ایجاد RAID 10

ایجاد RAID 10


ایجاد RAID 10 سرور hp

در مقالات قبلی به این موضوع پرداختیم که سرور چه تفاوتی با کامپیوتر معمولی دارد؟ اگر در پاسخ به این سوال شروع به مطالعه کنید قطعا با قطعه ای به نام RAID Controller رو به رو خواهید شد، قطه ای که هارد دیسک ها را مدیریت میکند، آنها را در کنار یکدیگر داخل یک گروه قرار می دهد و اطلاعات را بین آنها پخش می کند و در نهایت وضعیت سلامت این گروه از هارد دیسک ها را بررسی و به کاربر گزارش میدهد. این گروه از هارد دیسک ها را RAID  می نامند ، در این مقاله میخواهیم توضیح دهیم که RAID 10 چیست و چه تفاوتی با سایر انواع RAID دارد، در ادامه نیز جهت آموزش ایجاد RAID 10 سرور hp توضیحات و ویدیو آموزشی ارائه می گردد.

برای تعریف RAID 10 در ادامه مقاله همراه ما باشید. ابتدا باید اشاره کرد که کلمه RAID  مخفف عبارت  Redundant Array of Independent Array می باشد به این معنی که آرایه (یا به عبارتی) گروه از هارد دیسک های مستقل را RAID  می نامند. اما ایجاد گروه یا آرایه ای از هارد دیسک چه پیش نیازی دارد، چه کاربردی دارد و چگونه امکان پذیر است؟ نکته ای که باید در اینجا به آن اشاره شود که پیاده سازی RAID مدل های مختلفی دارد که هر کدام را یک نوع RAID  یا به عبارت دیگر RAID Level  جداگانه در نظر میگیرند.

به طور کلی دو مدل RAID  وجود دارد :

A )  گروه اصلی RAID ها شامل RAID 0 و 1 RAID و RAID 5 و RAID 6

B ) گروه ترکیبی RAID ها ، شامل RAID 10 و RAID 50 و RAID 60

در این مقاله قصد داریم RAID 10 را معرفی و نحوه ایجاد RAID 10 در سرور اچ پی را به شما نمایش دهیم، اما در ابتدا باید در مورد ویژگی های RAID ترکیبی بپردازیم.

معرفی RAID ترکیبی، استفاده از سرعت RAID 0

نسل های نوین RAID که از ترکیب دو مدل RAID گونه ای جدید ایجاد می کنند که ترکیبی از مزیت و نقاط مثبت هر دو RAID می باشد. به این صورت است که یکی از از RAID های اصلی انتخاب می شود و برروی دو گروه از هارد دیسک یکسان اعمال شده ، به این ترتیب دو آرایه یکسان از هارد دیسک مشابه که تحت یک الگوریتم یکسان در کنار هم قرار گرفته اند در اختیار داریم، سپس این دو گروه (آرایه) را با یکدیگر RAID 0 می کنیم تا به این صورت از سرعت ارائه شده توسط RAID 0 در کنار امنیت سایر مدل های RAID استفاده میکنیم. به طور کلی سه مدل RAID ترکیبی ایجاد شده است که در این مقاله به نحوه ایجاد RAID 10  می پردازیم اما قبل از معرفی کامل RAID 10 نیاز است که با دو RAID 0  و RAID 1 نیز آشنا بشویم.

RAID Level 0

در این مدل تعدای هارد دیسک در یک گروه قرار میگیرند با این ویژگی که مجموع فضای که در اختیار سیستم عامل قرار میگیرد برابر است با جمع ظرفیت هارد دیسک های عضو گروه یعنی با اجرای این روش حداکثر استفاده از منابع هارد دیسک رخ می دهد اما یک نکته وجود دارد، با الگوریتمی که این RAID  ایجاد می شود هر کدام از هارد دیسک های عضو گروه به عنوان یه بخش (سیلندر) از یک هارد دیسک در نظر گرفته میشوند، و اگر یکی از اعضا گروه به هر دلیلی در دسترس نباشد، کل آن هارد دیسک واحد که ایجاد شده است از هم پاشیده  و ساختار RAID  از بین می رود.

