می شده است که در سرور نسل G8 به بعد این قابلیت به صورت EMBADED به بخشی از سرویس های ارائه شده توسط iLO اضافه گردید، که به آن Intelligent Provisioning می گویم.

برای استفاده از Intelligent Provisioning باید در محیط POST Screen سرور اچ پی کلید F10 کیبرد را فشرده و منتظر لود شدن آن بمانید. با رسیدن به محیط Intelligent Provisioning سرور hp از بین امکاناتی که این محیط در اختیار شما قرار می دهد باید وارد قسمت SSA یا Smart Storage Administrator بشوید تا دسترسی کاملی به تنظیمات RAID Controller خود داشته باشید.

در انتها و پس از تعریف اینکه RAID 6چیست و ارائه توضحیاتی پیرامون RAID 6 سرور hp  و همان طور که در آموزش RAID 6 اشاره شد، برای ایجاد RAID 6 نیاز به حداقل 4 عدد هارد دیسک می باشد.در ادمه می توانید ویدیو آموزش  راه اندازی RAID 6 سرور hp را نیز مشاهده بفرمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!