روش نصب P420 به سرور hp

روش نصب P420 به سرور hp

برای ارائه توضیح در مورد روش نصب P420 به سرور hp ، در ابتدا باید توضیح داد که P420i چیست و چه نقشی در سرور دارد؟ تفاوت اصلی سرور با کامپیوتر معمولی در توانایی ایجاد RAID توسط سرور می باشد، در سرور های مختلف از محصولات شرکت های متفاوت همواره وظیفه ایجاد گروهی از هارد دیسک و اعمال الگوریتمی خاص برای ایجاد RAID خاص برروی آن گروه هارد دیسک به عهده یک نوع از قطعه قرار دارد که RAID Controller نامیده می شود، این قطعه که وظیفه ایجاد RAID و بازسازی یا Rebuild RAID در مواقع حساسی که آرایه دچار مشکل سخت افزاری شده است را به عهده دارد در مدل های مختلف سرور hp با توجه به تکنولوژی زمان خود، نام های متفاوت با قابلیت های متفاوتی دارد.به عنوان مثال قطعه RAID Controller در برخی از نسل های سرور hp به صورت جدا از مادربرد اصلی سرور طراحی می شود و استفاده کردن از آن نیاز به نصب و اضافه کردن یک قطعه به سرور دارد به عنوان نمونه می توان به RAID Controller P440ar در سرور hp نسل نهم ( G9 ) اشاره کرد. اما گونه ی دیگری از RAID Controller وجود دارد که به صورت onboard برروی برد اصلی سرور اچ پی طراحی شده است که از این میان می توان به سرور های نسل  ششم ( G6 ) ، نسل هفتم ( G7 ) و همچنین سرور hp نسل هشتم ( G8 ) می توان اشاره نمود.

این نوع RAID Controller که P420 ( مخصوص سرور hp نسل G8 ) یک نمونه از آن می باشد به صورت پیش فرض یکسری قابلیت ها در اختیار ادمین شبکه یا مدیر سیستم قرار می دهد که تا حد قابل قبولی نیازمندی مربوط به ایجاد RAID های متداول را برآورده می کند. به عنوان نمونه P420 به صورت پیش فرض قابلیت اتصال هارد دیسک نوع SATA و SAS را دارد اما می توان برروی این هارد دیسک ها تنها و تنها دو گروه آرایه هارد دیسک ایجاد کرد و برروی آنها فقط و فقط می توان سه مدل از انواع RAID را اعمال کرد. RAID 0 و RAID 1  و RAID 10 . علت چیست؟

اگر با انواع RAID و الگوریتم های پیاده سازی آنها باشید می دانید که ایجاد RAID 5 و RAID 6 و RAID 50 و RAID 60 نیاز به انجام محاسبات خاص توسط RAID Controller برروی دیتا ورودی و محاسبه نتیجه خروجی این محاسبات و ذخیره آن برروی گروه هارد دیسک می باشد تا در مواقعی که یکی از اعضا آرایه هارد دیسک از مدار خارج شد، با معکوس کردن فرآیند ایجاد و محاسبه دیتا خروجی در مرحله قبل، بتوان به اصل اطلاعات که توسط کاربر در رویه آرایه ذخیره شده است دسترسی پیدا کرد. بنابراین این محاسبات نیاز به سخت افزار قوی دارد. اما متاسفانه RAID Controller پیش فرض موجود برروی سرور G8 توانایی انجام چنین محاسباتی را نداشته بنابراین بر روی سرور DL380p G8 یا DL360p G8 یا ML350p G8 به صورت پیش فرض نمی توان RAID های مورد اشاره را راه اندازی کرد. اما شرکت hp برای رفع این مشکل برروی سرور نسل G8 یک راه حل ارائه کرده است. اضافه کردن کش به RAID Conroller P420i می تواند به کنترلر P420 این قدرت را بدهد تا قادر به ایجاد تمامی RAID مختلف با حداکثر تعداد هارد دیسک قابل نصب به سرور باشد.

چون کارت کش P420 جزو قطعات Hot-Plug در نظر گرفته نمی شود، برای نصب کش P420 به سرور hp نیاز است تا در ابتدا سرور خود را خاموش کرده و از برق جدا کنید. در گام بعدی باید کارت کش P420 را در اسلات مخصوص آن نصب کنید و از اتصال کامل آن به مادربرد مطمئن شوید، در انتها نیز باطری کش P420i را در فضای مخصوص باطری P420 نصب و کابل آن را به کش P420 متصل می کنید. و تمام . بعد از روشن کردن سرور می توانید چه از طریق محیط Intelligent Provisioning و چه با استفاده از نرم افزار SSA در محیط سیستم عامل ویندوز ، از سلامت کش P420 خود اطمینان حاصل کرده و با استفاده از قدرت آن بتوانید RAID Level مورد نیاز خود را ایجاد کنید.

توجه داشته باشید که P420i به صورت پیش فرض به صورت Onboard طراحی شده است ، اما شرکت hp این کنترلر را به صورت کارت PCIe که قابل نصب به Riser سرور hp باشد نیز طراحی کرده است و در چنین حالتی باید کش P420 را به اسلات موجود برروی خود کارت PCIe که مخصوص این کار می باشد نصب کرد.

در ادامه ویدیو آموزش نصب P420 را مشاهده کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!