این اتفاق به معنی آن است که هدف اولیه ایجاد RAID  که همان ایجاد قابلیت Redundancy  یا جایگزینی دیگر اعضا گروه در صورت از مدار خارج شدن عضو دیگر، تامین نخواهد شد. اما با همه ی این احوالات این مدل نیز به عنوان یک گونه از انواع RAID  استاندارد شده است.

تا به اینجای کار یکی از محاسن این مدل ایجاد گروه این است که حداکثر میزان فضای ممکن را در اختیار کاربر می گذارد ولی باید توجه داشت که قابلیت Redundancy  وجود ندارد، ویژگی مثبت دیگر این مدل این است که سرعت بسیار بالایی در موقع درج و همچنین دسترسی به اطلاعات برخوردار است و به نوعی سریعترین مدل RAID  نیز است و به واسطه این ویژگی کاربرد های خاص خود را دارد.

دلیل سرعت بالای RAID 0  چیست؟

با دقت در توضیحاتی که برای پیاده سازی RAID  بیان شد دلیل این امر نیز مشخص است، اطلاعات بین اعضا گروه پخش می شود و با توجه به نحوه ی پیاده سازی این مدل RAID مشاهده می کنیم که اطلاعات توسط RAID Controller  بین اعضا گروه پخش می شود و هر کدام به صورت مستقل دارای یک هد برای خواندن و نوشتن اطلاعات است و این سناریو مشابه این است که یک هارد دیسک دارید که برای هر سیلندر آن یک هد مستقل وجود دارد و عملا برای دسترسی به یک سکتور خاص از سیلندر زمان بسیار کوتاهی نیاز است.

بهرحال با تمامی معایب و مزایا کارکرد این مدل از RAID  در سناریو هایی است که نیاز به حجم بالای فضای ذخیره سازی اطلاعات است و اطلاعات موجود به خودی خود اهمیت خاصی ندارند و در صورت از بین رفتن آنها آسیبی به کسب و کار ایجاد نمی شود، به عنوان مثال برای ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته می توان از این مدل استفاده کرد زیرا هم سرعت بالای درج اطلاعات وجود دارد و هم کمترین هزینه را در پی دارد.

با کلیک برروی مقاله آموزش ایجاد RAID0 می توانید ویدیو آموزش ایجاد RAID 0 در سرور اچ پی را مشاهده بفرمایید.

RAID 1 :

با تعاریفی که برای RAID  بیان شد می توان گفت که RAID 1  نمونه ای واقعی از ایجاد RAID  است (برخلاف RAID 0) ، در این مدل قابلیت جایگزینی وجود دارد ضمن اینکه سرعت دسترسی به اطلاعات نیز خوب است، اما سرعت درج اطلاعات پایین است، چرا؟ به علت الگوریتم پیاده سازی این مدل از RAID ، در ادامه با توضحیاتی بیشتری در باره RAID 1  با ما همراه باشید.

الگوریتم RAID 1 به این صورت عمل می کند که RAID Controller فقط و فقط دو عدد هارد دیسک یکسان با ظرفیت و سرعت برابر را در یک گروه قرار می دهد و تشکیل آرایه می دهد، سپس در هنگام درج اطلاعات تمامی صفر و یک  دریافتی را برروی هر دو عدد هارد دیسک به صورت یکسان درج می کند به گونه ای که در انتها اطلاعات برروی هر دو هارد یکی باشد، به همین علت این مدل از RAID  را آینه یا Mirror   نیز نام گذاری می کنند. با این اقدام اگر یکی از هارد دیسک های عضو گروه به هر دلیلی از مدار خارج شود، هارد دیسک دوم که حاوی اطلاعات مشابه می باشد، می تواند به کار خود ادامه دهد و RAID Controller  فقدان هارد اول را جبران می کند.

