هارد hot spare برای انواع RAID سرور hp

Hot Spare سرور hp برای انواع RAID چگونه فعال می شود؟

Hot Spare کردن یک هارد دیسک برای یک RAID جزو امکانات منحصر به فرد سرور hp می باشد که یکی از نقاط قوت محصولات شرکت hp در برابر رقبا قرار می گیرد. اما در ابتدا توضیحی ارائه کنیم که هارد hot spare به چه معنا می باشد و در ادامه نحوه ایجاد و کانفیگ این قابلیت را به شما آموزش دهیم.

هارد hot spare به چه معناست ؟

برای ارائه تعریفی از هارد hot spear ابتدا باید توضیح مختصری در باره معنی فنی این لغت ارائه کنیم ، زمانی که با سرور hp آشنا می شوید و از امکانات سخت افزاری که سرور hp می تواند ارائه کند آگاه می شود با این نام آشنا می شوید: قطعه Hot Plug و قطعه non-Hot Plug این مفهوم به چه معنی است؟ Hot Plug بودن یعنی شما می توانید بدون نیاز به خاموش کردن سیستم عامل و قطع کردن برق از سرور یکسری قطعات را به سرور hp اضافه کنید، قطعاتی که چنین قابلیتی را دارند hot plug نامیده می شوند ، با این قطعات دیگر نیازی به انجام تنظیماتی خاصی نیست و به راحتی قطعه مورد نظر به سرور اضافه و یا در صورت نیاز از سرور جدا خواهد شد بدون اینکه لحظه ای نیاز به خاموش کردن سرور باشد، همین مفهوم را بست می دهیم و هارد hot spare را خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

بعد از پرداختن به معنی فنی لغت hot یا non-hot در سرور hp باید به Spare بپردازیم، ترجمه لغت Spare به فارسی  “یدکی” می شود و به صورت فنی یعنی قطعه ای که جایگزین قطعه دیگر می شود.پس با تعریفی که در قسمت بالا ارائه شد در مجموع می توان گفت که هارد hot spare یعنی هارد دیسک یدکی که به صورتی که نیاز به خاموش کردن سرور نیست جایگزین هارد قبلی می شود. اما همان طور که عنوان شد هارد hot spare برای RAID در نظر گرفته می شود. اگر می خواهید به صورت دقیق با مفهوم RAID و پاسخ این سوال که RAID چیست را دریافت کنید میتوانید اینجا کلیک نمایید، ولی به طور خلاصه می توان RAID را اینطور تعریف کرد: RAID عبارت است از گروه یا آرایه از هارد دیسک های یکسان با ظرفیت برابر و سرعت یکسان که تحت یک الگوریتم واحد به صورت یک هارد دیسک واحد عمل می کنند.

تنظیمات RAID توسط قطعه ای به عنوان RAID Controller انجام می پذیرد و بدون در اختیار داشتن این قطعه ایجاد این گروه از هارد دیسک توسط سرور hp مقدور نمی باشد، باید توجه داشته باشید که میزان فضای ایجاد شده توسط RAID Controller پس از ایجاد RAID به صورت یک پارچه در اختیار سیستم عامل قرار می گیرد و سیستم عامل به صورت مستقیم با هارد دیسک های عضو آرایه و RAID در ارتباط نیست. از آنجا که این گروه از هارد دیسک با یکدیگر وظیفه نگهداری اطلاعات را دارند، این قابلیت به وچود می آید که اگر یکی از هارد دیسک های عضو RAID دچار مشکل سخت افزاری شد و از RAID خارج شد، اطلاعات از بین نرود و سرور بدون مشکل به ارائه سرویس خود ادامه دهد- توجه داشته باشید که تعداد اعضا قابلیت پذیرش در گروه RAID و تعداد هارد دیسکی که می تواند از گروه جدا بشود و همچنان اطلاعات بدون مشکل در دسترس باشد بستگی به نوع الگوریتم مورد نظر در هنگام ایجاد RAID را دارد- به عنوان مثال اگر RAID 1 استفاده بشود فقط و فقط دو عدد هارد دیسک می تواند عضو RAID بشود و اگر یکی از این دو عدد از سرور جدا بشود یا دچار مشکل سخت افزاری بشود، اطلاعات همچنان برروی دیگری باقی خواهد ماند. علاوه بر این ایجاد RAID تحت کنترل قطعه RAID Controller می تواند این قابلیت را بدهد که در صورت جایگزین کردن هارد دیسک معیوب عضو RAID با یک هارد دیسک سالم، عملیات عضو شدن هارد جدید و قرار گرفتن آن در داخل گروه به جای هارد قبلی انجام پذیرد و مجدداً گروه RAID با تمامی هارد دیسک های خود به ادامه فعالیت بپردازد، این قابلیت را Rebuild کردن RAID نام گذاری می کنند، زیرا وقتی یک یا تعدادی از اعضا RAID به هر دلیلی از مدار خارج می شوند، RAID فقدان آنها را درک کرده و امنیت اطلاعات ممکن است در خطر بیفتد، زیرا در صورت عدم جایگزین شدن هارد معیوب ممکن است یک هارد دیگر عضو نیز با مشکل مواجه بشود و در آن صورت اطلاعات به طور کامل از دسترس خارچ شود، اما با جایگزین کردن هارد سالم به جای عضو دچار مشکل ، مجدد وضعیت به حالت نرمال برخواهد گشت که اصطلاحا بازسازی آرایه یا Rebuild کردن RAID نام گذاری می شود.

با تمامی این تعاریف حال می توان اینطور بیان کرد که قرار دادن یک هارد به عنوان Hot Spare برای یک RAID در سرور hp به این معنی است که اگر یکی از اعضا آرایه RAID مورد نظر از مدار خارج بشوند، هارد Spare به صورت آنلاین و بدون نیاز به انجام تنظیماتی یا حتی خاموش کردن سرور جایگزین هارد خراب می شود و Rebuild کردن RAID یا بازسازی آرایه بدون نیاز به دخالت ادمین سیستم یا مدیر شبکه به صورت اتومات و توسط خود RAID Controller انجام خواهد شد.

برای انجام این تنظیمات باید توجه داشته باشید که حتما و حتما مدل و ظرفیت و سرعت هارد دیسک مورد نظر شما برای انتخاب به عنوان Hot Spare همانند و هم مدل باقی هارد دیسک های عضو آرایه باشد.

شما می توانید برای انجام این تنظیمات در داخل صفحه Post Screen با فشردن کلید F10 وارد  Intelligent Provisioning بشوید و یا در محیط سیستم عامل ویندوز با استفاده از نرم افزار SSA اقدام به کانفیگ RAID Controller بکنید. در ادامه ویدیو آموزشی انجام این کانفیگ را مشاهد بفرمایید تا به راحتی بتوانید هارد hot spare را به RAID خود در سرور hp اضافه نمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!