نصب P440ar

نصب P440ar


نصب P440ar برروی سرور hp

نصب P440ar برروی سرور hp نسل نهم قابل انجام می باشد و در صورتی مورد نیاز خواهد بود که یا سرور از ابتدا دارای این کنترلر نباشد و بخواهیم از مزایای این RAID Controller برای نخستین بهره ببریم، یا اینکه سرور فوق دچار مشکلاتی شده باشد که به این نتیجه رسیده باشید که نیاز به تعویض کنترلر RAID می باشد. در هر حال با مطالعه این مقاله و مشاهده ویدیو آموزش نصب P440ar  می توانید به راحتی نسبت به نصب یا تعویض P440 روی سرور hp نسل نهم اقدام نمایید.

 

مهمترین مزیت سرور نسبت به کامپیوتر معمولی این است که می توان برروی سرور RAID ایجاد کرد تا به کمک آن، امنیت اطلاعات برروی سرور در سطح سخت افزار تامین شود، اما RAID چیست که میتواند چنین امکانی را فراهم کند.

RAID یک مفهوم است به این معنا که شما می توانید با کنار هم قرار دادن چند هارد دیسک مشابه و یکسان از نظر ظرفیت و مشخصات سخت افزاری و سرعت چرخش سیلندر، گروهی از هارد دیسک ایجاد کنید که از نظر سیستم عامل به عنوان یک هارد دیسک واحد شناخته شوند و اطلاعات به صورت مشترک بین تمامی آنها توزیع شود. برای ایجاد این گروه از هارد دیسک روش ها یا الگوریتم های متنوعی وجود دارد که هرکدام نام و سطح RAID متفاوتی را معرفی می کنند اما در اکثر این گروه ها می توان این اطمینان را داشت که با از مدار خارج شدن یکی از هارد دیسک های عضو گروه، اطلاعات شما نه تنها از بین نمی رود بلکه سیستم عامل نیز بدون وقفه می تواند به کار خود ادامه دهد و اطلاعات همچنان در مدار باقی خواهد ماند. اما توجه داشته باشید که همان طور که اعلام شد این قابلیت توسط سرور قابل ارائه می باشد، چرا؟ چون سرور دارای قطعه ای است به نام RAID Controller

P440ar چیست؟

مانند هر قطعه دیگری در دنیای فناوری اطلاعات که با توسعه این حوزه قدرت قطعات و سخت افزار مختلف نیز بیشتر می شود، هر سرور در نسل های مختلف نیز دارای RAID Controller منحصر به فرد با قدرتی بیشتر از قطعات مشابه در نسل های قبل می باشد و P440ar نام قطعه RAID Contrller در سرور hp نسل نهم می باشد.

این قطعه برروی سرور های نسل نهم شرکت hp به صورتی طراحی شده است که قابل تعویض می باشد، بنابراین در صورت بروز خطا و مشکل برروی این قطعه می توان آن را تعویض نمود.

P440ar برروی سرور های نسل نهم hp مانند : DL360 ، DL380 و ML350 قابل نصب بوده و با در اختیار داشن آن ضمن امکان اتصال و Read/Write روی انواع هارد دیسک SAS می توان مدل های مختلف RAID مانند RAID 1  و RAID 0  و RAID 10  را فعال نمود، ضمن اینکه این RAID Controller با در اختیار داشتن 2GB فضای CACHE تحت عنوان FBWC ، قادر است الگوریتم های RAID 5 و RAID 6 و RAID 50 و RAID 60 را برای حداکثر 16 عدد هارد دیسک یکسان پیاده سازی کند.

این قطعه همچنین دارای یک باطری لیتیومی نیز می باشد که در هنگام قطع برق ناگهانی سرور ، تنطیمات ساختار RAID را حفظ می کند تا حفظ آرایه های هارد دیسک با مشکل مواجه نشود، البته در نظر داشته باشید که اینگونه نیست که در صورت از مدار خارج شدن باطری در هنگام قطع برق تنظیمات RAID Controller از بین بروند ، بلکه با در اختیار داشتن آن احتمال بروز مشکل از بین خواهد رفت.پس نصب نکردن باطری RAID Controller باعث از بین رفتن اطلاعات نخواهد شد.

چه موقعی نیاز به تعویض P440ar است؟

همان طور که اشاره شد P440 مسئول ایجاد RAID در سرور hp نسل نهم می باشد، به این صورت که هارد دیسک به BAY که محل قرار گیری و تامین برق هارد دیسک است متصل میشود، سپس از طریق کابل DATA SAS به P440 یا هر RAID Controller که به سرور نصب شده است متصل می شود. P44ar نیز با انجام تنظیمات مد نظر مدیر سیستم یا مسئول شبکه ، RAID مورد نظر را ایجاد می کند و فضای حاصل از اعمال الگوریتم RAID مورد نظر مدیر سیستم در اختیار سیستم عامل قرار می گیرد. بنابراین اگر در هر بخش از این فرآیند مشکلی به وجود بیاید و هارد دیسک و یا سیستم عامل مشکل نداشته باشند باید در جهت رفع مشکل وضعیت RAID Controller را بررسی کنید.

بررسی RAID Controller در دو بخش صورت میگیرد، بخش نرم افزار یا Firmware قطعه RAID Controller – که در مدل های نسل نهم P440ar می باشد – و بخش عملکرد سخت افزاری P440ar 

برای بررسی عملکرد نرم افزار و سخت افزار P440ar یا هر RAID Controller دیگری در سرور hp دو ابزار کمکی وجود دارد.

  1. استفاده از نرم افزار SSA
  2. استفاده از iLO

برای استفاده از نرم افزار SSA دو روش وجود دارد:

  1. نصب SSA روی سیستم عامل (مخصوصا ویندوز، چون به صورت گرافیکی از تمامی امکانات SSA می توانید بهره ببرید)
  2. دسترسی به SSA از مسیر Intelligent Provisioning که برای اینکار باید پس از روشن شدن سرور hp در صفحه POST SCreen کلید F10 کیبرد را بفشارید و با ورود به محیط Intelligent Provisioning دسترسی کامل به نرم افزار SSA بدست اورید.

به هر ترتیب و با هر کدام از روش های فوق می توانید مشاهده کنید که هر کدام از هارد دیسک های شما در چه وضعیتی قرار دارد، وضعیت سلامت RAID به چه صورت است و اینکه چه Error و خطایی برروی قطعه P440ar مشاهده می شود.

اگر از طریق  iLO نیز بخواهید وضعیت سلامت قطعات را بررسی کنید نیز که باید وارد بخش IML بشوید و لاگ های سخت افزاری سرور خود را مورد بررسی قراردهید، برای مشاهده مقاله عیب یابی سرور hp از طریق iLO می توانید اینجا کلیک نمایید. 

اگر مشکل از سمت نرم افزار قطعه P440 باشد با reinstall کردن Firmware می توانید مشکل را حل کنید، اما اگر مشکل سخت افزاری وجود داشته باشد نیاز به تعویض P440ar نصب P440ar جدید وجود دارد.

متداول ترین مشکلی که نیاز به تعویض سخت افزار RAID Controller مدل P440ar دارد، بروز خطای CACHE Disable می باشد. برای حل این مشکل که به معنی از مدار خارج شدن CACHE 2GB FBWC از روی P440 می باشد نیاز به تعویض آن است.

برای تعویض P440ar می توانید از ویدیو زیر استفاده نمایید.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!