اما تاثیر این الگوریتم در سرعت درج اطلاعات و دسترسی به اطلاعات نیز باید بررسی کرد، با اجرای این الگوریتم سرعت درج اطلاعات برروی آرایه نصف می شود ودلیل آن هم همانطور که توضیح داده شد این است که اطلاعات باید به صورت یکسان برروی هر دو هارد دیسک درج شود و این فرآیند زمانبر خواهد بود. از طرف دیگر به علت اینکه اطلاعات برروی هر دو هارد عضو گروه وجود دارد، در هنگام دسترسی به اطلاعات سرعت افزایش می یابد، زیرا هر هارد دیسک هد مستقل دارد و می تواند به صورت مستقل دسترسی به کل اطلاعات داشته باشد، در این صورت هر هارد دیسکی که سریعتر به اطلاعات برسد، پاسخ را برای RAID Controller   و در نهایت سیستم عامل ارسال خواهد شد.
RAID 1  یا Mirror  به نوعی متداول ترین و پرکاربردترین مدل RAID است. این مدل مناسب است برای نصب سیستم عامل و آرشیو اطلاعات فایل Share Server  البته اگر حجم اطلاعات و برآوردی که از حجم آتی آنها دارید ، محدود به ظرفیت های موجود در بازار می باشد.

برای جمع بندی این مدل RAID  و به صورت خلاصه :

نقاط مثبت RAID Mirror  :

*قابلیت اطمینان بالا به ساختار این مدل از RAID

*سرعت بالا دسترسی به اطلاعات

*پیاده سازی ساده بدون نیاز به سخت افزار RAID Controller  قوی  به طوری که RIAD Controller  های نرم افزاری نیز از این مدل پشتیبانی میکنند.

*قابلیت بازیابی سریع اطلاعات نسبت به سایر انواع RAID در صورت به وجود هر گونه مشکل برای RAID  و یا خود سخت افزار هارد ها

نقاط منفی RAID Mirror :

*محدودیت در تعداد اعضا عضو آرایه (همانطور که اشاره شد فقط و فقط دو عدد هارد دیسک)

*سرعت پایین درج اطلاعات نسبت به RIAD 0 

RAID 10 :

همان طور که اشاره شد این سری از RAID به گونه ای هستند که ترکیبی از یک مدل RAID به همراه RAID 0 هستند که عدد اول از سمت چپ نشان دهنده آرایه اصلی است که در کنار RAID 0 (عدد دوم ، یعنی 0 نشان دهنده همین امر می باشد.) قرار گرفته است. با این نکته می توان اینگونه بیان کرد که RAID 10 یعنی ایجاد دو گروه آرایه از RAID 1 یا Mirror و قرار دادن آنها در کنار هم تحت RAID 0 به وجود می آید.

با این کار علاوه بر بالا رفتن سرعت درج و سرعت خواندن اطلاعات برروی هارد دیسک ها – به واسته در اختیار داشتن RAID 0 – از قابلیت Redundancy که RAID1 آن را ارائه می کند نیز بهره می برید.

توجه داشته باشید که با توجه به اینکه دو گروه RAID 1 در این مدل در کنار هم قرار می گیرند و با در نظر گرفتن این نکته که هر RAID 1 فقط و فقط از دو عدد هارد دیسک مشابه ایجاد می شود، بنابراین برای در اختیار داشتن RAID 10 نیاز به 4 عدد هارددیسک مشابه دارید نه بیشتر و نه کمتر.

نکته قابل اشاره دیگر این است که برای ایجاد آرایه ای با RAID 10 به در اختیار داشتن سخت افزار RAID Controller قدرتمند مشابه آنچه در مورد RAID 5  و RAID 6 اشاره شد نیاز نخواهید داشت.

در پایان این مقاله نحوه ایجاد RAID 10 سرور hp خدمت شما نمایش داده می شود، در این ویدیو با سرور اچ پی مدل DL380 G9 در محیط Intelligent Provisioning وارد قسمت SSA شده ایم و فرآیند ایجاد RAID 10 سرور hp را از طریق ریموت کنسول iLO ضبط کرده ایم ، اما همان طور که در مقاله معرفی نرم افزار SSA بیان شد ، شما می توانید با استفاده از نرم افزار SSA یا Smart Storage Administrator از درون ویندوز نیز نسبت به ایجاد RAID 10 برروی سرور hp اقدام نمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!